Ćwiczenia logopedyczne – misie i zające

Ćwiczenia logopedyczne, przygotowane przez logopedów, pomogą dziecku ćwiczyć prawidłową wymowę, słuch, oddychanie, połykanie, a także sprawność manualną. Zapraszamy do skorzystania z gotowych scenariuszy zabaw logopedycznych, dotyczących dwóch sympatycznych mieszkańców lasu, które na pewno spodobają się dzieciom!

Ćwiczenia logopedyczne – misie i zające

2. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego połączone z ćwiczeniami oddechowymi i prawidłowego połykania.

Opowiadanie o misiu.

Miś budzi się, przeciąga i ziewa (Energetyczne ziewanie z masowaniem okolic żuchwy). Maszeruje na poszukiwanie miodu (język na brodę i do nosa). Rozgląda się na prawo i lewo (język od kącika do kącika). Próbuje wyczuć, gdzie jest miód (wdech nosem, wydech ustami). Zobaczył dziuplę, z której wypływa miód. Ślinka napływa mu do pyszczka (połykanie śliny ze zwartymi zębami). Włożył łapkę do dziupli i oblizuje ją (dzieci udają, że oblizują dłoń). Ubrudził sobie pyszczek (oblizywanie warg). Miód był pyszny (mlaskanie). Miś głaszcze się po brzuszku, zasypia, chrapie (dzieci naśladują chrapanie).

Słuch, wzrok, dotyk: zmysły chronią dziecko

3. Zabawa ruchowa „Stary niedźwiedź mocno śpi”.

Polecamy: Dawno, dawno temu, czyli jak dobrać idealną bajkę dla dziecka?

4. Ćwiczenia uwagi słuchowej (słuchanie ze zrozumieniem).

Logopeda czyta opowiadanie Jabłko z animacją maskotek. [opowiadanie Jabłko ze zbioru opowiadań V. Sutiejewa Bajeczki z obrazkami; tekst dostępny również w programie Rozwijanie mowy dziecka Z. Tarkowskiego i C. Jurkiewicz – dop. Redakcja].

Rozmowa dotycząca treści opowiadania:

  • Jakie zwierzęta występowały w opowiadaniu?
  • Co znalazł zając?
  • Kogo prosił o pomoc?
  • Jak zachowywały się zwierzęta?
  • Jakie rozwiązanie znalazł miś?

5. Rozwiązywanie zagadek dotyczących zwierząt występujących w opowiadaniu.

Co to za zwierzę, które – ma kolce; lubi miód; ma długie uszy i je marchewkę; jest czarne i woła „kra, kra”.

6. Układanie zagadek.

Dzieci losują obrazki ze zwierzętami i same układają zagadki.

7. Zabawa ruchowa z elementami dźwiękonaśladowczymi.

Dzieci podzielone na dwie grupy: misie i zające.

Misie tupią i wołają: hohoho (głośno i grubo).
Zające skaczą i wołają: kic, kic (cicho i cienko).

Zobacz też: Zabawy dla dziecka w podróży

Fragment pochodzi z książki "Zabawy logopedyczne na cztery pory roku. Scenariusze do zajęć grupowych dla dzieci w wieku przedszkolnym" Dorota Krupa i Jolanta Pszczółka (Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2010). Publikacja za wiedzą wydawcy.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)