Fakty i mity o jedzeniu słodyczy przez dzieci

Maluch z błaga cię o czekoladowego batonika. Ustąpić mu, czy twardo odmawiać? Odkrywamy nie zawsze słodką prawdę o słodkościach.

fot. Fotolia

Można żyć bez słodyczy. Są niezdrowe. Psują zęby. Lepiej ich zakazać... te wszystkie powszechnie znane stwierdzenia nie są jednak prawdziwe. A ponieważ maluchy kochają batoniki, czekoladę, żelki, czas uporać się z mitami o łakociach.

Smyk nie powinien jeść cukierków

PRAWDA A także lizaków, żelków, waty cukrowej. Te łakocie nie zawierają zwykle żadnych wartości odżywczych, za to są w nich konserwanty, barwniki, sztuczne aromaty, czyli składniki, których smyk powinien unikać. Poza tym tego typu słodycze malec długo liże lub ssie. Cukry oblepiają wtedy zęby, niszcząc szkliwo.

Wszystkie batoniki czy ciastka są niezdrowe

FAŁSZ Wiele smakołyków (zwłaszcza tych przeznaczonych dla dzieci) oprócz cukru, a więc i mnóstwa kalorii, zawiera jeszcze coś więcej: białko, witaminy, składniki mineralne. Zamiast więc kupować smykowi czekoladowego batona, wybierz herbatniczki z miodem czy biszkopty dla niemowląt.

Można odzwyczaić malca od dosładzania

PRAWDA Po prostu stopniowo dosypuj coraz mniej cukru do dań i picia malucha (tak by nie wyczuł różnicy). Zobaczysz, że już po 1-2 tygodniach niezauważalnie dla smyka ograniczysz słodzenie jego potraw i napojów. To duży sukces!

Czekolada i kakao są źródłem magnezu

PRAWDA Zawierają też polifenole, które zmniejszają działanie złego cholesterolu. Gorzka czekolada sprawia, że wzrasta poziom przeciwutleniaczy we krwi, które chronią komórki przed uszkodzeniem. Niestety czekolada i kakao często uczulają. No i są kaloryczne, więc malec może je jeść czy pić, ale z dużym umiarem (najwyżej 2-3 razy w tygodniu).

Batoniki z musli są wartościowe

PRAWDA Mają zdrowe ziarenka, które zawierają błonnik, składniki mineralne i witaminy. Często słodzone są zdrowym miodem. To jednak nie znaczy, że malec może je jeść codziennie. Powód? Są kaloryczne.

Maluchy nie powinny jeść lodów

FAŁSZ Mają co prawda sporo cukru, ale także mnóstwo białka, wapnia i witamin. Najlepsze są – mniej tłuste od śmietankowych – lody jogurtowe
z dodatkiem owoców oraz owocowe sorbety.

Najlepiej piec słodkości w domu

PRAWDA To ty bowiem decydujesz, jak bardzo będą słodkie, jakie dodasz do nich wartościowe owoce, czy przełożysz masą budyniową (zamiast tłustszej – maślanej). Polecamy zwłaszcza ciasto drożdżowe z bakaliami i biszkopt z owocami.

Cukry niszczą zęby

PRAWDA Bo są doskonałą pożywką dla bakterii próchniczych. Na szczęście jest łatwy sposób, by się ich pozbyć: wystarczy, że po zjedzeniu ciastka czy batonika smyk umyje zęby.

Zmniejszają apetyt na główne posiłki

PRAWDA Po zjedzeniu łakoci malec przestaje odczuwać głód, bo cukier powoduje błyskawiczny wyrzut insuliny do krwi. Dlatego słodycze lepiej dawać po posiłku, a nie przed nim.

Najlepiej ich dzieciom zakazać

FAŁSZ Co prawda bez słodyczy jesteśmy w stanie się obejść, ale nie jest też tak, że zjedzony raz na jakiś czas wafelek czy ciasto zrujnują dziecięce zdrowie. Najlepiej wyznaczyć jeden, dwa dni w tygodniu na słodycze, by smyk znał ich smak, ale też wiedział, że są jedynie przekąską, która w nadmiarze po prostu szkodzi.
Jak wychować córkę na kobietę spełnioną?
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
Gość/4 lata temu
u ans w ogóle nie ma cukiernicy ( nikt nie słodzi ), zajadamy się za to domowymi ciastami,a młodsze dzieci dostają maślane ciasteczka, domowe kruche ciasteczka lub kinder czekoladki
Gość/4 lata temu
moje Mała już praktycznie nie słodzi herbaty i napojów a ze słodyczy je tylko sorbety z Grycana ;) są zdrowe i niskokaloryczne ;)