Cukier – wróg czy przyjaciel w diecie dziecka?

Dlaczego od dzieciństwa uwielbiamy słodki smak i czym można zastąpić cukier w diecie dziecka? Sprawdziliśmy!

/ 5 miesięcy temu
Cukier – wróg czy przyjaciel w diecie dziecka? fot. Fotolia

Zasypani lawiną reklam i doświadczeniami starszego pokolenia – w tym m.in. naszych mam, cioć czy babć – współcześni rodzice nie do końca wiedzą, jak prawidłowo żywić własne dziecko i co to oznacza w praktyce. Czy cukier to nieodzowny element diety najmłodszych? Może się wydawać, że sprawa jest oczywista – słodycze to zbędny element naszej codziennej diety. Dlaczego jednak najmłodsi tak lubią słodki smak i jakie konsekwencje dla zdrowia dziecka ma spożywanie nadmiernych ilości cukru?

Ulubiony smak – słodki

Już od chwili poczęcia w młodym organizmie rozwijają się tkanki i narządy, dlatego tak ważne jest, co spożywa przyszła mama już na etapie planowania ciąży, a także w jej trakcie. W pierwszych latach życia dziecka ma miejsce proces tzw. programowania żywieniowego. Nawyki, jakie zostaną wykształcone u malucha w 1000 pierwszych dni życia, mają wpływ na jego preferencje smakowe w przyszłości.

Mama na rynku pracy

Pierwszym smakiem, jaki poznajemy w naszym życiu, jest smak słodki. Już w łonie mamy dziecko  pije słodkie wody płodowe, a w pierwszych miesiącach po narodzinach karmione jest mlekiem mamy, które naturalnie zawiera w sobie cukier mleczny. Niemowlę rodzi się z naturalną preferencją do smaku słodkiego, dlatego tak ważne jest kształtowanie jego prawidłowych nawyków żywieniowych już na etapie rozszerzania diety, podając mu jako pierwsze do spróbowania warzywa. Naturalny smak warzyw, bez dodatku soli, pozwoli polubić dziecku zdrowe jedzenie. Następnie zapoznanie malucha z naturalnie słodkimi owocami będzie krokiem do zbilansowanej diety pełnej witamin i składników mineralnych.

Dla zdrowia czytaj etykiety

Jak pokazują badania, aż 80% dzieci spożywa zbyt dużo cukru. Zbyt duża ilość cukru w diecie dziecka w wieku niemowlęcym i wczesnodziecięcym może mieć przełożenie na preferencje smakowe w latach późniejszych. Jaki będzie tego skutek?

Spożywany w nadmiarze cukier może powodować zaburzenia łaknienia i zaparcia, gwałtowny przyrost masy ciała, a co za tym idzie w pierwszej kolejności nadwagę i otyłość, próchnicę zębów, rozwój cukrzycy, miażdżycy oraz niedobory witaminowo-mineralne. Dlatego tak ważne jest dbanie o urozmaiconą dietę małego dziecka od poczęcia, a następnie   w momencie rozszerzenia jego diety i  pierwszych latach życia, kiedy maluch uczęszcza do żłobka czy przedszkola.

Niestety cukier prosty znajduje się w wielu produktach spożywczych powszechnie dostępnych w sklepach, a jednocześnie tak bardzo lubianych przez dzieci. To składnik nie tylko słodyczy czy kolorowych napojów, ale także sosów, dżemów, płatków śniadaniowych, drożdżówek czy nawet pieczywa.

Nie zawsze na etykiecie produktu jest wprost podana informacja, że zawiera on cukier prosty – może znajdować się także pod postacią syropu glukozowo-fruktozowego, syropu glukozowego, dekstrozy, maltozy i innych.

Właśnie dlatego tak ważne jest czytanie przez rodziców, a także pracowników placówek etykiet produktów, które zamierzają podać dzieciom. Odpowiedni wybór żywności, która nie zawiera dodatku cukru, może bowiem ustrzec maluchy przed poważnymi chorobami w przyszłości.

Warto pamiętać, że do zaspokojenia pragnienia dziecka zawsze powinna służyć woda. Nie powinny jej zastępować soki owocowe czy dosładzane gazowane napoje.

