Kontrakt dziecka z terapeutą

Terapia pedagogiczna z dziećmi dyslektycznymi prowadzona w szkole, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, czy też w domu prywatnym, powinna zacząć się od spisania umowy pomiędzy dziećmi a prowadzącym je specjalistą.

Umowa przybiera wówczas formę kontraktu, wspólnie wypracowanego przez dziecko, bądź grupę dzieci oraz terapeutę. Jest ona spisem zasad obowiązujących na wszystkich zajęciach, a także poza nimi. Wszystkie wyszczególnione reguły zarówno dzieci, jak i pedagog, przyjmują jako zapewnienie owocnej pracy, dobrej zabawy i mile spędzonego czasu.

Co warto zawrzeć w kontrakcie

1. Imiona i nazwiska uczestników terapii;
2. Zobowiązania terapeuty do:

Jak wychować córkę na kobietę spełnioną?
  • realizowania wskazań zawartych w opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
  • prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w sposób ciekawy, również zabawowy,
  • zadawania pracy domowej oraz udzielania porad, co do jej wykonania,
  • wskazywania materiałów do wykorzystania na zajęciach,
  • dostarczania informacji o innych przydatnych środkach dla osób dyslektycznych (wydawnictwa, programy komputerowe, strony internetowe, różnorodne pomoce dydaktyczne itp.),
  • wspierania dzieci w kontaktach z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
  • przypominania o obowiązku aktualizacji opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz o innych formalnościach,
  • spotykania się z rodzicami dzieci,
  • utrzymywania stałego kontaktu z wychowawcą, nauczycielami przedmiotowymi, opracowywania z nimi planu pokonywania trudności dzieci na lekcjach,
  • niesienia dzieciom różnorodnej pomocy specjalistycznej,
  • wspierania dzieci w sytuacjach trudnych,
  • zachowania tajemnicy zawodowej i grupowej,
  • bycia wyrozumiałym wobec trudności dzieci,
  • motywowania dzieci do systematycznej pracy,
  • zauważania sukcesów dzieci, udzielania im pochwał oraz nagród,
  • ukazywania mocnych stron dzieci,
  • okazywania dzieciom szacunku,
  • bycia tolerancyjnym, szczerym, przyjaznym.

3. Zobowiązania dziecka (dzieci) do:

  • realizowania wskazań zawartych w opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
  • uczestnictwa we wszystkich prowadzonych zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych,
  • systematycznej pracy domowej, według wskazań terapeuty,
  • gromadzenia materiałów pracy na zajęciach i w domu, przedstawienia ich przy kolejnej wizycie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
  • rzetelnego uczestnictwa w badaniach wyznaczonych przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną,
  • zaangażowania w pracę i zabawę na zajęciach i w domu,
  • proszenia innych o pomoc w sytuacjach trudnych,
  • niesienia innym pomocy (ale nie wyręczania innych w wykonywaniu zadań),
  • zwracania się do innych w przyjemny dla nich sposób (po imieniu, bądź ulubionym przydomku itp.),
  • zachowania tajemnicy grupowej,
  • okazywania innym szacunku,
  • bycia tolerancyjnym, szczerym, przyjaznym.

4. Własnoręczne podpisy wszystkich uczestników terapii.

Faktyczna realizacja wszystkich zapisanych punktów kontraktu zapewnia uczestnikom zajęć poczucie bezpieczeństwa – bazową potrzebę terapeutyczną. Koniecznym jest więc, przyjęcie przez dzieci zatwierdzonego wspólnie kontraktu jako wielce dla nich ważnego i niepodważalnego.

Zobacz także: Oferta Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)