Dieta przedszkolaka, czy robisz wszystko aby była pełnowartościowa?

Chcesz, by dieta Twojego dziecka była zdrowa i pełna wartościowych składników odżywczych? Sprawdź, jakich produktów lepiej nie podawać przedszkolakowi.

/ 6 miesięcy temu
Dieta przedszkolaka, czy robisz wszystko aby była pełnowartościowa? fot. Fotolia
Aby posiłki dziecka były zdrowe, powinny dostarcza mu  podstawowych składników odżywczych: węglowodanów,  tłuszczów, białka, witamin oraz składników mineralnych. W diecie dziecka powinny zatem znaleźć się produkty ze wszystkich grup: warzywa, owoce, produkty zbożowe, mleczne, mięso i ryby. Są jednak takie produkty, których lepiej dziecku nie podawać lub zadbać o to, by w jego menu pojawiały się okazjonalnie.

Tego lepiej nie podawaj dziecku

1. Słodycze. Natura wyposażyła nas w upodobanie do słodkiego smaku. Warto jednak pamiętać o tym, by tego upodobania nie wzmacniać, a po słodycze sięgać w diecie sporadycznie. Słodycze spożywane zbyt często dostarczają po pierwsze zbyt wielu kalorii, co przyczyniać się może do wzrostu masy ciała – czyli nadwagi i otyłości. Zbyt duża ilość cukrów w diecie może też powodować u dzieci obniżenie apetytu. Warto, jeśli szukamy słodkiego smaku, sięgnąć po owoce, które mają lubiany smak oraz dostarczą dziecku potrzebnych mu do prawidłowego rozwoju witamin. 
2. Słone przekąski. Chipsy, paluszki czy precelki to jedne z ulubionych przekąsek osób dorosłych, lecz także naszych dzieci. Niestety poza bardzo dużą ilością soli, mogą zawiera także konserwanty czy tłuszcze nasycone. Dlatego zamiast nich na podwieczorek warto wybrać np. warzywa pokrojone w słupki, owoce czy produkty mleczne. Jogurty lub serki, przygotowane specjalnie z myślą o dzieciach,  przypadną do gustu Twojemu dziecku oraz dostarczą mu wapń i witaminę D, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju  dziecka. Zapytaliśmy przedstawiciela marki Danonki o to, jak zatem może wyglądać dobra przekąska dla dziecka.

Eksperci ds. żywienia polecają aby w ramach drugiego śniadania czy podwieczorku, czyli małych posiłków określanych jako przekąski, wybierać z trzech grup produktów: świeżych warzyw, owoców lub fermentowanych produktów mlecznych. Kierując się tą wskazówką, można przygotować dziecku na przekąskę np.  pokrojoną marchewkę lub jabłko, czy też Danonki, które w gorące dni można przygotować jako mrożone. Danonki  wzbogacone są w wapń i witaminę D, potrzebne do prawidłowego wzrostu i rozwoju kości u dzieci . Dla prawidłowego rozwoju dziecka ważna jest zróżnicowana i zbilansowana dieta oraz zdrowy styl życia.
– mówi Natalia Brewczyńska, starszy kierownik marki Danonki

3. Słodkie napoje gazowane. Choć są kolorowe i przez to wyglądają zachęcająco, to tak naprawdę nie ma w nich nic dobrego. Dostarczają "pustych" kalorii, zawierają duże ilości cukru lub są słodzone innymi substancjami, mogą też zawierać konserwanty i sztuczne barwniki Najlepszym napojem, który pomoże zadbać o prawidłowe nawodnienie organizmu, jest woda. Warto by dziecko nauczyło się zdrowego nawyku picia wody i chętnie sięgało po nią podczas posiłków czy też za każdym razem, kiedy poczuje pragnienie. Pamiętaj także, by zadbać o to, by dziecko zabrało ze sobą wodę do przedszkola.