Jaki powinien być terapeuta pedagogiczny

Wszelkie zajęcia terapeutyczne, czy też korekcyjno-kompensacyjne z dziećmi dyslektycznymi, wymagającymi dostosowania odpowiednich metod nauczania do ich możliwości edukacyjnych, powinien prowadzić wykwalifikowany specjalista, posiadający szczególne uprawnienia zawodowe oraz określone predyspozycje osobowościowe.

Jaki powinien być terapeuta pedagogiczny

Niestety, w wielu szkołach nie zatrudnia się takowych specjalistów ze względów finansowych. Często zajęcia dla dzieci z trudnościami w nauce prowadzą pedagodzy szkolni w zakresie czasowym, na jaki pozwalają im inne liczne obowiązki, bądź też nie prowadzi się ich w ogóle. Świadomi rodzice w takiej sytuacji są zmuszeni organizować swoim dzieciom zajęcia terapeutyczne, czy też edukacyjne na własną rękę. Są to zwykle prywatne lekcje prowadzone przez nauczycieli przedmiotowych, bądź też rzadkie spotkania ze specjalistą w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

Polecamy: Kontakt dziecka z terapeutą

Najbardziej efektywną terapią pedagogiczną dla dzieci dyslektycznych w szkole jest terapia indywidualna, bądź też z dwoma uczniami, prowadzona dwa lub trzy razy w tygodniu po jednej godzinie lekcyjnej.

Słuch, wzrok, dotyk: zmysły chronią dziecko

Z kolei kierujący nią pedagog-terapeuta powinien:

  • posiadać kwalifikacje terapeuty pedagogicznego (ukończony kurs kwalifikacyjny, studia magisterskie, bądź studia podyplomowe z zakresu terapii pedagogicznej);
  • mieć doświadczenie pedagogiczne, terapeutyczne;
  • stale poszerzać swoje kompetencje zawodowe, poszukiwać coraz to nowych metod terapeutycznych, sposobów wieloaspektowej pomocy;
  • wzmacniać samoocenę uczniów, wzbudzać w nich wiarę we własne siły;
  • motywować dzieci do pracy, ukazywać im ich dobre strony i potencjały do wykorzystania;
  • ściśle współpracować z rodzicami uczniów, wyjaśniać zadania do wykonania w domu, wspierać w trudnych chwilach;
  • systematycznie konsultować z nauczycielami metody pracy z uczniami;
  • akceptować i szanować uczniów oraz ich rodziców, być dla nich wyrozumiały;
  • wzbudzać zaufanie, zapewniać dyskrecję dzieciom, jak i dorosłym;
  • wytwarzać na zajęciach atmosferę pełną bezpieczeństwa, tolerancji, szczerości;
  • być opanowany i konsekwentny w działaniach terapeutycznych;
  • być ciepłą, przyjazną, życzliwą, komunikatywną osobą;
  • a przede wszystkim – lubić swoją pracę!

Oby tylko tacy pedagodzy stawali na drodze dzieci, czego Państwu i sobie życzę…

Zobacz także: Zasada oddziaływania psychoterapeutycznego

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (4)
/tydzień temu
Witam serdecznie, Jestem Terapeuta i prowadzę zajęcia z Dziećmi nie tylko dyslektycznymi. To o czym Pani Pisze to oczywiście się zdarza, ale chciałabym się odnieść do układanek puzzli do czego one służą. Terapeuta na początku zajęć musi przeprowadzić wszystkiego rodzaju ćwiczenia również układanki puzzle, czy nawet łączenie kropek itp. daje nam to terapeutą daje obraz jaką dziecko ma koordynację wzrokowo- ruchową, koordynację słuchowo- ruchową, jakie są jego funkcję wzrokowe itp Wiele ćwiczeń odbywa się na materiale bezliterowym, Tutaj musze zaznaczyć o odpowiedniej grupie wiekowej. Także Terapeuta musi również stosować różnego rodzaju gry i zabawy ale zawsze one mają na celu usprawnianie zaburzonych funkcji Pozdrawiam Anna Przyjazny pedagog
/2 lata temu
A czy nie wpadł/a Pan/Pani na to, że właśnie gry i układanki mogą być elementem terapii? Zanim się coś skomentuje, to proszę się czegokolwiek o tym dowiedzieć a nie krytykować coś, co jest racjonalne.
/6 lat temu
Terapia w szkole dla dzieci z dysleksją odbywa się jedną godzinę raz w tygodniu.I na pewno nie jest to terapia indywidualna.Więc chyba więcej nic nie musze dodawać.Reszta pracy odbywa się w domu tylko że jak wiadomo oprócz ćwiczeń w domu pozostają jeszcze do odrobienia zadania donowe i powtórki.Więc na zajęcia pozalekcyjne dziecko tak naprawdę nie ma już czasu w ogóle.Zajęcia prowadzone przez wykwalifikowanego pedagoga terapeutę,a nie przez nauczyciela który gdzieś tam coś zasłyszał,poczytał i myśli że w tym temacie wie już wszystko.
POKAŻ KOMENTARZE (1)