Jak oceniać ucznia z dysleksją

Nauczyciele przedmiotowi w wielu szkołach niejednokrotnie mają pewne trudności w przełożeniu zaleceń zawartych w opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej na codzienną pracę dydaktyczną z uczniem dyslektycznym. Niby wiadomo, co miał na myśli specjalista, ale nie do końca... W takich przypadkach pomocą służą kryteria oceny pracy ucznia z dysleksją opracowane przez samych nauczycieli w ramach Programu Edukacyjno-Terapeutycznego „ Ortograffiti”.

Jak oceniać ucznia z dysleksją

Matematyka

  • Oceniaj poprawność rozwiązania zadania dopiero wtedy, gdy upewnisz się, że uczeń zrozumiał jego treść;
  • Nie bierz pod uwagę błędów w obliczeniach;
  • Nie obniżaj oceny w przypadku, gdy uczeń ma problemy z ułożeniem w wyobraźni zmian przestrzennych.

Przyroda

  • Zadawaj pytania naprowadzające przy odpowiedziach ustnych;
  • Upewnij się, czy polecenia w pracach pisemnych są dla ucznia zrozumiałe;
  • Oceniaj wykonanie prostych doświadczeń i prowadzenie hodowli;
  • Łagodniej oceniaj opanowanie trudnych symboli, wzorów i pojęć;
  • Unikaj map konturowych, wskazywania na mapie konkretnego punktu przy odpowiedziach ustnych;
  • Nie wymagaj podania konkretnej nazwy zjawiska, czy też terminu, ale oceniaj pozytywnie opis podany przez ucznia;
  • Zmniejsz liczbę zadań lub wydłuż czas na pracach klasowych.

Historia

  • Stosuj pytania naprowadzające oraz metodę skojarzeń przy odpowiedziach ustnych;
  • Przygotuj fragment tekstu, a nawet zaznacz najważniejsze informacje do pracy samodzielnej ucznia;
  • Pozwól uczniowi na korzystanie z ilustracji, mapek przy ocenie wnioskowania;
  • Nie obniżaj oceny za pomyłki w określaniu wieku;
  • Pozwól na zastąpienie cyfr rzymskich arabskimi;
  • Nie wymagaj podawania konkretnych dat;
  • Nie odpytuj na forum klasy;
  • Oceniaj efekty pracy z uczniem metodami aktywnymi.

Plastyka

  • Oceniaj wysiłek i wytrwałość ucznia, nie tylko efekt końcowy pracy;
  • Stosuj ocenę opisową każdej ukończonej pracy, wskazuj nawet najdrobniejsze pozytywy;
  • Wystawiaj ocenę niedostateczną tylko uczniowi, który nic nie robi na zajęciach;
  • Pozytywnie oceniaj samo przygotowanie ucznia do zajęć;
  • Oceniaj za najmniejszy wkład ucznia w pracę w grupach;
  • Pozytywnie oceniaj prace wykonane według pomysłu ucznia.

Muzyka

  • Oceniaj wysiłek i chęci ucznia;
  • Nie obniżaj oceny za niepoprawne odtwarzanie melodii, czy też rytmu piosenki, zamiast tego odpytuj z fragmentu jej treści;
  • Nie obniżaj oceny za niemożność odczytania i zapisania nut;
  • Pozytywnie oceniaj wykonanie dodatkowych prac.

Źródło: materiały szkoleniowe Programu Edukacyjno–Terapeutycznego „Ortograffiti”.

Zobacz także:  Zestaw ćwiczeń ortograficznych

Jak pomagać dziecku w nauce?
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (44)
/4 lata temu
orzeczenie to tylko papier włożony w segregator u dyrektora,a polonista wali złe stopnie, nic nie zachęca i żadnych ulg. Wręcz satysfakcja ze stawiania złych ocen. porażka. taka jest prawda, niestety.
/5 lat temu
Mój syn Łukasz ma od roku ożeczenie z PP.Niestety nic ,to nie zmieniło!Pani w szkole zadała mi wprost pytanie:Co ja mam z Nim zrobić?To pytanie nauczycielki było dla mnie szokiem!!!Brakuje mi już siły i cierpliwości bo ciągle biegam do szkoły i tłumacze wielkim pedagogom jak mają postępować z moim dzieckiem.Najgorsze w tym wszystkim jest to,że mój syn poświęca na naukę bardzo dużo czasu i niestety nikt tego nie potrafi docenić,a to go bardzo zniechęca do dalszej systematycznej pracy.To przykre jak niewiedza i brak chęci, a może po prostu rutyna może zatruć komuś życie.Widze ,że w szkole mój syn stał sie dla niektórych ciężarem,a to jest przykre i krzywdzące.Ponieważ uważam ,że mój syn jest naprawdę mądrym człowiekiem,a głowę ma pełną świetnych pomysłów.Wystarczy dać mu szanse, a w tej szkole niestety nikt nie ma na to czasu.
/6 lat temu
A dlaczego nie ma wskazówek dla j. polskiego ?
POKAŻ KOMENTARZE (41)