Afazja – zdrajczyni mowy

Rodzice – bądźcie czujni! Gdy wasze dziecko zaczyna mieć problemy z mową, nie dajcie się zbyć opiniom o opóźnionym rozwoju dziecka, syndromach autyzmu lub znamionach obniżenia sprawności intelektualnej. To może być afazja! Czym jest? Jak ją rozpoznać?

Afazja – zdrajczyni mowy fot. fot. Fotolia

Jeśli w rozwoju mowy dziecka następuje regres lub pojawiają się nieoczekiwanie zaburzenia, to możemy mieć do czynienia z afazją. Jeśli mowa przestaje być prawidłowa zanim jej rozwój zostanie zakończony, tj. do ok. 6 – 7 roku życia, mówi się o dziecięcym niedokształceniu mowy o typie afazji. Natomiast zaburzenia występujące po zakończeniu rozwoju mowy określa się mianem afazji – jeśli następuje całkowita utrata zdolności mowy lub dysfazji – gdy ta utrata jest częściowa.

Afazja – czym jest?

Afazja nie jest uważana za charakterystyczną jednostkę chorobową, specjaliści – logopedzi traktują ją jako pewien charakterystyczny zespół objawów o typie afazji. Dzieje się tak, ponieważ każdy przypadek osoby dotkniętej afazją może objawiać się przez zaburzenia, które w różny sposób współwystępują.

Jak wychować córkę na kobietę spełnioną?

Dzieciom z afazją niejednokrotnie stawiana jest błędna diagnoza, np. o niedorozwoju umysłowym, ponieważ polecenia wykonują odwrotnie, niż są o to poproszone. Posądza się je także o niedosłuch, gdyż nie są w stanie zrozumieć, co się do nich mówi i wykonać poleceń. Nierzadko też diagnozuje się autyzm, ponieważ nie można z nimi nawiązać kontaktu. Nieprawidłowa identyfikacja choroby związana jest z przeświadczeniem, że afazja dotyka głównie osoby dorosłe. Tymczasem afazja – jako wyizolowany problem – nie  wiąże się z obniżeniem sprawności intelektualnej. Jest to całkowita lub częściowa utrata zdolności mowy, posługiwania się językiem na skutek uszkodzenia pewnych struktur mózgowych, najczęściej na skutek udarów mózgu, urazów czaszkowo – mózgowych, niedotlenienia, guzów i zapaleń mózgu czy zatruć.

Dowiedz się więcej: Dyslalia - wyrok logopedy?

W skórze afatyka

Dziecko, u którego nie rozpoznano afazji często trafia do placówek edukacyjno-wychowawczych, w których rówieśnicy nie mają problemów rozwojowych. Nie potrafi się często komunikować z innymi, to sprawia, że izoluje się od otoczenia, bywa obiektem żartów czy szyderstw ze strony innych dzieci, co pozostawia trwały ślad w jego psychice. Dzieci afatyczne często posługują się tylko sobie znanym językiem – dla kogoś z zewnątrz brzmi to jak bełkot. Przeważnie są w stanie nauczyć się pojedynczych wyrazów, których używają w niezmienionej formie, jak jeść, spać, nie potrafią jednak budować bardziej złożonych zdań czy wypowiedzeń, gdyż mają uszkodzone ośrodki mózgowe, które odpowiedzialne są za programowanie językowe. Oznacza to, że mózg nie potrafi dobierać słów tak, by powstała żądana wypowiedź. Położenie takiego dziecka przypomina nieco sytuację osoby będącej za granicą i usiłującej porozumieć się z kimś w nieznanym sobie języku obcym – wie, co chce przekazać, natomiast brakuje jej słów, by to zrobić. Takie dziecko poproszone o padnie łyżki – może podać nóż, nie odróżnia chleba od bułki. Jego zdolności intelektualne są w normie, zaburzona jest tylko komunikacja – dziecko chce poznawać świat, jednak to poznawanie jest utrudnione przez blokadę komunikacyjną.

 Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej, gdy uszkodzone są ośrodki odpowiedzialne za rozumienie mowy. W tym wypadku konieczne jest wprowadzenie komunikacji innej niż językowej, np. wykorzystując metody AAC (komunikacji alternatywnej i wspomagającej).

Skazani na afazję?

Wyniki terapii afazji w dużej mierze uzależnione są od ogólnego postępu zdrowotnego pacjenta. Wytrwała i systematyczna rehabilitacja logopedyczna zawsze przynosi rezultaty. Trudno jednak wyznaczyć jej czas oraz etapy postępów. Ważne jest, by dziecko z afazją zachęcane było do komunikowania się. Należy wykazywać się cierpliwością i spokojem w kontaktach z dzieckiem afatycznym. Dobrze jest, by nieudolną komunikację językową uzupełniać o porozumiewanie się za pomocą gestów i rysunków, by dziecko poznało różne kanały komunikacji i by nie czuło się uwięzione w swojej ograniczoności kontaktów słownych.

Polecamy: Moje dziecko nie mówi. O AAC.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (4)
/4 lata temu
Witaj.Ja jestem tata prawie 8 letniego Kacperka który ma zdiagnozowana AFAZJE.Mieszkamy w UK i tez mamy poważne problemy z załatwieniem cokolwiek w sprawie Kacperka.Diagnoza została postawiona w Polsce ale co dalej ,przecież my mieszkamy na stale w Angli!!! Jeździmy 1-2 razy w tygodniu do polskiego logopedy, Kacpi ma również w szkole jakieś dodatkowe zajęcia ale to wszystko nie przynosi skutku...... co dalej ,gdzie się udać czy można starać się o Disability living allowance ??? Latamy czesto z Kacperkiem do polski a ta sa koszta !!!! co dalej ? gdzie się udać? z kim porozmawiać? kogo się doradzić? pozdrawiam
/4 lata temu
Asiu ja mieszkam w Irlandii, mój syn ma zdiagnozowane SSLI(Specific Speech and Language Impairment). Nie podpięli tego pod afazję ani dysfazję. Trudno mi jest znaleźć odpowiednik polskiego. Ma 4 godziny pomocy w szkole z logopedą i 2 godziny po szkole.Mój syn ma 9 lat i jest w czwartej klasie.Jego mowa małymi krokami postępuje, ale ciężko mi jest go czasami zrozumieć. Pozdrawiam.
/4 lata temu
Witam.. Rowniez przeszukuje internet ale nic konkretnego nie znalazlam. Choc ponoc istnieje w krakowie osrodek ktory od 30stu paru lat pracowal nad tego typu uposledzeniami mowy i teraz stara sie pomoc dziecia z takimi trudnosciami. Nazywa sie "Metoda Krakowska"... Mam synka ktory w Grudniu konczy 5lat i ma ogromne problemy z wymowa..rozumie wszystko ale nie chce nic mowic. Prubuje czasami mu cos wyjdzie. Sama osobiscie chce sie wybrac do Krakowa na konsultacje,niestety dopiero po nowym roku gdyz mieszkam w U.K. A tu za wiele z tym nie robio,twierdza ze samo przyjdzie. Oni poprostu nie maja pojecia na czym to polega i jak wazny jest czas dla takiego dziecka a pokazywanie obrazkow za wiele nie da. Potrzebna jest intensywna terapia... Podaje link do Osrodka w Krakowie.. Pozdrawiam Asia.P http://www.szkolakrakowska.pl/Szkoa_Krakowska/Szkoa_Krakowska.html
POKAŻ KOMENTARZE (1)