Ćwiczenia logopedyczne – magiczna łąka

Ważne, aby dziecko uczyło się podczas zabawy!
Poniższe ćwiczenia logopedyczne to doskonała okazja do radosnej zabawy z dzieckiem, która wzbogaca jego słownictwo, ćwiczy pamięć, artykulację, prawidłowe oddychanie, koordynację półkul mózgowych, umiejętność budowy zdań, sprawność manualną, a także głoskę "cz". Jeśli nie mamy proponowanego wiersza, możemy wybrać inny.
/ 28.06.2011 10:53
Ważne, aby dziecko uczyło się podczas zabawy!

2. Ćwiczenia ruchowe – zabawa „Spacer na łąkę” (z elementami „Gimnastyki Mózgu”).

Wiosenna wróżka ze swoją czarodziejską pałeczką (różdżką) zaprasza was na wiosenną łąkę. (W rytm muzyki dzieci maszerują, wykonując ruchy naprzemienne – prawa ręka dotyka lewego kolana, a lewa ręka prawego kolana). Jesteśmy na łące. Co wyczarowała wróżka? (Logopeda wymienia kolejno rośliny i zwierzęta – dzieci rysują je oburącz w powietrzu – motyle, kwiaty, biedronki z kropkami, trawa, słoneczko itp.).

3. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.

  • Nad kwiatami fruwają motyle – język wykonuje ruchy pionowe przy szeroko otworzonych ustach.
  • Dookoła kwiatów fruwają pszczoły – oblizywanie warg.
  • Muchy latają zygzakiem – język od kącika do kącika.
  • Biedronka ma kropki – „stawianie kropek” językiem na podniebieniu.
  • Ślimak wychodzi z muszli – język przeciska się między zębami.
  • Ślimak zsuwa się po listku – język „ślizga się” po podniebieniu.

4. Ćwiczenia oddechowe.

Na łące wieje mały wiaterek – każde dziecko dmucha lekko na trzymany przed ustami pasek papieru. Teraz wiatr jest mocniejszy – dzieci dmuchają mocniej. (Wdech nosem – wydech ustami, długi, powolny). Wiatr się uspokoił. Możemy wąchać kwiaty (wdech nosem – wydech nosem).

Polecamy: Na czym polegają ćwiczenia oddechowe

5. Ćwiczenia artykulacyjne.

Odgłosy przyrody przeplatają się z odgłosami cywilizacji:

  • Szszsz... – szumią drzewa.
  • Żżż... – przelatuje samolot.
  • Bzzz... – brzęczą pszczoły.
  • Cyk, cyk – cyka świerszczyk.
  • Cz... cz... cz – obok łąki przejeżdża pociąg.

6. Nauka wiersza Czary mary.

A teraz posłuchajcie, co wyczarował pewien królewicz, który znalazł czarodziejską różdżkę:

Czary mary
Czapla czarną ma czuprynę,
Kaczka wpadła w pajęczynę,
Puchacz włożył rękawiczki,
Pączki wpadły do doniczki.
Kaczor loczki ma czerwone,
Cztery rączki i ogonek.
Biegacz wpadł na metę czwarty.
Kto tu robi takie żarty?
To królewicz January.
On uczynił takie czary.
Czarodziejkę ma pałeczkę
I namieszał tu troszeczkę.

(źródło: D. Krupa, Rymowanki – utrwalanki..., dz. cyt.)

Dzieci powtarzają po logopedzie kolejne wersy wiersza.

7. Usprawnianie manualne – praca plastyczna „Łąka”.

Dzieci malują zieloną farbą kartki papieru. Potem stemplują pieczątkami wykonanymi z ziemniaków kolorowe kwiaty.

Zobacz też: Rysowanie – wskaźnik rozwoju dziecka

Fragment pochodzi z książki "Zabawy logopedyczne na cztery pory roku. Scenariusze do zajęć grupowych dla dzieci w wieku przedszkolnym" Dorota Krupa i Jolanta Pszczółka (Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2010). Publikacja za wiedzą wydawcy.

Redakcja poleca

REKLAMA