Jak nauczyć dziecko jeść ręką?

Gdy dziecko ma osiem lub dziewięć miesięcy, to dobry moment, by zacząć przekonywać je do tego, aby zaczęło jeść ręką. Jak to zrobić i na co się przygotować? Czego unikać? Co może jeść samodzielnie tak małe dziecko? Bez względu na wszystko pamiętaj: proces uczenia potrwa jakiś czas.

Jak nauczyć dziecko jeść ręką?

Kiedy?

W wieku ośmiu lub dziewięciu miesięcy, gdy dziecko potrafi już samo siedzieć w wysokim krzesełku.

Zobacz też: Jak rozszerzyć dietę niemowlęcia po czwartym miesiącu?

Jak?

Najpierw połóż po prostu jedzenie na tacce krzesełka. Być może dziecko tylko je rozgniecie albo wetrze w blat. To nic, to część procesu uczenia się. Nie wtykaj mu nic do buzi — chodzi przecież o to, żeby nauczyło się jeść samo. Lepiej się poczęstuj jego posiłkiem. Niemowlęta nas naśladują, więc dziecko szybko załapie, o co chodzi, zwłaszcza jeśli jedzonko będzie smaczne.

Jak odnieśc sukces w życiu? Ewa Chodakowska motywuje do działania!

Podawaj najpierw jedzenie do rączki, a dopiero potem nakarm je normalnym posiłkiem. Jeśli nie będzie chciało się poczęstować, nie przejmuj się. Po prostu podawaj takie pokarmy na początku każdego posiłku, a w końcu dziecko po nie sięgnie.

Zobacz też: Jak uzupełniać dietę niemowlaka?

Co?

Jeśli masz wątpliwości, co się nadaje, spróbuj sama. Jedzenie powinno łatwo rozpływać się w ustach, ma nie mieć żadnych twardych cząstek, ziarenek ani okruchów, którymi dziecko mogłoby się zakrztusić.

Udawaj, że nie masz zębów, i spróbuj językiem przepchnąć jedzenie głębiej do buzi i rozgnieść je. Bądź kreatywna. Nawet kaszka (odrobinę gęstsza niż zwykle), puree z ziemniaków lub duża bryłka twarogu może się nadawać na jedzenie do rączki, w zależności od Twojej tolerancji na bałagan. Surowe owoce też są świetne, ale czasem lepiej je pociąć na większe kawałki albo słupki, bo mogą się wyślizgiwać z małych rączek.

A jeśli idziecie do restauracji, weź dla dziecka coś do jedzenia z domu, ale jeśli patrzy tęsknym wzrokiem na Wasze talerze (i zdało powyższy test), daj mu trochę spróbować.

Widywałam niemowlęta jadające rozmaite potrawy. Im częściej pozwalasz dziecku na samodzielne jedzenie, tym szybciej będzie się uczyć i tym bardziej będzie lubiło jeść. Poniżej jeszcze kilka sugestii:

  • Płatki Cheerios albo inne chrupiące płatki śniadaniowe (na początku unikaj zwykłych płatków kukurydzianych).
  • Makaron o różnych kształtach (spaghetti, rurki, wstążki) — wymieszaj z papką warzywną, by miały lepszy smak i wartość odżywczą.
  • Parówki drobiowe dla dzieci.
  • Plasterki kurczaka lub indyka.
  • Tuńczyk w puszce albo inne rodzaje ryb (takie, które Wy jecie na obiad).
  • Kawałki awokado.
  • Niezbyt twardy ser żółty.
  • „Szalone kanapki” — wytnij kawałek kromki (wielkości herbatnika) i posmaruj niskosłodzonym dżemem, twarożkiem lub serkiem topionym. Możesz też je zapiec.
  • Obwarzanki, suche lub posmarowane wyżej wymienionymi składnikami.

Fragment pochodzi z książki „Zaklinaczka dzieci. Jak rozwiązywać problemy wychowawcze?” Tracy Hogg i Melindy Blau (Wydawnictwo Helion, 2007). Publikacja za wiedzą wydawcy.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)