Model diagnozowania dysleksji rozwojowej

Model diagnozowania dysleksji rozwojowej autorstwa prof. zw. dr hab. Marty Bogdanowicz jest propozycją rozwiązania problemu nawału badań diagnostycznych w Poradniach Psychologiczno–Pedagogicznych tuż przed szkolnymi egzaminami zewnętrznymi, a przede wszystkim strategią uruchomienia właściwego procesu specjalistycznej pomocy dla dzieci już w przedszkolu.

Zdaniem M. Bogdanowicz diagnozowanie dysleksji rozwojowej powinno przebiegać w formie trzech etapów:

Etap pierwszy

Diagnoza gotowości szkolnej w wieku 5 - 6 lat

Jak wychować córkę na kobietę spełnioną?

Profilaktyka niepowodzeń szkolnych realizowana przez powszechne badania przesiewowe w zakresie gotowości szkolnej dzieci (Skala Gotowości Szkolnej A. Frydrychowicz, E. Koźniewska, A. Matuszewski, E. Zwierzyńska).

Etap drugi

Diagnoza ryzyka dysleksji w wieku 7 - 8 lat

Ujawnienie symptomów ryzyka dysleksji i nasilonych trudności w uczeniu się czytania (Skala Ryzyka Dysleksji M. Bogdanowicz) i dokonanie oceny czytania (Test G. Krasowicz-Kupis, Próba czytania „Darek” M. Bogdanowicz).

W przypadku wystąpienia symptomów umiarkowanego lub wysokiego ryzyka dysleksji i nasilonych trudności w czytaniu, a przy tym słabych efektów pomocy udzielanej ze strony nauczyciela i rodziców:

Diagnoza ryzyka dysleksji w wieku 8 - 9 lat

Wstępne badanie diagnostyczne przeprowadzone jest przez psychologa szkolnego lub zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej (Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych M. Bogdanowicz, D. Kalki, U. Sajewicz-Radtke, B. Radtke).

Etap trzeci

Diagnoza dysleksji rozwojowej

Ostateczna diagnoza dysleksji rozwojowej sformułowana jest na przełomie okresu kształcenia zintegrowanego i przedmiotowego (klasa III - IV), jeżeli pomoc dotychczas udzielona dziecku w domu oraz specjalistyczna terapia w szkole nie przyniosły zdecydowanej poprawy, czyli nie spowodowały złagodzenia lub ustąpienia trudności w czytaniu i pisaniu.

  

Więcej informacji w Biuletynach Polskiego Towarzystwa Dysleksji.

  
Źródło: M. Bogdanowicz „Model diagnozowania dysleksji rozwojowej” Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji 1/2008

Zobacz także:  Dzień powszedni dziecka dyslektycznego

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
~Lu/4 lata temu
przez to ze Sopocka poradnia w 2004 wydawala polowie dzieci te oswiadczenia teraz maja chyba zakaz. Moj syn byl badany tam dwukrotnie i dysleksji nie stwierdzono. A ma wszystkie objawy, napisali mu tylko ze wymaga dluzszego czasu pracy i inne zalecenia jak w przypadku dysleksji. Jest w V klasie . Poszlam do innej poradni dzieki polonistce syna ktora nie zgodzila sie z ta opinia. W poradni gdynskiej stwierdzono u niego GŁĘBOKĄ DYSLEKSJE!!!!! wiec radze wszystkim rozicom nie ufac tym pseudo specjalistom i konsultowac opinie gdy u dzieci wystepuja problemy
~gość/5 lat temu
i to jest właśnie pomoc , a od 12 lat jesteśmy pod "opiekĄ " i ciągle słyszę nie każdy musi chodzić do NORMA:LNEJ szkoły, nie każdy musi chodzić do Dobrej szkoły, nie każdy musi zdać maturę, szlajam się po ppp po to aby można było, a wykształciuchy pedagpgiczno pssycholog uwżają inaczej
~wanda/5 lat temu
czy ktoś wie , czy opinia ppp moze mieć charakter uznaniowy, bo pani dyr. mojej ppp tak mi powiedziała i kurczę, co to znaczy ? ILE ???