Co wspólnego ma wycinanie z pisaniem

Dlaczego w przedszkolach zamiast kazać trzylatkom pisać szlaczki z zeszytach, organizuje im się zajęcia zabawowe, takie jak: układanie, malowanie, wycinanie, lepienie, wydzieranie, stemplowanie?

Co wspólnego ma wycinanie z pisaniem

Wątpiącym w skuteczność tych metod rodzicom wyjaśniam – robione jest, to po to, aby przygotować dobrze dzieci do nauki pisania.

Układanie

Poprzedzone jest manipulowaniem przedmiotami przez dzieci poniżej drugiego roku życia, dzieci dotykają rzeczy, obracają je, gryzą, w ten sposób poznają otaczający je świat. Podczas układania dzieci manipulują przedmiotami, tworząc z nich całości, nadając im znaczenia, odwzorowując układ elementów na planszy, szeregują i klasyfikują, zauważają trójwymiarowość rzeczywistości, doświadczają przetwarzania obrazu wzrokowego na obraz ruchu. W czasie pisania dzieci będą również musiały umieć dobrać właściwy ruch, by odwzorować literę lub cały wyraz.

Jak pomagać dziecku w nauce?

Malowanie

Ze względu na przyszłą naukę pisania malowanie ma wielkie zadanie do spełnienia. Proszę spróbować napisać własne imię długopisem lub ołówkiem, a następnie zrobić to samo używając grubego pędzla, dużego arkusza kartki i farb. Można zauważyć dużą różnicę między jednym a drugim sposobem pisania. Pędzel jest większy od długopisu, łatwiej jest nim manipulować, farba łatwo ślizga się po papierze, a ruch jest duży, zamaszysty, dyktowany przez mięśnie ręki i ramienia, w przeciwieństwie do precyzyjnych ruchów nadgarstka w czasie pisania długopisem.

Wycinanie

Wymaga by dziecko dobrze opanowało umiejętność koordynacji ruchów rąk i współpracy palców, która będzie niezbędna podczas trzymania długopisu.

Lepienie

Ważne dla rozwoju manualnego dziecka, siły mięśni całej dłoni i palców. Podczas ugniatania, rwania, wałkowania, np. plasteliny dziecko uruchamia wszystkie mięśnie i stawy śródręcza, wielokrotnie wykonuje te same ruchy, co korzystnie wpływa na rozwój funkcji niezbędnych w czasie pisania.

Wydzieranie

Daje poczucie sukcesu każdemu dziecku – wydzieranka nigdy nie jest idealnie równa, wydzieranym kształtom można przypisywać różną formę. Zadania te ćwiczą mięśnie palców i umiejętność współpracy między poszczególnymi elementami dłoni. Aktywizowana jest wyobraźnia i myślenie dziecka, a jego ruchy nabierają precyzji w nadawaniu kształtów, co będzie później potrzebne przy nauce pisania.

Stemplowanie

Uczy zagospodarowywania przestrzeni papieru, rozwija ciekawość – zainteresowanie obrazem, który powstanie z odbitek. Dzieci samodzielnie, spontanicznie komponują rytmy, na przemian używając wybranych stempli. Podczas stemplowania dzieci uczą się rozpoznawania własnej siły nacisku i kontrolowania jej.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)