Czy dziecko potrzebuje komputera?

Komputer, kojarzony jeszcze kilka lat temu z dostarczaniem niewyszukanej rozrywki jest dziś nie tylko maszyną do gier, ale też źródłem niemal nieograniczonych możliwości. Także, gdy mowa o rozwoju kreatywności i wyobraźni dziecka.

Czy dziecko potrzebuje komputera?

Komputer – jako multimedialny środek masowego oddziaływania – towarzyszy człowiekowi już praktycznie w każdej dziedzinie życia i to od najmłodszych lat. Zetknięcie dziecka z komputerem i jego działaniem jest więc nieuniknione, zwłaszcza że – jak sama nazwa mówi, PC (ang.: Personal Computerkomputer osobisty) – stał się on również nieodłączną częścią wyposażenia domowego (obok radia, telewizji itp.).

Nie tylko do rozrywki

Jako multimedialny środek masowego oddziaływania komputer ma jednak dużo większe możliwości niż jego poprzednicy (książka, radio, telewizja), jego zastosowanie jest praktycznie nieskończone, a dzięki specjalnym programom i urządzeniom peryferyjnym może on służyć przykładowo jako: salon gier, prywatne kino domowe, czy choćby małe wydawnictwo. Dzięki odpowiednim kartom rozszerzeń (karta telewizyjna) może zastępować telewizor. Komputer umożliwia nawet – dzięki Internetowi – kontakt praktycznie z każdym zakątkiem świata w bardzo krótkim czasie i bardzo tanim kosztem. Coraz częściej można spotkać się również z wykorzystaniem komputera do czytania książek – za pomocą odpowiednich programów. Dzięki takim programom, jak np. Acrobat eBook Reader możliwe jest czytanie elektronicznych książek kupowanych i pobieranych ze sklepów internetowych. Książki te mogą być zapisane w osobistej bibliotece w komputerze użytkownika, nie zajmują więc miejsca na półkach, jak w przypadku bibliotek i księgarń (jedna płyta CD-ROM mieści nawet 1000 książek). Oprócz tego program ten umożliwia korzystanie z funkcji głośnego czytania, co jest bardzo istotne dla nie umiejącego jeszcze czytać dziecka.

Mama na rynku pracy

Zobacz też: Wirtualni mordercy – o przemocy w grach komputerowych

Aktywny udział

Komputer jest więc nieocenionym urządzeniem w pracy, nauce, zabawie, komunikacji oraz pobieraniu i przesyłaniu danych, spełniać może rolę narzędzia poznania, działań twórczych, rozrywki, kształtowania umiejętności, a także środka komunikacji osobowej i międzyszkolnej. Przewaga komputera nad innymi środkami masowego przekazu polega na tym, że jego zastosowania są właściwie nieograniczone, a użytkownik może brać aktywny udział w kreowaniu, zmienianiu, wprowadzaniu danych. W przypadku radia i telewizji jest nastawiony wyłącznie na odbiór informacji bez możliwości ich modyfikowania, zmieniania i decydowania o ich zawartości i cechach.

Dziecko w świecie wirtualnym

Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób spędza przed monitorem wiele godzin, zagłębiając się w wymyśloną rzeczywistość. Rzeczywistość ta – dzięki coraz lepszym parametrom technicznym podzespołów komputera i możliwościom najnowszych kart graficznych oraz dźwiękowych – jest prezentowana coraz wierniej i coraz bardziej upodabnia się do rzeczywistości nas otaczającej.Biorąc pod uwagę tak szerokie możliwości komputera, jawi się on w oczach dziecka jako bardzo atrakcyjne urządzenie, dzięki któremu można zaspokoić dziecięce potrzeby: zabawy, rozrywki, zaspokojenia ciekawości itp. Jednakże większość najmłodszych użytkowników komputerów, spośród całej gamy możliwości tego multimedialnego środka przekazu, preferuje gry komputerowe.

Zobacz też: Programy dla dzieci

Gra komputerowa – program komputerowy, dzięki któremu użytkownik może rywalizować z komputerem bądź innymi graczami (na tym samym komputerze bądź za pośrednictwem sieci). Obecnie istnieje wiele gatunków gier komputerowych. Do najpopularniejszych należą gry strategiczne, zręcznościowe, logiczne, przygodowe, symulacyjne, RPG, a także inne często będące połączeniem podstawowych gatunków. Oprócz komputerów osobistych, gry komputerowe uruchamiać można także na specjalnie do tego celu przeznaczonych konsolach, takich jak Playstation lub Nintendo 64.

Fragment pochodzi z książki "Dziecko w świecie zabawy. O kulturze, cechach i wartościach ludycznej edukacji", red. Bronisława Dymara (Impuls, 2010). Publikacja za zgodą wydawcy.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/3 lata temu
w tych czasach każdy potrzebuje komputera- zarówno dorosły, jaki dziecko. Należy tylko kontrolować co i jak długo robi wasze dziecko na komputerze. Nie pozwalam mojej córce usiąść przed komputerem dopóki nie odrobi lekcji. Poza tym jeżeli już zasiada przed komputerem to wyznaczam jej limit w postaci 1 godziny. w weekendy daje jej więcej luzu:) aktualnie moja córcia gra w różne ubieranki, przebieranki, bawi się w fryzjera. Uważam, że takie gry nie są szkodliwe. Polecam każdej mamie gry podobne do tych z tej strony:http://gryubieranki.tv/ Niesamowicie kolorowa, przyjazna gra:)Co ważne nie zawiera żadnych brutalnych treści,a na to jestem bardzo wyczulona. Uważam bowiem,że gdy dziecko widzi agresywne zachowania, to samo staje się agresywne
/5 lat temu
Nie jestem zwolenniczką odsuwania dzieci od komputerów - wszystko jednak w granicach rozsądku. Nie można zostawić dziecka samego przy komputerze, warto też założyć blokadę na konkretne strony. A najlepiej pokazać dziecku, że komputer może pomagać w nauce a czasami może też służyć zabawie. Najważniejsze to mieć kontrolę nad naszym dzieckiem. Jakiś czas temu Stabilo zrobiło dla dzieci świetną grę doodleball - uważam, że dla takiego malucha taka gra to niezła frajda. :)