Ćwiczenie percepcji słuchowej

Ćwiczenia percepcji słuchowej możemy zacząć od jak największej ilości spontanicznych, swobodnych rozmów z dzieckiem na różne tematy, podczas codziennych czynności. Odkryjemy w ten sposób pozytywną stronę gadulstwa, ale i popracujemy nad poczuciem pewności siebie u dziecka.

Ćwiczenie percepcji słuchowej

Oto propozycje ćwiczeń:

  • opisy obrazków,
  • opowiadanie historyjek obrazkowych,
  • słuchanie bajek, opowiadań,
  • wymyślanie zakończenia do opowiadań, bajek,
  • opowiadanie treści usłyszanych bajek i opowiadań,
  • kończenie zdań,
  • nauka na pamięć wierszyków, piosenek, rymowanek i ich prezentowanie,
  • rozwiązywanie, układanie zagadek,
  • odtwarzanie rytmu (klaskaniem, pukaniem itp.),
  • odtwarzanie rytmiczne układów przestrzennych (dziecko wystukuje ołówkiem o blat stołu układ złożony np. z klocków),
  • dobieranie układu przestrzennego do usłyszanego rytmu,
  • graficzne przedstawianie układu dźwięków (rysowanie kropek, kresek itp.),
  • rozpoznawanie odgłosów otoczenia (szelesty, szmery, stuknięcia), ich naśladowanie i lokalizacja,
  • rozpoznawanie odgłosów przyrody (szum deszczu, śpiew ptaków itp.),
  • rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez upadające lub uderzające o siebie przedmioty (np. pęk kluczy, klocki, łyżeczka),
  • rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez instrumenty,
  • wyodrębnianie zdań, wyrazów w wypowiedziach,
  • uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami,
  • powtarzanie ciągów słownych i zdań,
  • tworzenie rymu do podanego wyrazu,
  • układanie rymowanek,
  • kojarzenie głoski z literą (głoska – słyszana, litera – zapisana, np. słowo „grzyb” to 4 głoski: g-rz-y-b, ale 5 liter: g-r-z-y-b),
  • różnicowanie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych ze słuchu (np. b - p, d - t),
  • różnicowanie wyrazów podobnych, różniących się głoskami opozycyjnymi (np. data – tata),
  • dobieranie wyrazów rymujących się lub kończących się tą samą sylabą,
  • dobieranie par obrazków według pierwszej głoski, tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej głoski,
  • dzielenie wyrazów na sylaby, wyklaskiwanie w rytm wypowiadanych sylab,
  • śpiewanie wyrazów i piosenek sylabami,
  • określanie długości wyrazów na podstawie liczby sylab,
  • tworzenie wyrazów przez dodanie lub odjęcie sylaby,
  • wykrywanie różnic i podobieństw w wyrazach (pierwsza i ostatnia głoska, liczba głosek, liczba sylab),
  • łączenie głosek w słowa (m – a – m – a: mama),
  • rozkładanie słów na głoski (mama: m – a – m – a),
  • układanie z klocków literowych prostych wyrazów,
  • dobieranie podpisów do obrazków,
  • różnicowanie słów podobnie brzmiących (wskazywanie obrazków po usłyszeniu ich nazw, np. dom - tom),
  • tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby (odgadywanie nazwy obrazka na podstawie podanej sylaby początkowej),
  • układanie zdań z podanymi wyrazami,
  • i wiele innych… (wedle własnego pomysłu).
  • Zobacz także: Dysleksja a nauka języków obcych

Jak pomagać dziecku w nauce?
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)