Sport dla dziecka idealnie dobrany

Basen, karate czy może ścianka wspinaczkowa? Wraz z dzieckiem dobierzcie dyscyplinę sportu do jego predyspozycji i potrzeb.

fot. Fotolia

Pewność siebie i wytrwałość

Zastanawiasz się, co oprócz dobrej kondycji daje młodym ludziom sport? Lista korzyści jest długa:
  • korekta wad postawy - już samo zabranie dziecka sprzed komputera i zmiana pozycji sprzyja zdrowiu kręgosłupa
  • zwiększenie odporności organizmu (jak to się dzieje, wyjaśniamy na następnej stronie)
  • rozwój umiejętności społecznych takich, jak współpraca z rówieśnikami, przywództwo, praca zespołowa i pewność siebie
  • nabywanie umiejętności przyjmowania porażek i krytyki oraz kształtowanie determinacji

Najczęstsze pytania rodziców

Jak sprawić, by młody człowiek poszedł na boisko, gdy wszyscy koledzy „siedzą” na Facebooku?
Dać dobry przykład! Zachęcenie dziecka do aktywności fizycznej jest szczególnie trudne, jeśli rodzice spędzają całe dnie przed telewizorem. Modelowanie to bardzo silny mechanizm – bardzo często to od rodziców lub rodzeństwa zależy, jakie wzorce aktywności ruchowej przejmie młody człowiek.

Na ile powinniśmy wywierać na dziecko presję, że MUSI chodzić na zajęcia?
Ważne jest, by zachęcać do uprawiania sportu, który jest atrakcyjny dla dziecka, a nie dla mamy czy taty. To zwiększy szansę na sukces. Inne sposoby to utrzymywanie kontaktów towarzyskich z innymi rodzicami, których dzieci aktywnie uczestniczą w zajęciach sportowych, bądź dbanie o to żeby dziecko miało możliwość „kolegowania” się z trenującymi dziećmi. Można również podeprzeć się autorytetem sportowców, którzy odnieśli sukces – dla nich np. sport jest świetną okazją do zwiedzania świata.

Są dzieci, które chętnie się zapisują na tenis czy pływanie, ale po miesiącu chcą rezygnować. Co wtedy?
Warto poznać powód dla których syn czy córka chce zmienić zajęcia i w zależności od tego pozwolić na to lub nalegać, by pozostało. Dziecko powinno mieć możliwość spróbowania możliwie szerokiego wachlarza sportów. Pozwala to na prawidłowy rozwój psychofizyczny oraz daje szansę znalezienia tej dyscypliny, która w przyszłości będzie „tą jedyną”.

Czy istnieją zajęcia niebezpieczne dla dzieci?

Jakie zajęcia dla malucha wybrać, gdy...

MA KŁOPOTY Z KONCENTRACJĄ

Wspinaczka na ściance Wymaga skupienia uwagi, opanowania i precyzji ruchów. To wszystko, czego potrzeba takiemu dziecku, by ćwiczyło nie tylko ciało, ale także umysł. Ważnym elementem jest także to, że nie można przerwać takich zajęć w dowolnym momencie, np. w połowie ścianki (gdy się znudzi), a to uczy dziecko, że trzeba skończyć to, co się zaczęło.

Jazda konna Podczas treningu dziecko, przytulając się do grzbietu zwierzęcia, musi się wyciszyć, wsłuchać w oddech (jego i swój) oraz skoordynować rytm ciała z ruchem konia. Jazda wymaga pełnego skupienia, inaczej grozi upadkiem. Dodatkowo kontakt ze zwierzęciem uspokaja i łagodzi obyczaje, wymaga też odpowiedzialności za siebie i innych.

JEST NADPOBUDLIWE

Sporty walki Dzieci z ADHD mają znacznie większą potrzebę ruchu niż rówieśnicy. Karate czy judo pozwalają rozładować nadmiar energii ale jednocześnie uczą panowania nad emocjami. Dziecko musi przestrzegać obowiązujących reguł i zastosować się do poleceń trenera (mistrza) co sprawia, że nie może działać wyłącznie pod wpływem impulsu. Dodatkowo to, za co zwykle dostaje nagany w szole, czyli mocowanie się i przepychanki z rówieśnikami, tu ma uzasadnienie :).

Pływanie Ten sport uspokaja, uczy harmonii ruchów i regularnego oddechu. Dodatkowo środowisko wodne działa kojąco na psychikę dziecka i relaksuje je.

MA NADWAGĘ

Rower Pozwala spalić dużo kalorii, ale nie obciąża stawów, co jest bardzo istotne, jeśli dziecko ma sporą nadwagę. Jednocześnie jazda na rowerze rozwija poczucie równowagi i koordynację ruchów a więc te cechy, których brakuje zwykle w takich przypadkach.

Basen Wszelkie ćwiczenia w wodzie, zarówno pływanie jak i gimnastyka (aqua aerobic) są polecane osobom z nadwagą a nawet otyłością. Woda przejmuje część ciężaru ciała, trening oszczędza zatem stawy kolanowe i biodrowe, a te zwykle są mocno nadwerężane podczas zwykłych ćwiczeń.

CZĘSTO ŁAPIE INFEKCJE

Zabawy na powietrzu To trening zarówno dla mięśni jak i układu odpornościowego. Podczas wysiłku krew krąży szybciej, lepiej odżywione są wszelkie organy a dodatkowo zwiększa się aktywność limfocytów strzegących organizm przez wirusami i bakteriami. Ale uwaga! Tylko regularny, umiarkowany trening ma takie działanie. Intensywny wysiłek wpływa dokładnie odwrotnie – nawet przez 72 godziny po dużym wysiłku odporność jest mniejsza i łatwiej o wszelkie infekcje. Dlatego zachęcamy, by codziennie (a co najmniej kilka razy w tygodniu) dziecko wychodziło na rolki, rower czy grało w piłkę z rówieśnikami, ale trzeba też pamiętać o tym, żeby nie wracało do domu bardzo zmęczone.

MA DYSLEKSJĘ

Tenis, kometka, ping-pong Dziecko musi trafić w piłeczkę raz z jednej, raz z drugiej strony. To poprawia komunikację między obiema półkulami mózgu oraz połączenia ręka-oko-mózg. Uwaga! Warto wspierać dziecko, by nie zniechęciło się za szybko, bo początkowo może mieć duże problemy z trafieniem w piłeczkę. Ale stopniowo koordynacja ruchowo-wzrokowa będzie się poprawiać i maluch poczyni postępy.

Rower, hulajnoga Wszelkie zajęcia (także rolki), które wymagają utrzymywania równowagi, z czym także dzieci dyslektyczne miewają kłopot. Warto zacząć od jazdy na rowerze z czterema kółkami, ale szybko zdjąć przynajmniej jedno z dodatkowych, by wymusić balans ciała.

CHORUJE NA ASTMĘ

Pływanie To wysiłek, który poprawia wydolność płuc, ze względu na konieczność rytmicznego nabierania powietrza. Dodatkowo wilgotne środowisko sprzyja dobremu nawilżeniu dróg oddechowych. Jednak najbardziej polecane są baseny z wodą ozonowaną, chlorowana może podrażniać oskrzela.

Marsze, biegi narciarskie To także wysiłek, który poprawia wydolność układu oddechowego a jednocześnie pozwala na utrzymanie prawidłowej masy ciała (u dzieci, które przyjmują leki steroidowe częstym problemem jest nadwaga). Uwaga! Warto przed zapisaniem dziecka z astmą na zajęcia sportowe skonsultować się z jego lekarzem.
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)