Wyniki skanów mózgów dwudziestu jeden śpiących niemowląt wykazały, że ich mózg reaguje na rodzaj odtwarzanego dźwięku.
Zdaniem naukowców, dotychczas nie było jasne, kiedy ludzki mózg rozwija umiejętność przetwarzania głosów i emocji. W rezultacie badacze mają nadzieję na odkrycie różnicy w rozwoju mózgu dziecka zdrowego i autystycznego.
Do badania wykorzystano obrazowanie funkcjonalnego magnetycznego rezonansu jądrowego (fMRI), aby zarejestrować w jaki sposób niemowlaki reagowały na dźwięki będące utożsamiane z emocjami takimi jak: śmiech, płacz, jak również dźwięki słyszane w tle, np. wody lub zabawek. Część mózgu – zwana korą skroniową – ulegała aktywacji w momencie, gdy odtwarzano głosy ludzkie – zupełnie jak w przypadku mózgów osób dorosłych.
Limbiczny rejon mózgu reagował bardzo wyraźnie na dźwięki negatywne i smutne, natomiast nie rozróżniał dźwięków neutralnych lub wesołych.
Profesor Declan Murphy z Królewskiego College’u Londyńskiego twierdzi: ,,To odkrycie zasadniczo zwiększa nasze zrozumienie procesu rozwoju dziecka”.
Jak mówi Dr Evelyne Mercure z Londyńskiego University College: ,,To bardzo rzadka demonstracja, ukazująca istnienie w mózgu wyspecjalizowanych obszarów na bardzo wczesnym etapie rozwoju”.
W wypowiedzi dla BBC prof. Murphy stwierdził: ,, Identyfikacja momentu aktywacji funkcji mózgu pozwoli nam odkryć obszary, w których dzieje się coś złego”.
Naukowcy skanują również mózgi niemowląt predysponowane do rozwinięcia autyzmu, czyli na przykład posiadających autystyczne rodzeństwo. Szukają momentu, w którym różnice będą zauważalne.
Źródło: BBC/ar
Zobacz też: Co geny mówią o autyzmie?