Zobacz też: Jak wybrać w sklepie najlepsze jedzenie dla dziecka?

Cukier w diecie starszych dzieci

Dziecko w wieku przedszkolnym potrzebuje prawidłowo zbilansowanej diety – bogatej w warzywa i owoce, produkty mleczne i zbożowe, mięso oraz ryby. Urozmaicone menu dostarcza dziecku wszystkich niezbędnych składników odżywczych i witamin, niezbędnych do prawidłowego rozwoju.

Szczególnie w tym okresie łatwo wpaść w pułapkę nadmiaru cukru w diecie dziecka. Słodkie płatki serwowane na śniadanie czy słodzone napoje podawane w ciągu dnia to najczęstsze błędy w żywieniu dzieci przedszkolnych popełniane najczęściej przez rodziców, którzy często nie zdają sobie sprawy, że jedna szklanka ulubionej wody smakowej dziecka może zawierać nawet aż 5 łyżeczek cukru! A przecież smaczną wodę smakową można przygotować w ciągu kilku minut w warunkach domowych, dodając na przykład do dzbanka z wodą cytrynę, miętę, arbuza, maliny czy nawet odrobinę miodu. Poza walorami zdrowotnymi takie wspólne przygotowanie napoju stanowić będzie doskonały element edukacji żywieniowej oraz, co równie ważne, zabawy.

Zdrowa i bezcukrowa alternatywa

Warto, aby rodzice czy opiekunowie gotowali wspólnie z dzieckiem oraz szukali pomysłów na zastąpienie jego ulubionych słodyczy zdrowymi, świeżymi – lokalnymi warzywami i owocami. Dzieci najlepiej uczą się od nas, dorosłych, przez obserwację. Warto więc dawać im zdrowy przykład i uczyć wybierać zdrowe produkty również w sklepie. Zalani falą reklam czy uginających się od słodkich przekąsek sklepowych półek nie uciekniemy przed cukrem. Musimy jednak nauczyć siebie i naszych bliskich zasad zdrowego żywienia i pokazania własnym przykładem najmłodszym, że warto:

  • ulubiony krem czekoladowy przyrządzić na bazie awokado, kakao i suszonych daktyli,
  • ulubione ciasteczka owsiane można dosłodzić bananem i suszonymi owocami,
  • żelki można przyrządzić własnoręcznie w domu z soku i agaru,
  • zamiast kolejnego cukierka można zjeść sezonowe owoce –truskawki, maliny, jagody.

Cukier, zwany potocznie białą śmiercią, to wróg w diecie zarówno najmłodszych, jak i dorosłych. Przy komponowaniu diety dziecka – czy to w domu, czy w placówce – warto sięgać wyłącznie po naturalnie występujące cukry – glukozę, fruktozę, sacharozę czy laktozę. Dzieciństwo to wystarczający słodki czas, którego nie trzeba dosładzać słodyczami.

Przepis na krem czekoladowy z awokado:

Składniki:

  • 1 bardzo dojrzałe awokado
  • 2-4 łyżki ciemnego kakao (wg upodobania)
  • 2-4 sztuki namoczonych wcześniej daktyli/ lub 1-2 łyżki miodu
  • odrobina mleka (krowiego, roślinnego) lub wody z daktyli
  • opcjonalnie: garść orzechów laskowych

Wykonanie: powyższe składniki blendujemy na gładką masę. Podajemy np. z chlebem żytnim i plasterkami truskawek. Smacznego!

Zobacz też: Jak rozwija się układ pokarmowy niemowlęcia?

Autor: Katarzyna Wiktorowicz, edukator żywieniowy programu „Zdrowo Jemy, Zdrowo Rośniemy”, dietetyk Poradni Dietetycznej Dietedu.

Artykuł powstał dla Zdrowie.wieszjak.polki.pl.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/3 miesiące temu
I to jest SKANDAL przez duze S!!! Bo czołowi i najbardziej popularni producenci przy jednoczesnych akcjach marketingowych, jak to oni dbaja o zdrowie maluchow, laduja do kaszek cukier, i to na 2.miejscu w skladzie!! Oczywiscie do tego syntetyczne aromaty. Od 4. miesiaca. Koszmar