Co powiedzieć dziecku z dysleksją

Jesteś rodzicem dziecka z dysleksją. Skonsultowałeś się już ze specjalistami w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i otrzymałeś opinię z orzeczeniem o dysleksji dziecka wraz ze wskazaniami do pracy terapeutycznej. Pozostało Ci jeszcze przygotować dziecko do uczestnictwa w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Co masz mu wtedy powiedzieć, jak wyjaśnić mu jego sytuację?

Po pierwsze…

Opowiedz dziecku o dysleksji, wyjaśnij, czym jest. Warto, byś wcześniej rzetelnie się do tej rozmowy przygotował. Najlepiej, gdy skupisz się tylko na najważniejszych kwestiach, nie wikłaj się w niezrozumiałe dla dziecka szczegóły. Przygotuj się na tyle, byś był w stanie odpowiedzieć na przewidywalne pytania dziecka. Mów o dysleksji w prostych słowach, ogranicz naukową terminologię, dobierz język do jego poziomu zrozumienia zgodnego z wiekiem. Starszemu dziecku podsuń kilka źródeł informacji, z których dowie się czegoś nowego o dysleksji, w miarę jego rosnącej ciekawości. Istotne, byś zaznaczył, że dysleksja nie jest chorobą i w żadnym stopniu nie czyni z dziecka niepełnosprawną osobę, tylko takim rodzajem postrzegania świata, który wymaga od niego innych sposobów uczenia się. Powiedz swojemu dziecku, że jak każdy uczeń, ma sobie tylko właściwe zdolności, które musi odkryć i rozwijać. Skup się na pozytywach dysleksji, mów o talentach dyslektyków, nawiąż do sylwetek sławnych i genialnych dyslektyków.

Po drugie…

Zapoznaj dziecko ze wskazaniami do pracy terapeutycznej zawartymi w opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Wyjaśnij, czym jest terapia pedagogiczna, czy też zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Gdy już będziesz posiadał szczegółowe informacje, zapoznaj dziecko ze specyfiką zajęć – kto będzie je prowadził, ilu uczniów będzie w nich uczestniczyło, gdzie i kiedy będą się odbywały. W miarę możliwości opowiedz, co będzie robiło podczas zajęć, z jakich pomocy dydaktycznych będzie korzystało.

Jak pomagać dziecku w nauce?

Po trzecie…

Przedstaw prawa i obowiązki ucznia z dysleksją (patrz: Prawa i obowiązki uczniów z dysleksją na stronie serwisu). Ważne, by dziecko zrozumiało, że dysleksja, czy też opinia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, nie zwalnia je z nauki, a wręcz przeciwnie – obliguje do cięższej pracy. Podkreśl, iż tylko udokumentowana, codzienna praca dziecka zapewni mu korzystanie z ulg, jakie gwarantują mu wskazania w opinii specjalistycznej. Przestrzeż je, że z wysiłku włożonego w terapię pedagogiczną będzie rozliczane przez szkołę, w szczególności przed zbliżającymi się egzaminami końcowymi, jak i przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną podczas każdej kolejnej wizyty diagnostycznej w ramach aktualizacji orzeczenia o dysleksji.

I na koniec…

Zapewnij dziecko o swoim bezwarunkowym wsparciu i pomocy w jego codziennej walce z dysleksją. Zmobilizuj do systematycznej i wytrwałej pracy. Pokuś się o stworzenie wspólnej umowy – kontraktu z dzieckiem (patrz: Współpraca rodziców z terapeutą – zawarcie kontraktu oraz Kontrakt dziecka z terapeutą na stronie serwisu). Spiszcie razem najważniejsze punkty Waszej rozmowy. Ustalcie żelazne zasady postępowania, z którymi dziecko zidentyfikuje się już na wstępie oraz weźmie za nie wspólną odpowiedzialność.

W przypadku, gdy nie czujesz się na siłach, by przeprowadzić taką rozmowę z dzieckiem, zawsze możesz zwrócić się o pomoc do specjalistów w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, czy też w szkole. Potrzebne instrukcje otrzymasz drogą telefoniczną, bądź też podczas indywidualnych konsultacji. Możesz też pokusić się o zorganizowanie wspólnego spotkania z pedagogiem szkolnym, podczas którego wspólnie omówicie nurtujące kwestie.

Zobacz także:  Zasady pracy z dzieckiem dyslektycznym

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
~gość/7 lat temu
Faktycznie sytuacja dość trudna,bez pomocy ze szkoły będzie ciężko.Ja mieszkam w małym mieście . zajęcia kompensacyjno-wyrównawcze są w szkole mojej córki dwa racy w tygodniu,sa to zajęcia po lekcjach od gopdziny 14,30{czyli po południu}.I musze powiedzieć że dla dzieci z dysleksją zajęcia te sa bardzo pomocne,mało tego jezeli uczeń chce np poprawić ocenę z j.polskiego może to własnie zrobić na środowych zajęciach{zajęcia są we wtorki i środy}.Praca z dzieckiem samemu w domu,na pewno da też efekty ale,samej z całym problemem będzie Tobie naprawdę cięzko.Mówią M że nie ma sytuacji bez wyjścia,napisz jak można by pomóc Wam,może uda sie coś zdziałać,Pozdrawiam.
~M/7 lat temu
Wszystko pieknie brzmi tylko co zrobic gdy ma się to niebywałe szczęscie zamieszkiwać poza miastem? Po pierwsze zajęcia kompensacyjno-wyrównawcze to marzenie, którego dyrektorzy szkół nie są wstanie zrealizować ponieważ wójtowie odmawiaja zatrudnienia pedagoga. I nie mówię tu o zatrudnieniu pedagoda w kazdej szkole z osobna. Wystarczyłby jeden pedagog dla wszystkich szkół w danej gminie. W PPP pracuje jeden pedagog i o miejsca trzeba się dosłownie bić. Dodatkowo zajecia prowadzone sa tylko do południa. Co maja zrobić rodzicie gdy nie stać ich na opłacenie pedagoga prywatnie? Koszt taki to 50-90 zł. Bezradność, bezradność, bezradność...