Jakie zajęcia dodatkowe dla dzieci wybrać?

Zajęcia dodatkowe mogą wspomagać rozwój ruchowy i umysłowy dziecka, ale mogą też być źródłem stresu. Dowiedz się, jak wybrać odpowiednie zajęcia dodatkowe dla dzieci!

zajęcia dodatkowe dla dzieci

fot. Fotolia

Mama na rynku pracy

Zajęcia dodatkowe dla dzieci – jak je dobrze wybrać?

Zajęcia stymulujące i ogólnorozwojowe są ogromną szansą dla dziecka, ale mogą też stać się poważnym zagrożeniem. Pomagają dziecku rozwijać się zgodnie z normami wiekowymi, przyczyniają się do odkrywania indywidualnych predyspozycji i zdolności, przysparzają radości z odkrywania i poznawania. Źle dobrane i niewłaściwe prowadzone mogą jednak męczyć zbyt wysokimi wymaganiami, frustrować nieadekwatnymi oczekiwaniami, nudzić nieatrakcyjną formą.

Mimo szerokiej oferty zajęć dodatkowych i rekreacyjnych dla dzieci oraz zaangażowania rodziców w zapewnienie swoim pociechom atrakcyjnych i wartościowych form aktywności, efekty mogą być odwrotne do zamierzonych. Zamiast stymulowania rozwoju pojawia się wyczerpanie, a naturalna ciekawość poznawcza dzieci i chęć odkrywania zmienia się w nudę i zniechęcenie.

Zobacz także: 20% dzieci w Europie waży za dużo!

Zajęcia dodatkowe dla dzieci od 3. do 6. roku życia

Zajęcia dodatkowe w każdym wieku pełnią nieco inną rolę, ale zawsze są ważne, a ich dobór i przebieg muszą być zgodne z kilkoma zasadami, które są warunkiem ich efektywności. Dla dzieci w wieku przedszkolnym (3-6 rok życia) istotne są zajęcia ogólnorozwojowe, stymulujące wszechstronnie rozwój motoryczny i umysłowy. Dlatego maluch powinien uczestniczyć w wybranych zajęciach z różnych grup, czyli zajęciach:

  • ruchowych (np. rytmika, taniec, pływanie),
  • artystycznych (np. plastycznych, muzycznych, teatralnych),
  • poznawczych (np. językowych, technicznych, komputerowych).

Udział w nich rozwija ogólnie dziecko i pozwala odkryć jego uzdolnienia, predyspozycje, talenty. Dzięki temu można trafnie wybrać zajęcia dodatkowe dla dziecka w okresie szkolnym, rozwijające te indywidualne predyspozycje sportowe, artystyczne, lub techniczne.

Zajęcia dodatkowe dla dzieci od 9. do 11. roku życia

Jest to okres przejściowy w rozwoju poznawczym dziecka, w którym ścierają się jeszcze niedojrzałe formy postrzegania świata z próbami logicznego myślenia. Infantylne pytania i nielogiczne odpowiedzi mieszają się z trafnymi spostrzeżeniami i uzasadnionymi wnioskami.

Dziecko przechodzi od pracy na konkrecie, przykładzie, doświadczeniu do myślenia abstrakcyjnego, dzięki któremu samo logicznie dedukuje, sprawdza hipotezy, wyciąga wnioski. Odkrywa przyjemność w poszerzaniu zasobu informacji i odkrywaniu nowych obszarów wiedzy oraz czerpie satysfakcję z bycia samodzielnym w tym procesie.

Szczególnie ważne są w tym wieku zajęcia zaspokajające ciekawość poznawczą, czyli tematyczne z różnych dziedzin wiedzy oraz usprawniające zdolność szybkiego uczenia się i efektywnego zapamiętywania. Może to być np. kurs szybkiego pisania na klawiaturze Kaczor Donald Reporter.

Kiedy zajęcia dodatkowe męczą dziecko?

Zagrożeniem pozytywnych efektów zajęć dodatkowych jest wywieranie przez rodziców presji na dziecko, poprzez oczekiwanie osiągnięć i sukcesu. Często jest to niezamierzone, a tym bardziej niekorzystne, bo rodzic nie uświadamia sobie, że coś powinien zmienić w swoim zachowaniu.

Niewinne pytania rodzica kierowane do dziecka po zajęciach „Które miejsce zająłeś?”, „Czy Twoja drużyna wygrała?”, „Kto będzie grał główną rolę?”, sygnalizują, że on oczekuje tego pierwszego miejsca, wygranej, głównej roli.

