Dlaczego głoska "r" sprawia trudność?

„Leniwy język” i „krótkie wędzidełko” przyczynami rerania, czyli niepoprawnej wymowy głoski „r”. Inna to obserwowanie otoczenia. Gdy dziecko słyszy poprawną wymowę, stara się ją naśladować. Gdy obserwuje złe wzorce wymowy, uznaje takie za prawidłowe. Zastanawiasz się, dlaczego to właśnie głoska "r" sprawia tak wiele kłopotów w jej realizacji? Odpowiedź już na Ciebie czeka...

Kiedy nasze dziecko uczy się mówić, to właśnie głoska „r” sprawia mu najwięcej trudności. Taką wadę wymowy nazywamy reraniem. Oczywiście jest to trudne nie dla wszystkich dzieci, bo zdarza się, że nawet dwu– i trzylatki realizują tę głoskę. Zanim jednak dziecko zacznie poprawnie wymawiać to szybkie i dynamiczne „r”, zazwyczaj przechodzi przez kilka etapów. Najpierw „r” może przybierać formę i – diabina, następnie może być j – djewno, później głoską l – tlaktol i na koniec wymarzoną „r”.

Podczas wymowy głoski „r” wymagany jest ciągły ruch języka, który wprawia w drgania apex – czubek języka. Często podczas badania dzieci, które nie realizują tej głoski okazuje się, że mają tzw. „leniwy język”. Oznacza to, że nie unoszą go ku podniebieniu i język zalega na dnie jamy ustnej. Zazwyczaj jest to następstwem dość krótkiego ssania piersi albo też karmienia butelką. Takie przyczyny obniżają możliwości języka dziecka w przyszłości. Innym powodem niepoprawnej wymowy „r” jest tzw. „krótkie wędzidełko”, które uniemożliwia dziecku dotykanie językiem podniebienia lub wałka dziąsłowego. Stwarza to problem, ponieważ właśnie tam realizowana jest głoska „r”. 

Jak wychować córkę na kobietę spełnioną?

Reranie, które okazuje się problemem wielu dzieci, może ujawniać się w kilku postaciach. Przyjrzymy się im z bliska.

1) reranie języczkowe – to najczęstsza forma wadliwej wymowy głoski „r”. Ponieważ drgania wykonywane są przez języczek kończący podniebienie miękkie, a język naszego malucha odmawia posłuszeństwa i nie bierze udziału w artykulacji, głoska „r” okazuje się problemem. Jednak nie należy się załamywać. Terapia, którą zaproponuje nam logopeda, polegać będzie na usprawnieniu czubka języka, a nasze dziecko już niedługo pięknie powie „rak”.
2) reranie wargowe – to równie często spotykana forma wadliwej wymowy głoski „r”. Polega ona na wciąganiu górnej wargi poprzez siekacze górne i spychaniu jej przez język. Przy tej formie rerania terapia polegać będzie na zablokowaniu warg i sprawieniu, aby podczas wymowy głoski „r” wargi były unieruchomione.
3) reranie międzywargowe – polega na drganiu czubka języka, który wsuwa się miedzy przednie zęby naszej pociechy.
4) reranie podniebienne – charakteryzuje się zbliżeniem tylnej części języka do podniebienia miękkiego. Podczas takiego układu języka, w trakcie artykulacji, podniebienie miękkie zaczyna wibrować.
5) reranie nosowe – nosowej wymowie głoski „r” często towarzyszą inne dźwięki, które nasze dziecko także wypowiada w sposób nosowy. Taka artykulacja powstaje w wyniku niedomykania wejścia powietrza do jamy nosowej.

Dlaczego głoska „r” sprawia tak dużo problemów?

Najbardziej bezpośrednią przyczyną problemów podczas wymowy głoski „r” jest niska sprawność ruchowa naszego języka. Jest kilka przyczyn, które mogą powodować właśnie taki stan.
– Język może być zbyt gruby lub za duży, co powoduje, że zalega na dnie jamy ustnej.
– Może się zdarzyć, że budowa języka jest prawidłowa, jednak pod wpływem na przykład karmienia butelką, jego czubek został uśpiony i nie pracuje prawidłowo.
– „Krótkie wędzidełko”, które trzyma język i nie pozwala mu dosięgnąć wałka dziąsłowego.
– Zmiany, jakie zachodzą w budowie podniebienia twardego (tzw. gotyckie podniebienie) mogą powodować problemy z wymową głoski „r”.
– Niepoprawna wymowa „r” może być także wynikiem wady słuchu naszego dziecka, a nawet obecnością osób niesłyszących. Dzieje się tak, ponieważ takie osoby nie posiadają zdolności samokontroli swojej wypowiedzi.

Polecamy: Jak rozmawiać z niemowlakiem

Bardzo ważną przyczyną, która może powodować wadliwą wymowę głoski „r” jest nasze otoczenie. Gdy dziecko słyszy poprawną wymowę, stara się ją naśladować. Gdy obserwuje złe wzorce wymowy, uznaje takie za prawidłowe. Dlatego pamiętajmy, że poprawnie mówiąc, wystawiamy sami sobie lepszą wizytówkę, a nasze dzieci przy okazji uczą się poprawnej wymowy.

Źródło: Logopeda.pl

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)