Skutki jedzenia słodyczy przez dzieci

Niewinny cukierek czy lizak może narobić wielu szkód w organizmie twojego dziecka. Zobacz, czym grozi nadmiar cukru w jego jadłospisie.

fot. Panthermedia
1. Próchnica
Bakterie, które powodują próchnicę, odżywiają się cukrem. Im więcej tego paliwa mają do dyspozycji i im dłużej pozwolimy im bezkarnie działać, tym większych dokonują spustoszeń. I nie jest to kwestia jakiejś odległej przyszłości – zdarza się, że kompletnie zniszczone zęby mają całkiem małe brzdące, które kilka lat piją z butelki (albo – co gorsza – zasypiają z nią) słodkie herbatki, soki czy mleko.

2. Niedobory ważnych składników
Maluch, który zjada zbyt wiele słodyczy i wypija mnóstwo słodzonych herbatek, nie ma ochoty na to, co wartościowe. Niedobory ważnych składników może mieć nawet wówczas, gdy wygląda jak pączek w maśle, bo ilość niekoniecznie oznacza jakość. Naukowcy z Instytutu Żywności i Żywienia stwierdzili niedawno, że polskie dzieci cierpią głównie na niedobór witaminy D, wapnia, żelaza i magnezu. A przecież nie głodują...

3. Otyłość
Sprawa jest prosta: nadmiar cukru to nadmiar kalorii, a nadmiar kalorii to nadmiar kilogramów. Z badań przeprowadzonych przez Centrum Zdrowia Dziecka w ramach projektu badawczego OLAF wynika, że grubaskiem jest już co piąte dziecko powyżej 9. roku życia. W tym przypadku ogromne znaczenie ma brak ruchu, ale i nieodpowiednia dieta. A nieodpowiednia dieta to głównie nadmiar cukru. Pamiętajmy zatem, że otyłość to nie tylko oponka na brzuchu, kompleksy i problemy na gimnastyce, ale także przeróżne kłopoty ze zdrowiem.

4. Cukrzyca
Naukowcy alarmują, że lawinowo przybywa dzieci chorych na cukrzycę. Głównie tę typu 1 (insulinozależną), jednak coraz częściej rozpoznaje się u dzieci także cukrzycę typu 2 (która przeważnie jest skutkiem złego odżywiania). Co się dzieje? Geny nie zmieniają się tak szybko. Winny jest styl życia.

Co w takim razie robić?
* Nie przyzwyczajaj dziecka do słodkiego smaku. Nie dosładzaj herbatek, soczków itd. i nie dawaj mu regularnie słodyczy.

* Przyzwyczajaj do picia wody mineralnej. Dzieci, które ją piją, rzadziej domagają się słodzonych napojów, gdy są starsze.

* Dbaj o urozmaiconą dietę. Od samego początku przyzwyczajaj dziecko do warzyw oraz owoców.

* Wybieraj niesłodzone jogurty, serki itd. Potrawy na słodko – naleśniki z dżemem albo nutellą przygotowuj tylko od czasu do czasu. Takie dania nie mogą być podstawą jadłospisu.

* Proponuj zdrowe przekąski, np. orzechy, owoce (także suszone).

* Nie nagradzaj, nie pocieszaj słodyczami. Nie kuś, zostawiając słodycze w widocznym miejscu.
Jak rozwijać pasje dziecka?
SKOMENTUJ (1)
KOMENTARZE (1)
kawusia/2 lata temu
nie wszystkie słodycze powodują próchnicę, są na rynku np. zdrowe lizaki z ksylitolem, które zapobiegają próchnicy, dbają o kości i o odporność, znacie je? kupujecie?