Jak zdrowo karmić dzieci

Aby nasze dzieci rosły i rozwijały się zdrowo, trzeba jeszcze sporo zmienić w ich diecie. Oto dekalog żywienia dla dzieci w drugim i trzecim roku życia.

fot. Edipresse
O karmieniu niemowląt wiesz wiele. A o diecie dzieci w następnych dwóch latach życia? Tu jest gorzej. Tymczasem ostatnie badania wykazały, że dieta dzieci w drugim i trzecim roku życia daleka jest od ideału.

Nie dość, że sporo malców ma niedobory żelaza (zwiększa to ryzyko wystąpienia anemii) i wapnia (dzieci otrzymują tylko 60–70% zalecanej ilości), to w ich diecie jest zbyt mało cynku i miedzi. Za to zbyt dużo białka, tłuszczów zwierzęcych, soli i cukru, a za mało produktów bogatych w cenne wielonienasycone kwasy tłuszczowe (oliwy z oliwek i olejów roślinnych, ryb morskich). Właśnie dlatego grupa ekspertów w dziedzinie pediatrii i żywienia opracowała nowe zalecenia. Oto, co powinno znaleźć się w diecie ponadrocznego malucha, a czego unikać.

1. Wprowadź pieczywo i produkty zbożowe z pełnego przemiału
Małe dzieci nie muszą jeść tylko białego pieczywa (zwłaszcza bułeczek). W ich diecie powinny znaleźć się bułki i chleb razowy (dobrze wypieczony), graham, pieczywo z mąką orkiszową, makaron razowy, brązowy ryż, a oprócz manny także inne kasze (gryczana, jęczmienna, jaglana, kukurydziana) i płatki owsiane
Warto wiedzieć: Produkty z ziaren mało oczyszczonych zawierają m.in. cenne witaminy z grupy B, witaminę E oraz PP, a także wapń i żelazo.

2. Warzywa i owoce podawaj 5 razy dziennie
Warzywa gotuj na parze, podawaj w zupach lub jako surówki. Ze strączkowych (soczewicy, grochu, fasoli) przygotowuj purée. Mają sporo składników mineralnych, białko roślinne i błonnik. Owocami zastępuj słodycze, podawaj je jako deser lub na podwieczorek.
Warto wiedzieć: Podawaj też kwaszoną kapustę i ogórki. Są łatwiej strawne niż surowe, zawierają cenne bakterie kwasu mlekowego i witaminę C.

3. Zachęcaj do picia mleka, maślanki, kefiru lub jogurtu
W diecie dziecka powinno znaleźć się mleko i jego przetwory. Zawiera ono łatwo przyswajalny wapń, magnez i białko oraz witaminy D i z grupy B. Maślanka, kefir i jogurt są łatwostrawne i bogate w bakterie kwasu mlekowego. Zaleca się, by w drugim i trzecim roku życia dzieci piły raczej mleko modyfikowane. Ma ono mniej białka i więcej składników, których brakuje malcom: żelazo, jod, cynk i witaminy A, D, C.
Warto wiedzieć: Dwie szklanki mleka, kubeczek jogurtu i plasterek żółtego sera pokrywają dzienne zapotrzebowanie dziecka na wapń.

4. Czerwone chude mięso podawaj 2–3 razy w tygodniu
Dziecko powinno jeść różne rodzaje mięs: wołowinę, cielęcinę, wieprzowinę, jagnięcinę. Przygotowuj w domu pasztety, klopsy, piecz mięsa i podawaj je zamiast wędlin gorszego gatunku. Jak najrzadziej proponuj parówki, a jeśli już, to te przeznaczone dla dzieci.
Warto wiedzieć: Poza mięsem dobrym źródłem żelaza są warzywa strączkowe, chleb pełnoziarnisty, morele, sałata.
Jak wychować córkę na kobietę spełnioną?

5. Drób podawaj 2–3 razy w tygodniu, bez skóry
Gromadzi się w niej najwięcej zbędnego tłuszczu. Mięso z kurczaka i indyka jest łatwostrawne i szybko się gotuje.
Warto wiedzieć: Przed gotowaniem i pieczeniem także trzeba usunąć z mięsa tłuszcz.

6. Wykorzystuj oliwę lub oleje roślinne
Podawaj je codzienne, ale w małych ilościach. Zawierają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i witaminy A, D, E i K. Przyzwyczajaj dziecko do jedzenia surówek i sałatek zaprawianych oliwą lub olejem roślinnym. Ograniczaj ilość tłuszczu zwierzęcego.
Warto wiedzieć: Maluch potrzebuje małych ilości tłuszczu zwierzęcego, np. masła.

7. Piecz i gotuj ryby 1–2 razy w tygodniu
Ryby morskie to cenne źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, które wspomagają rozwój umysłowy, a także wartościowego jodu.
Warto wiedzieć: Szczególnie polecane są tłuste ryby morskie, np. łosoś, makrela, halibut. Im więcej tłuszczu, tym więcej kwasów omega-3.

8. Jajka podawaj w te dni, kiedy dziecko nie je mięsa
Dostarczają one łatwostrawnego białka, witamin, zwłaszcza cennej B12, oraz A, D, E. Pamiętaj także o jajkach, które dodajesz do potraw.
Warto wiedzieć: Wartościowe są także jajka przepiórcze. Jedno kurze można zastąpić trzema przepiórczymi.

9. Pragnienie malca zaspokajaj wodą
Najlepiej czystą, niegazowaną. Ogranicz słodkie soki owocowe. Wyklucz bezwartościowe gazowane, słodzone i barwione napoje.
Warto wiedzieć: Soki zawierają dużo cukru – dzieci nie powinny pić więcej niż niecałą szklankę dziennie, najlepiej świeżo wyciskanych.

10. Bez potrzeby nie sól potraw
Sól jest zawarta w wielu produktach, a pieczywo, wędliny są dosalane. Dziecko nie powinno zjeść więcej niż 1 g soli dziennie – ta ilość jest już w jedzeniu, które malec spożywa.
Warto wiedzieć: Do przyprawiania używaj zamiast soli świeżych lub suszonych ziół.

Bardzo ważny jest ruch!
To jeden z warunków dobrego zdrowia! Dzieci powinny codziennie przez kilkadziesiąt minut bawić się na świeżym powietrzu.
Ruch sprawia, że dziecko:
- spala nadmiar kalorii, które mogłyby odłożyć się jako tkanka tłuszczowa,
- ma dobrą przemianę materii – to warunek prawidłowego funkcjonowania organizmu,
- lepiej rozwija się fizycznie, jest sprawne i pełne energii.


Konsultacja: prof. dr hab. Jerzy Socha, pediatra gastroenterolog, kierownik Kliniki Hepatologii i Gastroenterologii w CZD w Międzylesiu
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (6)
Gość/4 lata temu
Kupiłam na allegro genialną książke: "wiem, co je moje dziecko" Autor Sodaryk i Gabrowska. Polecam wszystkim rodzicom!
gość/8 lat temu
Zgadzam się z marritka w 100%. Tym bardziej, że sama daję gerberki. I nie mam żadnych wyrzutów sumienia. Pozdrawiam wszystkie słoiczkowe mamy
marritka/8 lat temu
mama, wyrzuty sumienia to mogłabyś mieć,jakbyś dziecko do MC albo KFC prowadzała, bo to zwłaszcza dla dzieci jest prawdziwa trucizna, ale przy słoiczkach to ja nie widzę powodów do wyrzutów sumienia.
POKAŻ KOMENTARZE (3)