Ćwiczenia logopedyczne – dźwięki muzyki

Ćwiczenia logopedyczne, prowadzone przez logopedów w przedszkolach, mogą być inspiracją dla wszystkich rodziców. Do tej zabawy, ćwiczącej słuch, pamięć słuchową, wymowę oraz wiedzę o muzyce, będą nam potrzebne instrumenty muzyczne flet, bębenek, tamburyn, cymbałki, kastaniety etc.), kwiaty (np. z kolorowego papieru) oraz kaseta z wesołą muzyką do tańczenia. Zapraszamy do skorzystania ze scenariusza ćwiczeń słuchowych dla dzieci!

Ćwiczenia logopedyczne – dźwięki muzyki

3. Zabawa w wycieczkę do parku, zawierająca ćwiczenia ruchowe, oddechowe i usprawniające aparat artykulacyjny.

Maszerowanie z ruchami naprzemiennymi: ręka – kolano w rytm melodii. Muzyka milknie. Siadamy w półkolu „na trawie”. Świeci słonko – dzieci uśmiechają się, pada deszczyk – opukują delikatnie paluszkami głowę, policzki, ramiona (krzyżując ręce), nogi. Wieje wiaterek – nabierają powietrze nosem i powoli, spokojnie wydmuchują ustami, wiatr kołysze trawę – dmuchają w ten sam sposób na pocięte paski papieru, rozdane przez prowadzącego. Znów świeci słonko – uśmiechy. Słonko tak mocno grzeje, że dzieci mają chęć na lody. Wyobrażają sobie, że liżą lody – wykonują ruchy językiem – oblizują wargi przy szeroko otwartych ustach, mlaskają – mniam, mniam. Pod wpływem słońca rozwijają się kwiaty z pąków – podnoszą do góry ręce, zaciskają mocno piąstki, a następnie rozczapierzają palce (kilka razy). Prowadzący rozsypuje na dywanie kolorowe kwiaty. Dzieci spacerują przy muzyce, a gdy umilknie – podnoszą z podłogi kwiat i wąchają go. Po zebraniu wszystkich kwiatów segregują je kolorami; białe, żółte, czerwone, niebieskie. Liczymy kwiaty każdego koloru. Których jest najwięcej, a których najmniej?

Zobacz też: Jak zapobiegać wadom wymowy u dziecka?

4. Ćwiczenia słuchowe.

Dwoje dzieci rozpościera koc, pozostałe siadają na dywanie. Za parawanem z koca prowadzący kładzie instrumenty muzyczne, uprzednio nazywając je i demonstrując wydawane przez nie dźwięki. Następnie gra na którymś instrumencie dopóki, dopóty któreś dziecko powie jego nazwę. Dziecko, które rozpoznało dźwięk, idzie za parawan i gra na kolejnym instrumencie. I tak dalej... Zabawa w naśladowanie ruchami gry na różnych instrumentach – jedno dziecko pokazuje, pozostałe naśladują. Prowadzący włącza muzykę, dzieci tańczą, naśladując grę na wybranym przez siebie instrumencie.

Jak wykonać jogiczne powitanie słońca?

Polecamy: Jak muzykoterapia pomaga dzieciom?

5. Odgadywanie zagadek:

Może być w muzyka dłoniach albo należeć do słonia.
Ma trzy grube nogi, mnóstwo zębów białych.
Muzyk przy nim siądzie, koncert da wspaniały.
Okrągły jest i głośny, wśród instrumentów leży
i na tym mu zależy, żeby go uderzyć.

Fragment pochodzi z książki "Zabawy logopedyczne na cztery pory roku. Scenariusze do zajęć grupowych dla dzieci w wieku przedszkolnym" Dorota Krupa i Jolanta Pszczółka (Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2010). Publikacja za wiedzą wydawcy.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)