Wpływ otyłości na ciążę

Kobieta planująca ciąże powinna dążyć do uzyskania i utrzymania prawidłowej masy ciała. Niestety paniom otyłym czy z nadwagą nie zawsze udaje się przywrócić prawidłową sylwetkę przed poczęciem. Czasem wynika to z braku wytrwałości we wprowadzaniu zdrowych nawyków żywieniowych lub z faktu, że ciąża nie była planowana.

Otyłość ciąży nie służy

Liczne badania wskazują na poważne komplikacje, których przyczyną jest nadmierna masa ciała matki. Na łamach magazynu Journal of the American Medical Association opublikowano wyniki badań udowadniające, że otyłe ciężarne (BMI powyżej 30), znacznie częściej rodzą dzieci z wrodzonymi wadami rozwojowymi, w porównaniu z ciężarnymi o prawidłowej masie ciała.

Otyłość jest przyczyną większości chorób w ciąży, jak przykładowo nadciśnienia, obrzęków czy cukrzycy ciążowej.” - mówi Przemysław Binkiewicz, ginekolog-położnik z osiemnastoletnią praktyką, od sześciu lat ordynator szpitala w Pyskowicach na Śląsku. - “Oczywiście współczesna medycyna i wykwalifikowany personel medyczny, jak najbardziej pomagają w zwalczaniu tych chorób w trakcie ciąży, jednakże nie da się ukryć, że takie choroby stanowią zagrożenie dla ciąży”.

Sprawdź! Przegląd bielizny dla kobiet w ciąży i karmiących

Otyłość podnosi także ryzyko wystąpienia komplikacji w czasie porodu - u otyłych ciężarnych dużo częściej wykonuje się cięcie cesarskie, gdyż organizm nie jest w stanie sprostać temu olbrzymiemu wysiłkowi, jakim jest poród. Tymczasem cięcie cesarskie jest operacją medyczną, o czym często zapominamy, i jak każda operacja - niesie ze sobą ryzyko powikłań. Ponadto kobieta znacznie dłużej wraca do formy po cięciu cesarskim, niż po porodzie naturalnym.

Przeczytaj: Dieta w ciąży - co jeść

Utrudnienia w wykonaniu badań

Okazuje się, że otyłość utrudnia wykonanie wielu badań medycznych, gdyż nadmierna tkanka tłuszczowa na brzuchu może uniemożliwić lekarzowi określenie wielkości płodu, czy jego ułożenie. Trudne może być wyznaczenie wieku ciąży, gdyż wśród kobiet ze znaczną nadwagą często zdarzają się nieregularne owulacje. Dlatego na wizycie lekarskiej niezwykle przydatne mogą się okazać wydruki danych z urządzeń medycznych – komputerów cyklu, obrazujące wszystkie zapisane w urządzeniu cykle miesiączkowe kobiety.  Komputery te, przeznaczone do codziennego użytku w domu, pomagają w obserwacji cyklu kobiety i dają możliwość wyboru momentu poczęcia dziecka.

Co zrobić, żeby ciąża była bezpieczna?

Jeżeli przywrócenie prawidłowej wagi przed poczęciem jest niemożliwe, warto potraktować stan błogosławiony jako punkt zwrotny we własnym życiu – punkt wyjścia do stałej zmiany nawyków żywieniowych. Świadomość odpowiedzialności za jeszcze jedno życie, które nosi w sobie kobieta, nierzadko jest ogromną motywacją do zmian na lepsze. Od czego zatem zacząć?

Po pierwsze - należy radykalnie odstawić słodycze, zrezygnować z wszelkiego rodzaju słodkich przekąsek.” -  radzi ginekolog-położnik Przemysław Binkiewic z - „Nie tylko cola nie jest polecana kobietom w ciąży. Wszelkiego rodzaju słodzone napoje czy soki owocowe, nie są wskazane. Wartości odżywczych w nich jest niewiele, za to znajdują się spore dawki cukru. Najlepsza w tym okresie jest – co pewnie nie będzie zaskoczeniem – niegazowana woda mineralna.”

Przeczytaj: Planujesz ciążę? Jedz kwas foliowy!

Zmiany w diecie

Postawmy na jakość spożywanych produktów, a nie na ich ilość. Warto jadać regularne posiłki co 3-4 godziny, uważnie dobierając menu. Unikajmy smażonych, tłustych i wysokoprzetworzonych potraw. Wybierajmy warzywa, produkty pełnoziarniste, chude mięso, małe ilości owoców. Regularnie kontrolujmy swoją wagę, stosujmy się do zaleceń lekarza prowadzącego, możemy zasięgnąć opinii dietetyka. Nie rezygnujmy także z ruchu. “O ile nie występują przeciwwskazania medyczne, jak np. problemy ze skróceniem szyjki macicy, to  ciężarna jak najbardziej powinna zadbać o ruch. Aktywność fizyczna typu basen, spacery, spokojna gimnastyka – jest tutaj wskazana.” - przypomina  Przemysław Binkiewicz.

Ciąża to wspaniały czas, w którym kobieta jest w niezwykłym kontakcie z własnym ciałem. Warto go wykorzystać, zatroszczyć się o siebie, nauczyć się słuchać sygnałów ze swojego ciała, wybierać to co dla niego jest najlepsze.  Postawmy zdrowe nawyki żywieniowe ponad chwilowe kaprysy – podarujemy zdrowie i swojemu dziecku, i sobie. Dbajmy o regularne wizyty u lekarza prowadzącego ciążę, który będzie kontrolował jej stan i rozwój dziecka. Ciąża nie musi, a nawet nie powinna oznaczać znacznego przybrania na wadze. Zdarza się bowiem, że u przyszłych mam z nadwagą kilogramów może przybyć  niewiele, albo... wcale.

Autor: Beata Mąkolska

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)