Czy wiesz jak chronić odporność dziecka?

Przez pierwsze 12 lat swojego życia dziecko przeziębia się od 6 do 8 razy w ciągu roku. Dzieje się tak z powodu nie w pełni rozwiniętego układu odpornościowego malucha. Oto kilka porad, dzięki którym u twojego dziecka zmniejszy się szansa na zachorowanie.

Choroby są potrzebne?

Paradoksalnie tak. Zetknięcia z różnego rodzaju bakteriami i wirusami są dla dzieci niezbędne, ponieważ to właśnie w tym najwcześniejszym okresie życia organizm musi nauczyć się je zwalczać. Najczęstszą porą zachorowań są okresy tzw. niepewnej pogody, czyli jesień i wczesna wiosna. Dlatego to właśnie wtedy należy ze zdwojoną siłą zadbać o wzmocnienie młodego organizmu. Trzeba jednak pamiętać, że jednorazowe akcje nie pomogą. Wzmacnianie odporności rodzice muszą zacząć jak najwcześniej i prowadzić konsekwentnie przez długi czas.

Podstawą jest odpowiednia dieta

Jak wiadomo, co to dostarczamy organizmowi w postaci jedzenia buduje całą jego strukturę. Dlatego niezwykle ważne jest, aby posiłki podawane dziecku były regularne, co najmniej 5 razy dziennie. W pełen zasób witamin obfitują oczywiście warzywa i owoce, więc w poprawnej diecie nie może ich zabraknąć. Najistotniejsze są te, które zawierają w sobie witaminę C (najlepiej zapobiega przeziębieniom). Obfitują w nią:

Jak odnieśc sukces w życiu? Ewa Chodakowska motywuje do działania!
  • papryka,
  • brukselka,
  • kapusta,
  • kalafior,
  • szpinak,
  • ziemniaki,
  • czarne porzeczki,
  • jabłka,
  • kiwi,
  • owoce cytrusowe.

Tłuste ryby morskie, pełnoziarniste pieczywo, orzechy, jogurty czy miód to kolejne produkty, które są niezbędne w poprawnie ułożonej diecie.

Ważną rolę odgrywa też odpoczynek

Zasada ta dotyczy wszystkich ludzi – czy to dzieci, czy dorosłych. Organizm może odpowiednio funkcjonować tylko wtedy, kiedy dajemy mu szansę na zregenerowanie. Najlepszym na to sposobem jest oczywiście sen. U dzieci do 14 roku życia zapotrzebowanie na sen to około 10 godzin dziennie.

Zobacz też: Krótki sen zwiększa ryzyko otyłości u dzieci

Ale odpoczynek nie tylko na tym polega. Dzieci już od 10 dnia życia codziennie powinny przebywać na świeżym powietrzu. Przeciwwskazaniem dla spaceru jest jedynie silny wiatr i siarczysty mróz. Najlepiej, żeby maluchy potrafiące już chodzić spacerowały o własnych siłach, ponieważ dzięki temu wzmacniają mięśnie. Zdecydowanie należy pamiętać o tym, żeby ubiór dziecka wzorować na swoim własnym. Maluch wcale nie potrzebuje kilku bluzek więcej, tym bardziej, że zazwyczaj porusza się intensywniej niż dorosły.

Odporność a domowe zacisze

Odpowiednio nawilżone i wywietrzone pomieszczenie to klucz do sukcesu. Nie należy bać się chłodnych pomieszczeń, o ile temperatura jest wyrównana w całym mieszkaniu. To właśnie gwałtowne zmiany doprowadzają do przeziębień (np. zimne lody mogą być bardziej szkodliwe dla gardła latem niż zimą).

By wzmocnić odporność dziecka można stosować naturalne hartowanie, np. kąpiel zakończoną chłodnym strumieniem albo pozostawienie dziecka z nóżkami zanurzonymi w zimnej wodzie. Po takich zabiegach należy dziecko solidnie wytrzeć i owinąć w kocyk.

Niczego jednak nie zastąpi zdrowy rozsądek, ponieważ przesadzanie w którąkolwiek ze stron może tylko pogorszyć sytuację.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (6)
agnieszkao36/4 lata temu
Moje dziecko od czasu pójścia do przedszkola zaczęło chorować nieustannie. Po ponad roku próbowania wszystkiego co się dało (oczywiście z metod jak najbardziej naturalnych) uratowała nas chyba porada laryngologa: engystol i oscillococcinum. Coś podziałało i wydaje mi się, że to było to, bo jeśli nie ten zestaw, to drugie wytłumaczenie znacznego zmniejszenia ilości infekcji jest jeszcze mniej wiarygodne...
~Aga/4 lata temu
W okresie wzmożone zachorowalności podaje dziecku Lactoral_probiotyk, olej z wątroby rekina, bioaron no i oczywiście starm się żeby jadł jak najwiecej owoców i warzyw. Dobre efekty daje też używanie nawilżaczy powietrza i nie przegrzewanie mieszkań.
~ponik/4 lata temu
i to chyba jego plus... bardzo czesto dzieci kręcą nosem na przyjmowanie lekw w postaci tabletek
POKAŻ KOMENTARZE (6)