Wszystko, co powinnaś wiedzieć o kwasie foliowym

Jeżeli jesteś w ciąży lub planujesz dopiero w niej być koniecznie zacznij zażywać kwas foliowy. Podpowiadamy jaki wpływ na ciążę ma kwas foliowy, a także to w jakich produktach się znajduje.

Wszystko, co powinnaś wiedzieć o kwasie foliowym

Często się słyszy: wieki temu medycyna nie była tak bardzo rozwinięta, a jednak kobiety rodziły zdrowe dzieci. Prawda, ale w dietach naszych babć było więcej warzyw i owoców. Ich menu było bogate w witaminy. Dziś nie zastanawiamy się co mamy na talerzu, często korzystamy z fast foodów czy modyfikowanej genetycznie żywności.

Jemy szybko, niezdrowo, nieregularnie, do tego palimy papierosy, nierozsądnie się odchudzamy i rzadko uprawiamy jakikolwiek sport. Nasze czasy to wielka rewolucja naukowa, wiele chorób nie jest już medyczną zagadką, dlatego warto wykorzystywać wiedzę lekarzy.

Zdrowe przekąski: TOP 9 według Polki.pl

Kwas foliowy to jedna z bardzo ważnych witamin z grupy B, która w diecie kobiet, planujących potomstwo lub dla tych które już są w ciąży jest niezbędny Związki kwasu foliowego występują w naturze. Są w tkankach wielu roślin oraz zwierząt, także w zielonych warzywach liściastych, nawet w wątrobie zwierzęcej i drożdżach. Nasz organizm nie potrafi sam go wytworzyć jak np.: witaminy D3, ani magazynować na zapas, dlatego musi być dostarczony z jedzeniem, bądź suplementowany.

Polecamy: Kalkulator dni płodnych

Po co kobiecie kwas foliowy

Kwas foliowy jest niezbędny do powstawania krwinek czerwonych. Reguluje rozwój komórek nerwowych, wpływa na prawidłową funkcję układu nerwowego, przewodu pokarmowego i narządów płciowych. Dzięki jego udziałowi powstaje serotonina oraz noradrenalina. Pierwsza działa kojąco (wpływa na przykład na zdrowy sen), druga odpowiada za aktywność i energię. Kwas foliowy odpowiada za czynnik wzrostu oraz rozwoju i regulacji dojrzewania czerwonych krwinek.

Jest konieczny przy syntezie DNA, ma to bezpośredni związek z szybkim wzrostem komórek tworzących nowe tkanki i organy we wczesnym okresie ciąży.

Kwas foliowy ma niezwykłą moc dla każdego organizmu, szczególnie tego najmłodszego, dopiero rozwijającego się w brzuchu mamy. Niedobór drogocennego kwasu spowalnia też syntezę DNA i podział komórek. Osłabia wchłanianie substancji pokarmowych z przewodu pokarmowego i wywołuje biegunkę.

Odpowiada również za nadpobudliwość i trudności w zasypianiu. Może prowadzić do powstania ciężkich zaburzeń rozwojowych płodu. Najpoważniejszą z nich jest wada cewy nerwowej (zalążka układu nerwowego). Cewa nerwowa powstaje, a następnie zamyka się między 17 a 30 dniem po zapłodnieniu. Potem przekształca się w rdzeń kręgowy, kręgosłup, mózg i czaszkę. Wrodzone jej wady powstają, gdy dochodzi do zakłócenia procesu jej "zamykania".

Wtedy rozwój mózgu i rdzenia kręgowego zostaje zatrzymany przez kontakt tych organów z płynem owodniowym. Najczęstszymi wadami cewy nerwowej są bezmózgowie i rozszczep kręgosłupa. Niestety nie można przewidzieć, która kobieta może urodzić dziecko z wadą cewy nerwowej. W większości (95 %) wady te nie występują jako dziedziczne.

Amerykanie od lat kwas foliowy dodają do chleba i produktów mlecznych. Dzięki temu liczba dzieci urodzonych z wadami wrodzonymi spadła u nich o ponad połowę. W Polsce na 1000 porodów, troje dzieci rodzi się z wadami ośrodkowego układu nerwowego.

Polecamy: Czy poradzę sobie z karmieniem piersią?

Przed czy w trakcie ciąży?

Zaleca się, by kobiety planujące potomstwo przyjmowały 0.4 mg kwasu foliowego dziennie. Ale około połowa ciąż jest nieplanowana, dlatego ważna jest suplementacja przed, nawet gdy nie myśli się w danym momencie o dziecku. Najczęściej o ciąży dowiadujemy się w 4-6 tygodniu. Wtedy mózg i rdzeń kręgowy dziecka są już ukształtowane.

W czasie ciąży dziecko nie pyta zgodę na pobranie cennych dla niego składników – czerpie z organizmu swojej mamy to co mu potrzebne. Stąd podczas cudownych 9 miesięcy w naszym organizmie różnego rodzaju niedobory. W tym czasie mamy mniej wszystkiego, także kwasu foliowego.

Same możemy zwiększyć jego poziom włączając do diety np. cykorię, brukselkę, brokuły, bób, fasolkę, groszek, szparagi, szpinak, kalafior, pomidory, sałatę i kapustę, rzepę, soczewicę, czy kiełki pszenicy. Kwas foliowy znajdziemy w niektórych owocach: jagodach, bananach i awokado, oraz produktach zbożowych: pieczywie, płatkach śniadaniowych i makaronach.

Pamiętaj, że długie gotowanie warzyw pozbawia ich drogocennych składników. Spożywanie produktów zawierających kwas foliowy nie dostarcza organizmowi jego wystarczającej ilości. Przyswajalność tej witaminy z pożywienia wynosi 50-procent, a syntetycznego kwasu foliowego 100. Bardziej skuteczne jest spożywanie kwasu foliowego zawartego we wzbogaconej żywności. Dlatego ważne jest łykanie suplementów.

Kwas foliowy znajdziesz w takich produktach jak:

  • banany i pomarańcze,
  • soczewica, soja, fasola,
  • drożdże piwne,
  • zielone, liściaste warzywa zwłaszcza szpinak, sałata,
  • szparagi, brukselka, brokuły,
  • żółtka jaj,
  • orzeszki ziemne

Zobacz także: Problem niepłodności to nie tylko problem kobiety

Źródło : Main Message

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)