Dziecko przed komputerem – porady dla rodziców

Ile czasu nasze dzieci powinny spędzać przed komputerem? Jakie gry nadają się dla maluchów? Kiedy dziecko powinno dostać własny komputer? Na te i wiele innych pytań znajdziesz odpowiedzi w naszym poradniku.

Fazy rozwoju dziecka a fascynacja komputerem

Z uwagi na fakt, że zainteresowanie, a następnie fascynacja dziecka wirtualnym światem komputera i internetu wzrastają wraz z jego wiekiem, wyodrębniono fazy, w których można zaobserwować następujące właściwości i zmiany:

  • Okres I: do ukończenia 2. roku życia — dziecko głównie manipuluje przy klawiaturze czy joysticku, koncentracja uwagi na obrazach jest ulotna, a pojmowanie tego, co dostrzega, trudne do sprawdzenia,
  • Okres II: po ukończeniu 2 – 3 lat — dziecku zaczyna podobać się to, co widzi, chociaż nadal nie jest jeszcze w stanie zrozumieć treści opowieści, a tym bardziej aluzji i związków pomiędzy jedną a drugą sceną. Jeśli włożymy dziecku do ręki myszkę, bawi się nią, bazgrząc po ekranie i poruszając kursorem,
  • Okres III: po ukończeniu 6. roku życia — dopiero wtedy dziecko coraz bardziej interesuje się rozwojem opowieści, zaczyna rozumieć związek pomiędzy poszczególnymi scenami i pojmować zawarte w nich znaczenia,
  • Okres IV: 9. – 12. rok życia — zainteresowanie grami komputerowymi i internetem zdecydowanie przeważa nad zainteresowaniem telewizją. Jeśli dziecko ma łatwy dostęp do komputera, jego fascynacja nim staje się dominująca i wyraźnie spada chęć oglądania programów telewizyjnych, nawet takich, które wcześniej dziecko chętnie oglądało.

Zobacz też: Jak spędzać z dzieckiem czas przed komputerem?

Pozytywny wpływ komputera na rozwój dziecka

Aktualnie w ramach zajęć edukacyjnych w szkole dzieci zaznajamiają się z komputerem, który będzie im towarzyszył w przyszłości na każdym kroku. Dlatego nie możemy i nie powinniśmy bronić im dostępu do tego medium, lecz raczej wpajać rozsądek i umiar w obchodzeniu się z nim. Ale nie jest to łatwe, kiedy nasze dzieci już zaczną zasiadać przed monitorem. Komputer ze swoimi możliwościami: internetem, programami graficznymi, edukacyjnymi oraz komunikatorami, w których nauka i rozrywka są ze sobą połączone, może stanowić interesującą możliwość motywacji dzieci do poznawania nowych treści, zdobywania wiedzy. Mogą się one przy tym uczyć i rozwijać pożyteczne i ważne dla ich wszechstronnego rozwoju umiejętności, m.in. kreatywność (malowanie, układanie, wymyślanie historyjek itp.), koncentrację uwagi, rozwijać i wzbogacać zdolności poznawcze, uczyć się współdziałania z rówieśnikami przy komputerze i w internecie (zdolności interaktywne), a przede wszystkim właściwej motywacji do nauki (utrwalana poprzez zabawę ma szansę stać się trwałą dyspozycją dziecka, która jest niezbędna w jego rozwoju).

Mama na rynku pracy

Rady dla rodziców

Rady dla rodziców dzieci korzystających z komputera (według pedagoga Andrei Braun):

  • Do czasu ukończenia szkoły podstawowej dzieci nie potrzebują w pokoju własnego komputera — w ten sposób rodzice lepiej nadzorują korzystanie z komputera rodzinnego.
  • Nieodpowiednie jest korzystanie z komputera przez dzieci przed ukończeniem 4. roku życia.
  • Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym powinni uczestniczyć w wyborze i instalacji programów edukacyjnych, gier czy też aplikacji do korzystania z poszczególnych usług sieciowych. Podczas wspólnych sesji rodzice powinni wspierać dziecko i wyjaśniać mu, do czego dany program służy i jak z niego korzystać. Mogą sprawdzić, czy program odpowiada zasobom wiedzy dziecka.
  • Wybierając programy dla dzieci, rodzice powinni zawsze zwracać uwagę na podaną propozycję wiekową.
  • W celu ograniczenia czasu przeznaczonego na zabawę i naukę można w przypadku starszych dzieci nastawić budzik służący jako sygnał akustyczny lub sięgnąć po specjalne programy do kontroli rodzicielskiej, (…)
  • Czas spędzany codziennie przy komputerze nie powinien przekraczać: dla dzieci w wieku przedszkolnym: 20 – 30 minut, dla dzieci w wieku szkolnym: 1 godziny, dla dzieci od 12. roku życia: 1,5 godziny,
  • Odległość oczu dziecka od ekranu powinna wynosić 80 cm,
  • Dzieci nie powinny w ogóle dotykać ekranu monitora,
  • Dzieci powyżej 7. – 8. roku życia mogą korzystać z internetu pod nadzorem rodziców,
  • Dla dzieci mających problemy dysgraficzne (brzydkie pismo) interesujące może być pisanie na komputerze referatów, wypracowań, listów — wielu nauczycieli jest zwolennikami takiej działalności,
  • Jeśli dziecko codziennie ogląda telewizję i korzysta z komputera, czas przeznaczony na te czynności ogółem nie powinien przekraczać: dla przedszkolaka: 0,5 godziny, dla dziecka w szkole podstawowej: 1,5 – 2 godziny.

Sprawdź: Czy Twoje dziecko jest uzależnione od gier komputerowych?

Artykuł pochodzi z książki „Dziecko w sieci”, autor: Bartosz Danowski, Alicja Krupińska, Wydawnictwo Septem.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
~kserus/3 lata temu
Uważajcie na to, w co grają wasze dzieci. Sprawdzaliśmy każdą grę... masakra. W prawie każdej przemoc, problem, szkoda gadać! Teraz kupujemy prostsze gry, na tablet. Okazało się, ze płacąc 30 razy mniej kupujemy bardziej grywalne gry, niż te komputerowe. Może nie ta grafika, ale co z tego, skoro grywalność jest wypasiona?
~AneczkaKapusta/3 lata temu
Teraz chyba nikt sobie nie wyobraża życia be internetu:) Wszystko jednak ma swoje dobre i złe strony-Ja jako matka tez uważam na to co robi w sieci moja 8 letnia córka. Nie popieram gier, w których jest dużo przemocy i krwi. Zresztą z dziewczynkami jest łatwiej,one rzadko chcą w coś takiego grać. Na całe szczęście moja córeczka uwielbia grać w typowo dziewczęce gry:) np. w takie, jak są na tej stronie:http://gryubieranki.tv/ Poza tym wyznaczałam tez córci dzienny limit na komputer. jeżeli odrobi lekcje to wtedy może spędzić na komputerze godzinkę, a w weekendy trochę dużej