Lista „braków” rodzinnych w pracy z dzieckiem dyslektycznym

Jesteś niecierpliwy w stosunku do dziecka? Nie uczysz go systematyczności i zapominasz o ćwiczeniach terapeutycznych? Sprawdź, jakie błędy popełniane przez rodziców dzieci dyslektycznych, prowadzą do pogłębiania się problemów malucha z nauką.

Lista „braków” rodzinnych w pracy z dzieckiem dyslektycznym

Podstawowe błędy to:

1. Brak czasu dla dziecka i bliskiego kontaktu z dzieckiem;

Jak pomagać dziecku w nauce?

2. Brak wsparcia dla dziecka i zrozumienia jego problemów;

3. Brak śledzenia i kontroli postępów dziecka;

4. Brak pomocy w odrabianiu lekcji i kontynuacji ćwiczeń terapeutycznych;

5. Brak kontaktu ze szkołą;

6. Brak stworzenia możliwości do rozwoju samodzielności: wyręczanie dziecka w trudnych zadaniach, czynnościach domowych, nadgorliwość i nadopiekuńczość;

7. Brak kształtowania: systematyczności, umiejętności organizacji własnej aktywności, samokontroli i odpowiedzialności za własne działania;

8. Brak spokoju (stwarzanie atmosfery pośpiechu i napięcia);

9. Brak zrozumienia i cierpliwości (karanie i wyśmiewanie z powodu trudności, porównywanie z rodzeństwem, rówieśnikami, okazywanie niezadowolenia i krytykowanie);

10. Brak samokrytycyzmu i odpowiedzialności za dziecko (zrzucanie na szkołę odpowiedzialności za problemy dziecka i obowiązku pracy z nimi).

Źródło: M. Bogdanowicz, A. Adryjanek. M. Rożyńska „Uczeń z dysleksją w domu”.

Zobacz także: Jak skutecznie chwalić dziecko

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/6 lat temu
oczywiście, że nie można przerzucać odpowiedzialności za pracę z dzieckiem tylko na terapeutę, jednak rodzic z reguły jest z wykształcenia kimś innym niż pedagog, dlatego jego efekty pracy z dzieckiem w domu zależą w dużej mierze od terapeuty, który instruuje rodzica i wzmacnia go w ciągłej pracy.