Dlaczego dzieci mają słabe stopnie?

Bywa, że wiele symptomów występuje równocześnie, co świadczy o zaburzeniach wielu funkcji. Tym bardziej w tych przypadkach ważna jest szybka diagnoza i podjęcie natychmiastowych działań terapeutycznych.
Z czego mogą wynikać słabe wyniki w nauce naszych dzieci? Dlaczego dzieci nie chcą się uczyć? W jaki sposób możemy określić obszar trudności, z jakimi zmaga się nasze dziecko? Czy wspólna nauka pomaga?
Bywa, że wiele symptomów występuje równocześnie, co świadczy o zaburzeniach wielu funkcji. Tym bardziej w tych przypadkach ważna jest szybka diagnoza i podjęcie natychmiastowych działań terapeutycznych.

Moje dziecko ma fatalne wyniki w nauce. Nic nie pomagają korepetycje, to, że pracujemy z nim w domu, staramy się. Nie potrafi lub nie chce się uczyć. Może to stres wpływa na pamięć? Może wyrwane do odpowiedzi wszystko zapomina? Z czego to może wynikać i jak to leczyć?

Odpowiedź psychologa:

Kluczem do rozwiązania wszelkich problemów wychowawczych i edukacyjnych, jakie rodzice mają ze swoimi dziećmi jest zrozumienie przyczyn zachowania dziecka. Spróbuj wykonać następujące ćwiczenie, szczególnie jeśli Twoje dziecko jest uczniem klas I-III szkoły podstawowej. Jeśli jest uczniem starszym - może się nie udać przeprowadzenie tego ćwiczenia. Zaznaczam, że nie jest ono łatwe, szczególnie dla rodziców, którzy wiele godzin poświęcają pracę zawodową. Przede wszystkim zarezerwuj dla siebie kilka wolnych popołudni, najlepiej by był to cały tydzień. Obserwuj jak uczy się Twoje dziecko. Przygotuj sobie kartkę z następującymi pytaniami:

1. Ile godzin moje dziecko spędza codziennie w szkole: ile czasu zajmują lekcje, a ile czasu spędza, np. na świetlicy?
2. Jeśli dziecko wraca zaraz po szkole do domu - która jest wtedy godzina i jakie czynności wykonuje zanim zajmie się nauką?
3. Ile czasu Twoje dziecko poświęca na odrobienie lekcji, zabawę, oglądanie telewizji, grę na komputerze, zajęcia dodatkowe (również korepetycje, uwzględnij także czas, jaki dziecko musi poświęcić na ewentualny dojazd i powrót z zajęć dodatkowych)?
4. Czy Twoje dziecko potrzebuje Twojej pomocy przy odrabianiu prac domowych i na czym ta pomoc polega? Czy dziecko chce, żebyś mu asystowała, czy oczekuje, że rozwiążesz za nie zadanie, czy chce, żebyś mu wytłumaczyła trudny temat lekcji, czy chce żebyś mu sprawdziła odrobione zadania?
5. Czy Twoje dziecko ma trudności z nauczeniem się jednego czy kilku przedmiotów? Jakich?
6. Ile czasu Twoje dziecko poświęca na sen?
7. Jak Twoje dziecko reaguje na słabe stopnie otrzymywane w szkole?

Zanim zaczniesz poszukiwać przyczyn słabych stopni w dziecku i zaczniesz je "leczyć", zastanów się, czy nie ma innych czynników, które wpływają na to, że Twoje dziecko ma słabe stopnie.

Przede wszystkim przeanalizuj dzień Twojego dziecka. Jeśli jest on wypełniony po brzegi zajęciami dodatkowymi - może warto by je ograniczyć, podobnie jak czas spędzony przed komputerem, czy telewizją. Zachęcam również do ograniczenia zajęć typu korepetycje - proszę sobie wyobrazić, taką sytuację:

Tomek zawsze miał problemy z nauką czytania, zatem uczęszczał na zajęcia szkolne, miał dodatkowe zajęcia z pedagogiem terapeutą w szkole i w poradni psychologiczno - pedagogicznej. Kiedy rozpoczął czwartą klasę zaczęła do niego przychodzić studentka polonistyki, by pomoc mu nadrobić materiał. W te dni, kiedy ona nie przychodziła - lekcje odrabialiśmy z synem ja i mąż.

Jaki stąd wniosek: Tomek był niemalże osaczony przez osoby, które chciały mu pomoc - każda na swój sposób, bo trzeba wiedzieć, że inaczej pracuje z dzieckiem nauczyciel, inaczej terapeuta, inaczej studentka, a jeszcze inaczej rodzic. W wyniku tej wspólnej pracy dziecko może się zwyczajnie pogubić, bo będzie chciało spełnić oczekiwania każdego z "nauczycieli" i na tym będzie się bardziej koncentrowało niż na tym, by się czegoś nauczyć.

Zwróć też szczególną uwagę na ilość snu Twojego dziecka, pamiętaj o higienie pracy umysłowej, tzn. po powrocie ze szkoły pozwól dziecku na chwilę wytchnienia, przyjemności, niech to będzie zabawa, sen, hobby, ale o ustalonej porze dziecko musi wziąć się za lekcje.

Określ obszar trudności i spróbuj porozmawiać z nauczycielem, który uczy przedmiotu, z jakim dziecko ma największy problem. Ważne jest też, czy twoje dziecko uczy się systematycznie i akurat napotkało na pewien problem, czy też ma duże zaległości i dlatego nie może zrozumieć nowego tematu.

Przed sprawdzianami przepytuj dziecko z tego, czego się uczyło. Jeśli jednak w wyniku obserwacji zauważysz, że Twoje dziecko wkłada dużo wysiłku w systematyczną naukę, będąc w domu odpowiada na zadawane przez Ciebie pytania, a w szkole nie umie z tej wiedzy skorzystać - zasięgnij porady psychologa szkolnego i wychowawcy. Może problem ten dotyczy tylko jednego przedmiotu i jest związany z osobą nauczyciela? 

Czytaj także: Zestaw ćwiczeń koncentrujących uwagę

Redakcja poleca

REKLAMA