6 sposobów na zdrowszą dietę dziecka

Chciałabyś, aby dieta Twojego dziecka była zdrowa i pełnowartościowa, ale nie wiesz, jak wprowadzić aż tak dużą zmianę? Spokojnie, wcale nie musisz robić wielkiej rewolucji żywieniowej w swoim domu, by ulepszyć jadłospis dziecka.

Małgorzata Górecka / 2 miesiące temu
6 sposobów na zdrowszą dietę dziecka fot. Fotolia

Każda mama chciałaby, aby dziecko było zdrowe i dobrze się rozwijało, a jednym z niezbędnych do tego czynników jest odpowiednia dieta. Na co dzień jednak popełniamy mnóstwo dietetycznych grzeszków i w efekcie okazuje się, że jadłospis dziecka wcale nie wygląda tak, jakbyśmy sobie tego życzyły. Wtedy wiele mam chce poprawić dietę dziecka, a jednocześnie boi się wielkiej rewolucji żywieniowej oraz buntu dziecka wobec zmian.  Na szczęście wcale nie trzeba wywracać całego menu do góry nogami, by osiągnąć zamierzony efekt. Wystarczy kilka drobnych zmian, dzięki którym dieta Twojego dziecka będzie znacznie zdrowsza. 

6 małych zmian, które ulepszą dietę Twojego dziecka

1. Zmień słodkie napoje na wodę. 

Woda jest najlepszym napojem nie tylko dla dziecka, lecz także dla nas, dorosłych. Doskonale nawadnia organizm, a przy tym nie dostarcza dodatkowych kalorii. Dlatego jeśli dziecko jest spragnione, zamiast napoju, soku czy słodkiej herbaty podaj mu wodę. A co, jeśli dziecko, przyzwyczajone do smakowych napojów, odmówi picia czystej wody? Jest i na to sposób. Do dzbanka z wodą możesz włożyć świeże owoce, np. truskawki, cytrynę i miętę, a zimą – cytrusy i odrobinę korzenia imbiru. W tak prosty sposób stworzysz pyszny, a przede wszystkim zdrowy napój, który z pewnością przypadnie Twojemu dziecku do gustu.

2. Zmień słodycze na zdrowe przekąski.

Przekąski znajdują się w codziennej diecie wielu z nas – pełnią więc istotną rolę nie tylko w odżywianiu dzieci, lecz także dorosłych, dlatego należy dbać o ich jakość. Często kupujemy na przekąskę słodką drożdżówkę czy batonik, większość dzieci też chętnie sama wybiera tego typu przekąski. Niestety nie jest to najlepszy wybór, dlatego słodycze lepiej zastąpić zdrowymi przekąskami. Czym na przykład? Chociażby warzywami lub owocami albo produktami mlecznymi. To tylko pozornie niemożliwe – sedno tkwi w przygotowaniu i atrakcyjnym podaniu ich dziecku. Można taką smaczną przekąskę przygotować w domu lub użyć produktów przeznaczonych dla dzieci. Na pewno nie tylko zasmakuje Twojemu dziecku, ale też dostarczy ważnych składników odżywczych. Owoce i warzywa dostarczą dziecku błonnika, witamin i składników mineralnych, a mleczna przekąska dostarczy mu wapnia, który jest niezbędny do rozwoju mocnych kości i zębów. Warto zwrócić też uwagę na to, co nasze pociechy przekąszają, kiedy są na przykład w szkole. Poprosiliśmy eksperta marki Danonki o opinię.

 Jeśli dziecko spędza czas poza domem, np. w szkole lub na wycieczce szkolnej, warto włożyć mu do plecaka przekąskę, która będzie dla dziecka atrakcyjna i smaczna, ale również pożywna. Może to być na przykład jabłko pokrojone w ósemki i włożone w pojemniczek do przechowywania żywności oraz serek w saszetce, np. Danonki, który można przechowywać poza lodówką do 6 godzin. Nie zapomnijmy też o butelce wody
– mówi Natalia Brewczyńska, starszy kierownik marki Danonki

3. Zmień tłuszcze nasycone na nienasycone.

W diecie dziecka powinny znaleźć się wszystkie składniki, dlatego absolutnie nie powinnaś usuwać z niej tłuszczów, wybieraj jednak te zdrowe. Do przygotowywania sałatki użyj dobrej jakości oliwy z oliwek, a kanapki od czasu do czasu zamiast masłem możesz posmarować np. miękkim, przetartym awokado, które zawiera cenne kwasy Omega.

4. Zamień siedzenie w domu na ruch.

Być może dziwisz się, że taka porada znajduje się w temacie dotyczącym żywienia, jednak jest ku temu powód. Widziałaś nową piramidę żywieniową i pamiętasz, co znajduje się teraz u jej podstawy? Nie są to kasze ani warzywa, ale... ruch! Specjaliści od żywienia uznali, że aktywność fizyczna ma niebagatelny wpływ na nasze zdrowie i nawet najlepiej zbilansowana dieta nic nie da, jeśli cały dzień będziemy siedzieć bez ruchu. Dlatego, gdy tylko masz wolną chwilę, zabieraj dziecko na dwór – spacerujcie, grajcie w piłkę albo idźcie na rower. Nieważne, jaką aktywność wybierzecie – liczy się porządna dawka ruchu.

5. Zamień gotowe dania na domowe.

Wszyscy żyjemy w ciągłym biegu i wielu z nas nie starcza już czasu na przygotowywanie domowych posiłków, dlatego niekiedy ratujemy się gotowymi ogólnodostępnymi daniami, które wystarczy odgrzać w mikrofalówce. Mrożona gotowa pizza czy frytki pozwalają zaoszczędzić czas. Niestety taka żywność nie jest przystosowana do potrzeb żywieniowych dzieci. Często zawiera dużo soli, konserwanty oraz sztuczne wzmacniacze smaku, a to wszystko niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie. Zwłaszcza małe dzieci nie powinny w ogóle jeść tego typu produktów (wyjątkiem są produkty z oznaczeniem wiekowym, przygotowywane specjalnie dla małych dzieci). Jeśli jednak do tej pory zdarzyło Ci się podawać dziecku takie dania na obiad, czas z tym skończyć. W książkach kucharskich oraz na stronach internetowych znajdziesz wiele przepisów na zdrowe, smaczne i, co ważne, szybkie w przygotowaniu potrawy. Możesz też przygotować sobie wcześniej półprodukty, z których potem tylko "złożysz" danie i podgrzejesz. Co więcej, w przygotowywanie posiłków możesz włączyć swoje dziecko – szybko przekonasz się, że dla niego wspólne gotowanie to prawdziwa frajda.

6. Zamień nakazy na dawanie dobrego przykładu.

To ostatnia, ale chyba najważniejsza porada. Wszystkie powyższe nie sprawdzą się, jeśli nie będziesz dawała dziecku przykładu swoim zachowaniem. Zamiast więc zmuszać dziecko do zjedzenia brokułów, jednocześnie radośnie chrupiąc batonika, nałóż porcję warzyw również na swój talerz i zjedz je razem z dzieckiem. Wtedy Twoja pociecha będzie przekonana, że to rzeczywiście dobry nawyk!
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (9)
/miesiąc temu
Rzeczywiście dwie łyżeczki cukru (albo super "zdrowy" syrop glukozowo-fruktozowy) na kubeczek to super zdrowa przekąska. Proszę was....
/miesiąc temu
Słabe. A lokowanie produktu aż zniechęca do czytania.
/miesiąc temu
Ha Danonki! Zdrowy jest jogurt naturalny a nie danonek z cukrem
POKAŻ KOMENTARZE (6)