POLECAMY

Objawy dysleksji

Już w niemowlęctwie, a na pewno w przedszkolu, można zauważyć pewne alarmujące symptomy, które powinny dać rodzicom i pedagogom do myślenia, a w szczególności do dalszej rzetelnej obserwacji dziecka. Mówimy wtedy o dzieciach ryzyka dysleksji.

Objawy dysleksji

Specyfika objawów zależy w szczególności od wieku dziecka.

W wieku niemowlęcym i poniemowlęcym: 

  • dziecko z trudnością raczkuje, bądź w ogóle tego nie robi, późno zaczyna też chodzić, ma problemy z utrzymaniem równowagi, niezręcznie wchodzi po schodach, wspina się, ma obniżone napięcie mięśniowe, jego ruchy są mało płynne,
  • dłużej niż normalnie utrzymują się u niego pierwotne odruchy wrodzone,
  • dziecko jest niezręczne, nieporadne w codziennej samoobsłudze, ma wolne tempo wykonywania czynności, niechętnie buduje z klocków, często psuje i niszczy zabawki oraz przedmioty codziennego użytku, upuszcza przedmioty,
  • później niż większość rówieśników wypowiada pierwsze słowa, z trudem buduje zdania.

W wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym:

  • dziecko jest mało sprawne ruchowo w całym ciele - słabo biega, skacze, ma trudności w utrzymaniu równowagi, kiepsko jeździ na rowerze, hulajnodze, wrotkach, łyżwach, nartach, nie potrafi dobrze chodzić po linii, stać na jednej nodze, zdając sobie sprawę ze swoich trudności stroni od zabaw ruchowych z innymi dziećmi, nie lubi lekcji wychowania fizycznego, czy też innych zajęć wymagających nauki układów gimnastycznych lub tanecznych, jego ruchy są mało płynne, jest niezręczne w zabawach z piłką, nie umie rzucać, łapać i kopać piłki,
  • ma duże trudności w precyzyjnych ruchach dłoni i palców – wciąż nie potrafi opanować w pełni czynności samoobsługowych, a w tym ubrać się, umyć, zjeść, nie umie sprawnie zapiąć guzików, zawiązać sznurowadeł, posługiwać się sztućcami, często upuszcza przedmioty,
  • dziecko brzydko rysuje, wolno pisze, nie lubi tego robić, prace są często podarte, poplamione, pogniecione, zeszyty są niestaranne, mają dużo skreśleń, znaki wychodzą poza liniaturę, dziecko nieprawidłowo trzyma długopis, ołówek, kredkę – zbyt mocno naciska na papier i stąd szybko się męczy, jego prace plastyczne w większości składają się z linii prostych, niezgrabnie trzyma nożyczki – szarpie papier,
  • ma problemy w układaniu mozaiki, klocków, trudności w rysowaniu i odtwarzaniu figur oraz wzorów, trudności w układaniu obrazków i elementów według wzoru, nie potrafi wskazać szczegółów różniących dwa obrazki, z trudem odróżnia podobne kształty lub identyczne znajdujące się w innej pozycji, czy też kolejności,
  • dziecko ma wadliwą wymowę – przekręca, przestawia człony wyrazu, myli podobne głoski, nie potrafi tworzyć rymów, nie potrafi rozróżnić głoski, sylaby,
  • ma trudności z zapamiętaniem nazw, dni tygodnia, pór roku, nazw kolejnych posiłków, dat, godzin, liczb, kolejności liter w alfabecie, tabliczki mnożenia, wierszyków, piosenek, więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie, bądź polecenia złożonego, nie potrafi szybko wymienić nazw jednej serii, powtórzyć szeregu słów,
  • wykazuje problemy w orientacji w czasie,
  • dziecko jest oburęczne, bądź też jeszcze słabo przeważa u niego jedna ręka – używa na zmianę raz jednej, raz drugiej ręki do tych samych codziennych czynności,
  • ma trudności z pokazaniem na sobie części ciała, myli prawą i lewą rękę, nogę, oko, mylą mu się kierunki, nie potrafi określić położenia przedmiotów względem siebie.

Nie są to wszystkie występujące symptomy dyslektyczne, bo jest ich tyle, ile dzieci dyslektycznych. W wielu przypadkach jest to sprawa indywidualna.

Polecamy: Dojrzałość szkolna

Zobacz także: Organizacja pracy dziecka dyslektycznego

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)