Kwestionariusz objawów dysleksji

Co zrobić, gdy grypa szaleje w szkole?
Rzetelny nauczyciel potrafi zaobserwować u uczniów różne zaburzenia rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych, mogące świadczyć o dysleksji. Zestaw 38 stwierdzeń w kwestionariuszu objawów dysleksji u uczniów klas IV – VI autorstwa Renaty Czabaj ułatwi każdemu nauczycielowi wyodrębnienie podopiecznych z trudnościami dyslektycznymi.
/ 21.09.2016 15:44
Co zrobić, gdy grypa szaleje w szkole?

Kwestionariusz objawów dysleksji u uczniów klas IV – VI wg R. Czabaj

  1. Uczeń ma ubogi zasób słów.
  2. Uczeń ma trudności z budowaniem dłuższych wypowiedzi słownych.
  3. Uczeń zniekształca mało znane słowa.
  4. Uczeń robi błędy gramatyczne w mówieniu i pisaniu.
  5. Uczeń ma wadę wymowy.
  6. Uczeń przejawia niechęć do zajęć ruchowych.
  7. Uczeń jest mało sprawny ruchowo: słabo biega, skacze, ma trudności z łapaniem piłki i rzucaniem jej do celu, źle jeździ na rowerze i deskorolce.
  8. Uczeń brzydko pisze.
  9. Uczeń ma wolne tempo pisania.
  10. Pismo ucznia nie mieści się w liniaturze.
  11. Uczeń zbyt mocno lub zbyt słabo naciska długopisem na kartkę podczas pisania.
  12. Uczeń szybko się męczy podczas pisania i rysowania, co wpływa na obniżenie poziomu graficznego jego prac.
  13. Uczeń niechętnie rysuje.
  14. Uczeń nieprawidłowo trzyma długopis, ołówek.
  15. Uczeń z trudem posługuje się nożyczkami.
  16. Uczeń przejawia niechęć do klejenia modeli.
  17. Uczeń myli kolejność działań matematycznych.
  18. Uczeń ma trudności z nauką tabliczki mnożenia.
  19. Uczeń ma trudności z zapisem działań matematycznych.
  20. Uczeń myli znaki „<”, „>”.
  21. Uczeń popełnia błędy ortograficzne mimo znajomości zasad.
  22. Uczeń popełnia błędy podczas przepisywania.
  23. Uczeń ma trudności z zapamiętaniem pisowni rzadko używanych liter (Ł, E, F, f).
  24. Uczeń opuszcza drobne elementy liter.
  25. Uczeń myli litery: w–f, z–s, d–t, k–g, b–p.
  26. Uczeń nie różnicuje: ę–em–en, ą–o–on.
  27. Uczeń myli litery: m–n, l–ł–t, o–a–e, u–y, b–p–d–g, i–j.
  28. Podczas czytania i/lub pisania uczeń opuszcza bądź dodaje litery, a także przestawia kolejność liter w wyrazach i wyrazów w zdaniach.
  29. Uczeń ma trudności z podziałem wyrazów na głoski/sylaby i łączeniem głosek/sylab w wyrazy.
  30. Uczeń myli wyrazy podobnie brzmiące.
  31. Uczeń wolno czyta.
  32. Uczeń czyta szybko, ale popełnia dużo błędów.
  33. Uczeń ma trudności z rozumieniem czytanego tekstu.
  34. Uczeń nie opanował techniki czytania.
  35. Uczeń przejawia niechęć do czytania dłuższych tekstów.
  36. Uczeń ma trudności w rozróżnianiu prawej i lewej strony ciała.
  37. Uczeń ma trudności z określeniem położenia przedmiotów względem siebie.
  38. Uczeń nie dostrzega różnic w podobnych obrazkach.

W przypadku 50% prawdziwości stwierdzeń konieczna jest diagnoza specjalistyczna w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

Polecamy: Jak rozmawiać z nadpobudliwym dzieckiem

Kwestionariusz nie ma mocy diagnostycznej (nie wskazuje na występowanie dysleksji lub jej brak), ale sygnalizuje istnienie trudności, które powinny być rozeznane przez zespół specjalistów.


Źródło: R. Czabaj, „Kwestionariusz objawów dysleksji u uczniów kl. IV – VI”, Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji 1/2008.

Zobacz także: Dlaczego dzieci seplenią

Redakcja poleca

REKLAMA