Co zrobić, żeby dziecko polubiło owoce i warzywa?

Owoce i warzywa są pyszne i bardzo zdrowe. Zawierają mnóstwo witamin i warto je jeść. Niestety dzieci wciąż jedzą zbyt mało warzyw i owoców w ciągu dnia. Co zatem zrobić, kiedy nasz maluch nie chce jeść lub jada zbyt rzadko te produkty? Jest na to kilka sposobów!

Małe porcje warzyw i owoców

Przede wszystkim zacznij od podawania maluchowi małych porcji – wystarczy jedno warzywo lub owoc dziennie, następnie stopniowo zwiększaj ich ilość. Aby zachęcić nasze pociechy do spożywania warzyw i owoców, ważna jest cierpliwość, konsekwencja i głos obojga rodziców. Nasza wytrwałość sprawi, że przy kolejnych posiłkach dziecko łatwiej sięgnie po produkty, które mu proponujemy.

Świeże owoce i warzywa najlepiej kupuj na lokalnych rynkach. Ważne jest, by zwracać uwagę na jakość oraz kraj ich pochodzenia. Kupujmy szczególnie te lokalne i sezonowe.

Jakie owoce i warzywa lubią dzieci?

Do najbardziej lubianych przez dzieci warzyw należą w kolejności: ogórki (69%), pomidory (63%) i marchewka (62%). Jeśli zaś chodzi o owoce, to jako pierwsze trzy wymieniono: jabłka (86%), banany (76%) i truskawki (76%)*. Wciąż jednak jedzą je zbyt rzadko, tylko jedno na ośmioro dzieci je warzywa kilka razy dziennie, zaś owoce – jedno na sześcioro*.

Dlaczego dzieci jedzą za mało owoców i warzyw?

Przyczyn, dla których dzieci jadają zbyt rzadko warzywa i owoce, może być wiele. Testują swoją moc wpływania na innych, otrzymują stale te same dania lub produkty lub po prostu mają swoje upodobania kulinarne. Trzeba działać z wyczuciem i fantazją. Najlepiej zaprosić dziecko do kuchni i pobawić się w gotowanie. Dzieciaki chętniej próbują potraw, w których przygotowywaniu pomagały. Nie oznacza to, że od razu pokochają surową paprykę, ale na pewno otworzą się na próbowanie, a to pierwszy krok do sukcesu.

Polecamy: Jak namówić dzieci do jedzenia warzyw?

Jak odnieśc sukces w życiu? Ewa Chodakowska motywuje do działania!

Jak zachęcić dziecko do jedzenia owoców i warzyw?

Stawiaj na widoku warzywa i owoce

Ograniczmy naszemu dziecku niezdrowe przekąski między posiłkami. Po tego typu przekąskach dzieci często odmawiają zjedzenia normalnego posiłku – po prostu dlatego, że nie zdążyły jeszcze zgłodnieć. Jeśli na widoku będą stały owoce i pokrojone warzywa, to jest szansa, że to właśnie po nie sięgnie dziecko, jeśli zgłodnieje.

Daj dobry przykład

Na to co jedzą dzieci, bardzo duży wpływ ma sposób odżywiania się nas rodziców i opiekunów. Dlatego jeśli chcemy zachęcić je do jedzenia warzyw i owoców sami powinniśmy jeść je z ochotą!

Pozwól dokonać wyboru

Nie pytaj swojej pociechy co zje, bo jest bardzo duża szansa, że nie wybierze warzyw. Lepsze rezultaty daje pytanie: „zjesz fasolkę szparagową czy brukselkę?”. Pamiętajmy – nie możemy dać dziecku wyboru niejedzenia warzyw!

Ugotujmy razem

Eksperymentowanie w kuchni to świetna możliwość poznawania nowych smaków. Pobawcie się więc ze swoimi dziećmi w rozpoznawanie warzyw i owoców, po zapachu czy smaku, z zawiązanymi oczami. Nieoczekiwane wrażenia z pewnością pozwolą otworzyć się naszym dzieciom na próbowanie i poznawanie świata kulinarnego.

- Dzieci zwykle negatywnie reagują na nieznane im produkty lub potrawy, ale z czasem i w miarę doświadczenia zaczynają je akceptować. Większość dzieci zjada nową potrawę dopiero po 10-15 próbach. My, rodzice, rezygnujemy już po 2-3 próbach. -mówi Alicja Kalińska, dyrektor Centrów Dietetycznych SetPoint, ekspert kampanii „Pora na pomidora”. – Pamiętajmy zatem o konsekwencji w swoich działaniach, nie poddawajmy się po pierwszych nieudanych próbach. Zadbajmy także o to, aby podawać dzieciom różnorodne warzywa i owoce, aby mogły wyrobić sobie zdanie, o tym które z tych produktów najbardziej  im smakują. – dodaje.

Polecamy: Wspólne gotowanie z dzieckiem – 5 ciekawych przepisów

W czasie trwania kampanii zaplanowano pikniki „Pora na pomidora” podczas koncertów Lata z Radiem. W ramach tzw. punktów dietetycznych będzie można skorzystać z porad doradcy żywieniowego oraz z warsztatów dla dzieci, dzięki którym łatwiej wprowadzić do jadłospisu dzieci trudne produkty. Dotychczas wydarzenia te miały miejsce w Wysokiem Mazowieckiem, Kaliszu, Olsztynie, a kolejne odbędą się w Ustce oraz Rudzie Śląskiej.

Więcej informacji na stronie internetowej: www.poranapomidora.com

*Badanie zostało zrealizowane w maju 2013 roku metodą sondażu internetowego na próbie N=601 wśród Polaków powyżej 25 roku życia, posiadających dzieci w wieku 3-7 lat. Dane pochodzące z sondażu zostały ważone do struktury populacji dzieci w Polsce w wieku 3-7 lat.

Źródło: Materiały prasowe Media Group/ (dr)

Zobacz także: Jak zachęcić dziecko do jedzenia?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (5)
~annika/rok temu
ja ostatnio zauważyłam, że mój syn jakby zaczyna mieć jakieś problemy ze wzrokiem , chciałam spróbować jakiejś diety na poprawę wzroku, chodzi przedewszystkim o luteinę, ale średnio to wychodzi, bo najlepiej wcinać szpinak, pietruszkę i brokuły, więc wyobraźcie sobie taki obiad.... :))) są jeszcze preparaty specjalne, trafiłam całe szczęście na gold luteina junior dla dzieciaczków, no, to jeszcze jakoś przejdzie u syna bo jest do rozpuszczania i dość smaczne, oczywiście musiałam sama najpierw spróbować żeby go przekonać ;)
~gość/rok temu
Ja po prostu zachęcałam dzieci do jedzenia owoców, przygotowując im kolorowe i apetyczne posiłki. Widzą też, ze razem z mężem pogryzamy sobie marchewki zamiast np. orzeszków i naśladują nas. Jesli jakieś połączenie smakowe im nie odpowiada staram się przygotowywać warzywa inaczej.
~mama/rok temu
Mój syn chętnie jadł wszelkie nowości, jednak wcale to nie zapobiegło zaparciom, czytałam że dieta choć ma znaczenie nie zawsze jest rozwiązaniem problemu. Zwłaszcza przy zaparciach nawykowych przydaje się dicopeg junior.
POKAŻ KOMENTARZE (5)