Zadbaj o siebie przed porodem

Dobrze wykorzystaj czas, który został Ci do porodu. Jeśli właściwie o siebie zadbasz, unikniesz wielu problemów podczas porodu. Będziesz też piękną i zdrową mamą!

Zadbaj o siebie przed porodem
Natura zadbała, by ciąża i poród były dla kobiety czymś zwyczajnym – Twoje ciało samo prawidłowo reaguje na zachodzące w nim zmiany, między innymi dzięki hormonom. Ale Ty także możesz sprawić, by w i po ciąży czuć się znakomicie. Co zatem powinnaś robić?

Trenuj regularnie

Dobra forma pomoże Ci łatwiej znieść wysiłek, jakim są ciąża i poród. Trening zwiększa wydolność serca i płuc, poprawia postawę i krążenie. Pozwala zapanować nad przyrostem wagi, a nawet uwalnia od skurczów i bólów mięśni, wzmacniając je. Udowodniono, że aktywne mamy prędzej dochodzą do dobrej formy po porodzie, a ich dzieci rodzą się szybciej i w lepszej kondycji.
Jeśli wcześniej trenowałaś, rób to nadal. Ustal tylko ze swoim ginekologiem, jak często i czy wszystkie ćwiczenia wolno Ci wykonywać. Możesz też zacząć trening, będąc już w ciąży. Jeśli lekarz powie Ci, że nie ma przeciwwskazań do treningu, zapisz się na zajęcia dla przyszłych mam, których program jest przygotowany specjalnie dla nich.
Pamiętaj! Nie forsuj się – to nie zawody, chodzi o Ciebie i Twoje maleństwo. W razie jakichkolwiek dolegliwości porozmawiaj z lekarzem.

Troszcz się o zęby
Trzeba o nie dbać zawsze, ale w ciąży szczególnie. Teraz możesz mieć z nimi więcej problemów, bo hormony ciążowe powodują lekkie nabrzmienie dziąseł, zwiększając ich podatność na krwawienie podczas szczotkowania i czyszczenia nicią. Łatwiej też dochodzi do infekcji bakteryjnych. A każda z nich może być niebezpieczna dla rozwijającego się w Tobie maleństwa. Najlepiej więc do nich nie dopuszczać, lecząc nawet najmniejsze ubytki.
Pamiętaj! Czyść zęby co najmniej dwa razy dziennie szczoteczką o miękkim włosiu – to pomoże ograniczyć podrażnienia dziąseł i krwawienia.

Nawilżaj skórę
Po to, by przygotować ją na rozciągnięcie. Jeśli będzie dość elastyczna, jest mniejsze ryzyko, że pojawią się na niej rozstępy. Najbardziej zagrożone są brzuch, piersi i biodra.
Rozstępy to powszechny problem – ma je więcej niż 60 procent kobiet. I choć specjaliści twierdzą, że za ich pojawienie się odpowiedzialne są geny, spróbuj do minimum ograniczyć ich skutki. Dobrze zatem nawilżaj skórę (nie powinna swędzieć). Wcieraj krem lub balsam w piersi, brzuch i biodra. Przez całą ciążę noś też dobrze dobrane staniki. I to nie tylko w dzień – jeśli masz duże piersi, wkładaj stanik także na noc, do spania.
Pamiętaj! Ważna jest racjonalna dieta i unikanie zbyt szybkiego przybierania na wadze, by skóra gwałtownie nie musiała się rozciągnąć. To może bowiem spowodować pękanie włókien kolagenowych naskórka.
Sprawdź! Przegląd bielizny dla kobiet w ciąży i karmiących


Ćwicz mięśnie dna miednicy
To tzw. ćwiczenia Kegla, które pomagają uelastycznić mięśnie dna miednicy (otaczające cewkę moczową, pochwę i odbyt). Są one mocno obciążone nie tylko podczas ciąży, gdy dźwigają rosnące maleństwo, ale też w czasie porodu, pomagając przy wypieraniu dziecka.
Jeśli nie wiesz, które to mięśnie, spróbuj podczas oddawania moczu na chwilę wstrzymać jego strumień – właśnie one wtedy pracują. W ten sposób (jakby wstrzymując mocz) ćwicz codziennie. Napinaj mięśnie dna miednicy na pięć sekund i powoli rozluźniaj. Rób to wielokrotnie w ciągu dnia, na przykład w pracy, autobusie, przed telewizorem – kiedy tylko sobie o nich przypomnisz.
Pamiętaj! Ćwicz przez całą ciążę, ale zintensyfikuj trening w ostatnim miesiącu. Nie wykonuj ćwiczeń podczas siusiania, bo możesz spowodować infekcję cewki moczowej.

Wyciągaj płaskie brodawki
Podczas jednej z wizyt kontrolnych lekarz powinien obejrzeć Twoje piersi i sprawdzić, czy nie masz płaskich lub wklęsłych brodawek. To mogłoby oznaczać kłopoty z karmieniem piersią. Jeśli tak się nie stało, zrób to sama na początku trzeciego trymestru. Kciukiem i palcem wskazującym chwyć pierś, kładąc palce około 2–3 centymetrów od otoczki i delikatnie naciśnij. Jeśli sutek chowa się w otoczce lub pozostaje płaski, trzeba działać. Kup w aptece lub sklepie z artykułami dla dzieci specjalne nakładki na piersi, które pomogą zmienić kształt sutków. Stosuj je codziennie aż do porodu, mniej więcej od 28. tygodnia ciąży.
Pamiętaj! Przez całą ciążę noś wygodny, ale dobrze dopasowany biustonosz. Zmieniaj go w zależności od tego, jak powiększają się Twoje piersi.

Delikatnie masuj krocze
Masaż pozwoli przygotować okolice pochwy i krocza na rozciągnięcie podczas porodu. I zwiększy szanse, na uniknięcie nacięcia krocza.
Usiądź na brzegu krzesła lub stojąc, oprzyj na nim jedną nogę. Wsuń nawilżony (np. oliwką lub olejkiem migdałowym) kciuk do pochwy na około 3–4 centymetry. Masuj delikatnie u dołu i po bokach. Naciągaj ściany pochwy, aż poczujesz lekkie mrowienie. Utrzymując naprężenie, masuj jednostajnie dolną część pochwy 3–4 minuty. Taki masaż stosuj od około 34. tygodnia.
Pamiętaj! Staraj się nie dotykać ujścia cewki moczowej, by nie spowodować infekcji dróg moczowych.

Aleksandra Sobieraj
Konsultacja: dr n. med. Bożena Kowalska, ginekolog położnik z Instytutu Matki i Dziecka
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)