Właściwe, czyli wspierające a nie obciążające pytania mamy lub taty w tej sytuacji to: „Jak się bawiłeś?”, „Co było dla ciebie dziś ciekawe?”, „Czy coś cię zaskoczyło, a może rozbawiło?”. Jeśli dziecko odniosło sukces i ma powód do dumy z pewnością nie zapomni tym się pochwalić. Ważne żeby zrobiło to spontanicznie, a nie w celu zaspokojenia oczekiwań rodziców.

Zajęcia dobierz do wieku i zainteresowań dziecka

Zajęcia dodatkowe, żeby spełniały swoją funkcję, muszą być dokładnie dobrane do wieku dziecka, ale również jego temperamentu i usposobienia. Dziecko nieśmiałe nie będzie w stanie zaprezentować swoich talentów w dużej grupie, nawet jeśli typ zajęć będzie współgrał z jego uzdolnieniami. Uczeń dynamiczny i energiczny będzie się źle czuł w małej grupie i ciasnym pomieszczeniu, nawet jeśli treść zajęć będzie dla niego atrakcyjna.

Ważnym argumentem wysuwanym przez rodziców za zajęciami dodatkowymi jest możliwość odkrywania i rozwijania dzięki nim predyspozycji i uzdolnień dziecka. Wielu jednak nie wie, jakie one mogą potencjalnie być. Tradycyjnie oczekuje się talentów sportowych lub artystycznych, ewentualnie odkrycia wysokiego poziomu inteligencji. Tylko nieliczni wiedzą, że istnieje wiele rodzajów inteligencji i każdy z tych typów może być stymulowany i rozwijany. Według typologii H. Gardnera wyróżnia się inteligencję: językową, logiczno-matematyczną, wizualno-przestrzenną, muzyczną, przyrodniczą, cielesno-kinestetyczną, interpersonalną i intrapersonalną. Każdy rodzaj jest na tyle odmienny, że wymaga innych zajęć, ćwiczeń, treningów.

Praca zarówno w szkole jak i na zajęciach dodatkowych wymaga od dziecka zaangażowania i wysiłku, a efekty nie zawsze spełniają jego oczekiwania i zaspokajają aspiracje rodziców. Bardzo ważne jest, aby prowadzący zajęcia i rodzice nagradzali zaangażowanie malucha a  nie tylko efekt końcowy. Dziecku łatwiej będzie kontynuować starania i ponownie podjąć wysiłek, gdy niezadowolony z obecnych rezultatów usłyszy „To była dobra próba!”, „Ćwicz dalej, jesteś coraz lepszy!”, „Cieszę się, że się starasz!”. Dzięki temu uczy się ono doceniać wartość wysiłku, pracy, odwagi do podejmowania trudnych wyzwań i motywuje do dalszych starań, a nie rozczarowuje i zniechęca.

Ważne jest też umiejętne rozłożenie zajęć w ciągu dnia i tygodnia z zapewnieniem odpoczynku. Niestety zajęcia dodatkowe odbywają się zazwyczaj po południu, przy narastającym zmęczeniu dziecka lekcjami i późną porą. Warto zadbać o to, żeby było to przynajmniej w ten dzień, gdy dziecko wcześniej wraca ze szkoły lub w weekend. W tym kontekście w pełni znajduje zastosowanie zasada sportowców: odpoczynek jest częścią treningu.

Autor: Justyna Korzeniewska, psycholog / JBcomm

Zobacz także: Katalog zabaw rozwijających

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/rok temu
Może warto zapytać dziecka, co najbardziej lubi robić, jakie zajęcia sprawiają mu największą przyjemność. Nie zapisuj dziecka na zajęcia wokalne czy gry na instrumencie jeśli wiesz, że nie ma słuchu. Ja zapisałam syna na język hiszpański, angielski ma w szkole a wiadomo, że zawsze lepiej uczyć się dwóch języków. No i wożę małego raz w tygodniu na treningi piłki nożnej. Uważam, że dwa zajęte popołudnia w tygodniu to wystarczająca ilość.
/rok temu
Oferta zajęć dodatkowych dla dzieci jest obecnie bardzo szeroka. ważne jest jednak, aby wybrać takie, które najbardziej rozwiną talenty dziecka i będą sprawiały maluchowi wielką radość. My z mężem długo zastanawialiśmy się nad wyborem i przez przypadek trafiliśmy na portal EvoKids, gdzie wypełniliśmy z synkiem kilka testów, aby dowiedzieć się w jaką stronę najlepiej będzie najlepiej pójść :) w końcu stanęło na zajęciach z programowania dla najmłodszych, a mały jest wniebowzięty !
/rok temu
Ja polecam zajęcia z nowych technologii - to praktycznie gwarancja pracy w przyszłości - trzeba jak najwcześniej zachęcić dziecko do zabaw z programowaniem, programami graficznymi. Takie warsztaty w Warszawie np. z tworzenia gier czy z Minecrafta prowadzi MindCloud