Ćwiczenia logopedyczne – misie i zające

Ćwiczenia logopedyczne, przygotowane przez logopedów, pomogą dziecku ćwiczyć prawidłową wymowę, słuch, oddychanie, połykanie, a także sprawność manualną. Zapraszamy do skorzystania z gotowych scenariuszy zabaw logopedycznych, dotyczących dwóch sympatycznych mieszkańców lasu, które na pewno spodobają się dzieciom!

2. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego połączone z ćwiczeniami oddechowymi i prawidłowego połykania.

Opowiadanie o misiu.

Miś budzi się, przeciąga i ziewa (Energetyczne ziewanie z masowaniem okolic żuchwy). Maszeruje na poszukiwanie miodu (język na brodę i do nosa). Rozgląda się na prawo i lewo (język od kącika do kącika). Próbuje wyczuć, gdzie jest miód (wdech nosem, wydech ustami). Zobaczył dziuplę, z której wypływa miód. Ślinka napływa mu do pyszczka (połykanie śliny ze zwartymi zębami). Włożył łapkę do dziupli i oblizuje ją (dzieci udają, że oblizują dłoń). Ubrudził sobie pyszczek (oblizywanie warg). Miód był pyszny (mlaskanie). Miś głaszcze się po brzuszku, zasypia, chrapie (dzieci naśladują chrapanie).

Jak wykonać jogiczne powitanie słońca?

3. Zabawa ruchowa „Stary niedźwiedź mocno śpi”.

Polecamy: Dawno, dawno temu, czyli jak dobrać idealną bajkę dla dziecka?

4. Ćwiczenia uwagi słuchowej (słuchanie ze zrozumieniem).

Logopeda czyta opowiadanie Jabłko z animacją maskotek. [opowiadanie Jabłko ze zbioru opowiadań V. Sutiejewa Bajeczki z obrazkami; tekst dostępny również w programie Rozwijanie mowy dziecka Z. Tarkowskiego i C. Jurkiewicz – dop. Redakcja].

Rozmowa dotycząca treści opowiadania:

  • Jakie zwierzęta występowały w opowiadaniu?
  • Co znalazł zając?
  • Kogo prosił o pomoc?
  • Jak zachowywały się zwierzęta?
  • Jakie rozwiązanie znalazł miś?

5. Rozwiązywanie zagadek dotyczących zwierząt występujących w opowiadaniu.

Co to za zwierzę, które – ma kolce; lubi miód; ma długie uszy i je marchewkę; jest czarne i woła „kra, kra”.

6. Układanie zagadek.

Dzieci losują obrazki ze zwierzętami i same układają zagadki.

7. Zabawa ruchowa z elementami dźwiękonaśladowczymi.

Dzieci podzielone na dwie grupy: misie i zające.

Misie tupią i wołają: hohoho (głośno i grubo).
Zające skaczą i wołają: kic, kic (cicho i cienko).

Zobacz też: Zabawy dla dziecka w podróży

Fragment pochodzi z książki "Zabawy logopedyczne na cztery pory roku. Scenariusze do zajęć grupowych dla dzieci w wieku przedszkolnym" Dorota Krupa i Jolanta Pszczółka (Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2010). Publikacja za wiedzą wydawcy.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)