Jak mówić do dziecka i jak go słuchać?

Czasem komunikacja z dzieckiem może być trudna - ma na to wpływ wiele czynników. Pamiętaj jednak, że nie powinnaś okazywać swojego zdenerwowania ani wyładowywać złości na dziecku. Naucz się słuchać dziecka - ułatwi to wasze wzajemne relacje.

Jak mówić do dziecka i jak go słuchać?

Jak pomóc dzieciom, aby radziły sobie z własnymi uczuciami… - mówmy i słuchajmy dziecka

  • Słuchaj dziecka spokojnie i z uwagą.
  • Zaakceptuj jego uczucia słowami: Och, mmmm, rozumiem.
  • Określ te uczucia: To frustrujące.
  • Zamień pragnienia dziecka w fantazję: Chciałbym wyczarować dla Ciebie natychmiast całą kiść bananów.

Wszystkie uczucia można zaakceptować. Pewne działania należy ograniczyć: Widzę, jak jesteś zły na brata. Powiedz mu, co chcesz, słowami, nie pięściami.

Aby zachęcić dziecko do współpracy… - mówmy i słuchajmy dziecka

  • Opisz, co widzisz lub przedstaw problem: Na łóżku leży mokry ręcznik.
  • Udziel informacji: Ten ręcznik moczy mój koc.
  • Powiedz to jednym słowem: Ręcznik.
  • Opisz, co czujesz: Nie lubię spać w mokrym łóżku.
  • Napisz liścik: (powyżej wieszaka na ręczniki) Proszę, odwieś mnie na miejsce, abym mógł wyschnąć. Dziękuję! Twój ręcznik.

Zamiast karania… - rozmowa z dzieckiem

  • Wyraź swoje uczucia, nie atakując charakteru dziecka: Jestem wściekły, że moja nowa łopata została na dworze i zardzewiała na deszczu.
  • Określ swoje oczekiwania: Oczekuję, że moje narzędzia zostaną zwrócone po pożyczeniu ich.
  • Wskaż dziecku, jak może naprawić swój błąd: Łopata potrzebuje teraz trochę szklanej waty i cienkiej warstwy oleju.
  • Zaproponuj wybór: Możesz pożyczać moje narzędzia, ale musisz je zwracać, inaczej utracisz przywilej używania ich. Decyduj sam.
  • Przejmij inicjatywę. Dziecko: Dlaczego skrzynia z narzędziami jest zamknięta? Odpowiedź: Ty mi powiedz dlaczego.
  • Wspólnie rozwiążcie problem: Możemy ustalić, że będziesz używał moich narzędzi, kiedy zechcesz, ale ja chcę być pewien, że będą na miejscu, kiedy będę ich potrzebował.

Zobacz też : Jak powstrzymać histerię dziecka zanim wybuchnie?

Aby rozwiązać problem… - rozmawiajmy z dzieckiem

  • Porozmawiaj o dziecięcych odczuciach i potrzebach.
  • Porozmawiaj o Twoich odczuciach i potrzebach.
  • Wspólnie zastanówcie się nad znalezieniem obopólnie korzystnego rozwiązania.
  • Wypisz wszystkie pomysły bez oceniania ich.
  • Zadecyduj, który pomysł Ci się podoba, który nie, a który planujesz wprowadzić w życie.

Aby zachęcić dziecko do samodzielności… - mówmy i słuchajmy dziecka

  • Pozwól dziecku dokonać wyboru: Czy dzisiaj chcesz założyć szare, czy czerwone spodnie?
  • Okaż szacunek dla dziecięcych zmagań: Słoik trudno otworzyć. Czasem wystarczy, gdy postuka się łyżką w wieczko.
  • Nie zadawaj zbyt wielu pytań: Miło Cię widzieć. Witaj w domu.
  • Nie spiesz się z dawaniem odpowiedzi: To ciekawe pytanie. Co o tym myślisz?
  • Zachęć dziecko do korzystania z cudzych rozwiązań: Być może właściciel sklepu zoologicznego coś poradzi.
  • Nie odbieraj nadziei: A więc myślisz o sprawdzeniu swoich umiejętności aktorskich! To dopiero będzie doświadczenie.

Zobacz też : Jak wychować samodzielne dziecko?

Zamiast chwalenia…  mówmy i słuchajmy dziecka

  • Opisz, co widzisz: Widzę czystą podłogę, zrobione łóżko, książki równo ułożone na półce.
  • Opisz, co czujesz: Przyjemnie wejść do takiego pokoju.
  • Podsumuj godne pochwały zachowanie dziecka słowami: Uporządkowałeś ołówki, kredki i pióra, ułożyłeś je w oddzielnych pudełkach. To się nazywa porządek.

Aby uwolnić dziecko od grania określonych ról… - mówmy i słuchajmy dziecka

  • Wykorzystaj okazję pokazania dziecku, że nie jest tym, za kogo się uważa: Masz tę zabawkę od trzeciego roku życia, a wygląda ona prawie jak nowa.
  • Stwórz sytuację, w której dziecko spojrzy na siebie inaczej: Mogłabyś wziąć śrubokręt i przymocować uchwyty do tej szuflady?
  • Pozwól dziecku „podsłuchać”, gdy mówi się o nim pozytywnie: Trzymał rękę spokojnie, chociaż zastrzyk był bolesny.
  • Bądź skarbnicą wiedzy dla dziecka w szczególnych momentach: Pamiętam czas, gdy Ty….
  • Kiedy dziecko postępuje według starych nawyków, wyraź swoje uczucia lub swoje oczekiwania: Nie podoba mi się to. Mam nadzieję, że pomimo silnych emocji nie zrobisz mi zawodu i potrafisz także przegrywać.

Zobacz też : Jak poradzić sobie z małym buntownikiem?

Źródło: A. Faber, E. Mazlish „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”.

Z jakimi problemami dziecko spotyka się w szkole?
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)