Bądź domowym logopedą – ćwiczenia logopedyczne

Wydmuchiwania powietrza, nadymanie policzków to jedne z elementów ćwiczeń logopedycznych/ fot. Fotolia.pl
Coraz większa liczba dzieci wymaga opieki logopedycznej. Deficyt specjalistów w placówkach oświatowych i poradniach pedagogicznych uniemożliwia przeprowadzanie kontroli logopedycznej wśród wszystkich potrzebujących. Poniżej znajdziecie proste i praktyczne ćwiczenia logopedyczne, które pomogą w usprawnieniu mowy waszych dzieci.
/ 30.11.2011 14:40
Wydmuchiwania powietrza, nadymanie policzków to jedne z elementów ćwiczeń logopedycznych/ fot. Fotolia.pl

"Muchomor"

Trudno jest być muchomorem,

czy to z rana, czy wieczorem.

Pan muchomor podniósł lament,

[Lamentujemy: ly, ly, ly... Wyraźnie pionizujemy język]

bo się Ryszard struł na amen!

Zupę z grzybów zjadł dziś właśnie.

[Naśladujemy gryzienie i żucie]

Po tej zupie w oczach gaśnie.

[Wciągamy policzki]

Komentarz odredakcyjny: Gryzienie i żucie, wciąganie policzków to czynności wspomagające osiąganie prawidłowej pracy żuchwy oraz szeregu mięśni twarzowych, odpowiedzialne jest także za usprawnianie kinestezji artykulacyjnej, tzn. czucia narządów mowy: głównie języka i policzków.

Polecamy: Logopeda do 3. roku życia- nie zwlekaj z wizytą !

Łka, rozpacza grzyb czerwony,

[Łkamy – kilkakrotnie robimy głośny, głęboki wdech nosem]

nieszczęśliwy, zawstydzony.

I mamrocząc, kwestię kończy:

[Bardzo szybko na przemian otwieramy i zamykamy usta]

„Chyba strułem go niechcący

i wyrzuty mam sumienia,

żem się znalazł wśród jedzenia.

Komentarz odredakcyjny: Naśladownictwo czynności „łkania” prowokujące do wdychania powietrza nosem ma za zadanie uświadomienie dziecku prawidłowego toru oddychania, tzn. takiego, podczas którego powietrze wciągamy nosem. Ćwicząc wdychanie powietrza nosem eliminujemy nawykowe oddychanie przez usta, które pojawia się u dzieci miewających częste infekcje kataralne bądź obniżone napięcie mięśniowe, w którego wyniku szczęka jest lekko opuszczona, a usta otwarte. Otwieranie i zamykanie ust usprawnia mięśnie okrężne ust odpowiadające m.in. za ich prawidłową pozycję i właściwą lokalizację żuchwy – w przypadku nieprawidłowości związanych z ich położeniem lub funkcjonowaniem ćwiczenie to w prosty i nieinwazyjny sposób będzie wspomagać proces terapeutyczny.

Żal kropkami już mnie splamił.

[„Malujemy” czubkiem języka kropki na podniebieniu]

Jak mam żyć tu między wami?

Komentarz odredakcyjny: „Malowanie” kropek na języku jest alternatywą dla „lamentowania”. Podobnie jak w przypadku tego ostatniego ćwiczenia usprawnia proces pionizacji języka i ćwiczy jego precyzyjne ruchy. Ćwiczenie to jest bardzo obrazowe i przełamuje trudność związaną z ustawieniem języka w pozycji pionowej.

Dowiedz się więcej: Jak zapobiegać wadom wymowy u dziecka?

Tak utyłem ze zmartwienia,

[Nadymamy policzki]

że mnie ledwo nosi ziemia.

Tam borowik sobie stoi,

[Wysuwamy język z buzi i kierujemy go w stronę nosa]

ten niczego się nie boi.

Komentarz odredakcyjny: Nadymanie policzków, podobnie jak ich wciąganie, angażuje do pracy szereg mięśni twarzowych odpowiedzialnych nie tylko za mimikę, ale także za czynności nadawania mowy. Wysuwanie języka i kierowanie go w stronę nosa jest ćwiczeniem usprawniającym mięśnie językowe, funkcję ruchów precyzyjnych języka oraz umożliwia zaobserwowanie prawidłowej budowy wędzidełka podjęzykowego – gdy jest ono zbyt krótkie dziecko nie może wysunąć i unieść języka ku górze.

Tuż-tuż przy nim kurka drobna,

żółciusieńka i pogodna.

[Uśmiechamy się, szeroko rozciągając wargi]

A muchomor? Straszna sprawa!

[Wysuwamy dolną wargę do przodu]

Przyznać wprost się nie wypada!

Więc innego udać grzyba?

Kapelusik zmienię chyba.

Ten za duży, ten za ciasny,

[Szeroko otwieramy usta, potem zamykamy i „zjadamy” wargi]

jednak lepszy będzie własny.

Więc zostanę muchomorem,

szkoda tylko, że potworem”.

Komentarz odredakcyjny: Zaprezentowana grupa ćwiczeń usprawnia pracę mięśni okrężnych ust. Ich sprawne funkcjonowanie warunkuje prawidłową realizację głosek i samogłosek, np. szerokie uśmiechanie się usprawnia wymawianie samogłoski /i/, pobudza także do pracy mięśnie twarzowe.

Polecamy: Jak się objawia seplenienie u dzieci?

Paproć tak się odezwała:

„Grzecznie pana wysłuchałam.

Gdyby nawet chciał pan drogi

i tak pan nie zmieni nogi.

[Wysuwamy z buzi wąski, zaostrzony język]

Ale czerwień jest dziś w modzie,

kropki cenne też w przyrodzie,

[„Malujemy” czubkiem języka kropki na podniebieniu]

Ryszard zdrowy zaś tu leży,

[Wysuwamy z buzi szeroki język]

tylko śpi, niech pan mi wierzy.

[Naśladujemy chrapanie]

Niech więc głupot pan nie plecie!

[Rozchylamy usta i szybko, energicznie poruszamy językiem w lewo

i w prawo]

Jeść was nie chce nikt na świecie!”.

[Naśladujemy gryzienie i żucie]

Fragment pochodzi z książki "Rymowanki Cezarego. Wiersze z ćwiczeniami kształcącymi sprawność artykulatorów" (Wydawnictwo Harmonia, 2011). Komentarze odredakcyjne przygotowała Karolina Marciniak. Publikacja za zgodą wydawcy.

Redakcja poleca

REKLAMA