Piosenki i rymowanki stymulują rozwój dziecka

W zabawie, niemal tak samo, jak bodźce wizualne, liczą się bodźce dźwiękowe. Piosenki, rytmiczne wierszyki, rozmowa - to wszystko stymuluje rozwój intelektualny dziecka.

Piosenki i rymowanki stymulują rozwój dziecka

Magiczny świat dźwięków

W zabawie naśladowczej dziecko bada nie tylko właściwości przedmiotów, lecz także świat dźwięków. Słyszy dźwięki mowy i z widoczną radością próbuje je wciąż powtarzać. Zaczyna od zabawy słowami, a dopiero później odkrywa znaczenie tego, co wymawia. Droga do myślenia prowadzi przez słowo mówione. Wartość słowa nie ogranicza się do przekazywania informacji. Słowo jest także środkiem komunikacji między duszą mówiącego a duszą słuchającego. I właśnie ten poziom komunikacji jest najważniejszy w kontakcie z małym dzieckiem.

Gdy spontanicznie opowiadamy coś niemowlęciu podczas karmienia lub zabiegów pielęgnacyjnych, to nie rozumie ono oczywiście treści słów, lecz z wielką precyzją odbiera uczucia ukryte poza słowami – radość, miłość, czułość albo przeciwnie – rozdrażnienie czy niecierpliwość.

Jak rozwijać pasje dziecka?

Zobacz też:Jak szybko wyleczyć malucha?

Mówimy, ale nie rozmawiamy

Tak jak wspomniałam, psychiatrzy i psycholodzy sygnalizują alarmujący wzrost zaburzeń mowy już u dzieci w wieku przedszkolnym. Jakie mogą być tego powody? Bo przecież słów nie brakuje. Słowa otaczają nas ze wszystkich stron. Media zatapiają nas codziennie oceanem słów. Są to jednak słowa anonimowe, skierowane do wszystkich i do nikogo. Nie wiąże się z nimi kontakt międzyludzki. Dzieci nie mogą rozwinąć mowy  prawidłowo, jeśli nie wiąże się z nią kontakt z innym człowiekiem.

Słowa i rytm

Od niepamiętnych czasów maluchy uczyły się mowy w zabawie, dzięki piosenkom, opowieściom, rymowankom. Najlepsze spośród nich – czyli najsilniej stymulujące rozwój mowy, a zarazem najbardziej przez dzieci lubiane – to te, w których mocno działają sam dźwięk i element rytmiczny, zupełnie niezależnie od treści. Można powiedzieć, że wszelkiego rodzaju rytmiczne powtórzenia zarówno dźwięków, jak i ruchów wspomagają bezpośrednio siły wzrostu i są na wagę złota dla całego rozwoju, w tym także dla rozwoju mowy.

Zobacz też:Jak stymulować rozwój dziecka z zespołem Downa?

Fragment pochodzi z książki: "Mam czas dla dziecka. Pedagogika waldorfska dla najmłodszych. Propozycja alternatywnej kultury wychowania w domu, przedszkolu i w żłobku", Barbara Kowalewska (Wydawnictwo Impuls). Publikacja za zgodą wydawcy.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)