Ćwiczenia logopedyczne – zwierzątka leśne

Zestaw ćwiczeń logopedycznych dotyczących zwierząt leśnych pozwala dzieciom poszerzyć słownictwo, utrwalić zbitki "szcz" w wyrazach, polepszyć koordynację półkul mózgowych, uwagę słuchową i artykulację. Co będzie nam potrzebne? Magnetofon, obrazki zwierzątek, kredki.

Ćwiczenia logopedyczne – zwierzątka leśne fot. Fotolia

2. Rozmowa na temat leśnych zwierząt.

  • Jakie zwierzęta żyją w lesie?
  • Jak się nazywają ich domy?
  • Co jedzą zwierzęta?

3. Ćwiczenia ruchowe z elementami „Gimnastyki Mózgu”.

Idziemy na wycieczkę do lasu: marsz – lewa ręka, prawa noga naprzód i na odwrót. Dzieci podskakują: lewe kolano, prawa ręka naprzód i na przemian.

4. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.

  • Język skacze jak wiewiórka (język na brodę i do nosa).
  • Przeciska się jak wąż między kamieniami (język wypycha policzki).
  • Skacze jak sarenka (kląskanie językiem).
  • Zsuwa się po pniu drzewa jak niedźwiedź (język ślizga się po podniebieniu).
  • Stuka w drzewo jak dzięcioł (język stuka w podniebienie, usta szeroko otwarte).

5. Ćwiczenie uwagi słuchowej.

Słuchanie odgłosów ptaków z kasety Słucham i mówię [zestaw Słucham i mówię D. Nawrockiej i H. Rodak - dop. Redakcja] w Pozycji Dennisona. Rozpoznawanie dźwięków, które wydają ptaki.

Jak wykonać jogiczne powitanie słońca?

Zobacz też: Ćwiczenia logopedyczne - magiczna łąka

6. Ćwiczenia oddechowe.

Zdmuchiwanie z dłoni papierowych motyli (wdech nosem – silny wydech ustami).

7. Onomatopeje (naśladowanie dźwięków z otoczenia).

  • Sowa – „Gimnastyka Mózgu”
  • Bąk buczy – bżżż...
  • Drzewa szumią – szszsz...
  • Z oddali dobiega głos pociągu – cz... cz... cz...

8. Ćwiczenia artykulacyjne.

Zabawa w „Echo”.

Dzieci powtarzają po logopedzie grupę „szcz” z samogłoskami w nagłosie, śródgłosie i wygłosie oraz nazwy obrazków ze zbitką „szcz” (szczur, szczęka, szczupak, szczypiorek, szczeniaczek, szczotka, pszczoła, świerszcz, deszcz, płaszcz, leszcz, chrabąszcz).

9. Układanie zagadek.

Każde dziecko losuje jeden obrazek (z wyżej wymienionych) i układa o nim zagadkę. Pozostałe dzieci odgadują.

Polecamy: Z dzieckiem u psychologa – jak wygląda wizyta?

10. Nauka na pamięć wiersza Szczypawka.

Jedna szczypawka
drugiej szczypawce,
opowiadała bajki na trawce.
Obok usiadły
dwa małe świerszcze.
Mówiły – „Ładnie!”
Prosiły – „Jeszcze!”

(źródło: J. Góral-Półrola, S. Zakrzewska, Chcę mówić poprawnie, dz. cyt.)

Fragment pochodzi z książki "Zabawy logopedyczne na cztery pory roku. Scenariusze do zajęć grupowych dla dzieci w wieku przedszkolnym" Dorota Krupa i Jolanta Pszczółka (Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2010). Publikacja za wiedzą wydawcy.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)