Witaminy w żywieniu kobiety ciężarnej

Żeby ciąża przebiegała prawidłowo, w diecie każdej ciężarnej kobiety muszą znaleźć się witaminy. Dowiedz się, w jakie witaminy bogate są warzywa i czemu kobiety ciężarne powinny spożywać je do każdego posiłku, a także dlaczego w ciąży należy ograniczać czosnek.

Witaminy w żywieniu kobiety ciężarnej

Witamina C

Spośród witamin występujących w warzywach należy wymienić głównie witaminy: C, E, K, prowitaminę A oraz kwas foliowy. Wszystkie odgrywają istotną rolę w organizmie nie tylko kobiety ciężarnej. Witamina C daje odporność, chroni przed infekcjami, przeziębieniami, zapaleniem pęcherza moczowego, wzmacnia też naczynka krwionośne, co zapobiega ich pękaniu oraz krwawieniu i rozpulchnieniu dziąseł. Ponadto obecność witaminy C w pożywieniu wpływa korzystnie na przyswojenie żelaza w organizmie człowieka, co zapobiega powstawaniu anemii.

Uwaga – to anemia!

Niestety, kobiety (nie tylko ciężarne) mają byt niską wartość hemoglobiny i tendencję do zapadania na anemię. Należy pamiętać, że witamina C nie występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego, a organizm człowieka sam nie potrafi jej syntetyzować ani magazynować. Z kolei suplementacja witaminy (w postaci tabletek) w nadmiarze jest wręcz szkodliwa, bo może tworzyć piasek w nerkach. Lepiej jest więc ją spożywać w formie naturalnej, przygotowując świeże i odżywcze surówki, sałatki z warzyw i owoców. Dobrze jest też do każdego posiłku dodawać posiekaną natkę zielonej pietruszki, która jest znakomitym źródłem witaminy C. W okresie zimowo-wiosennym świetnymi źródłami tej witaminy są kapusta kiszona, warzywa mrożone oraz rzeżucha z własnej hodowli.

Witamina A

Warzywa to ważne źródło niektórych witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Prowitamina A, czyli β karoten występuje nie tylko w czerwonych i żółto-pomarańczowych warzywach, ale też w zielonych częściach roślin. Z warzyw na szczególną uwagę zasługują marchew, dynia, pomidory, żółta i czerwona papryka, brokuły, endywia, kabaczek i dynia, które stanowią znakomite źródło β karotenu. Należy jednak być świadomym tego, że przyswajalność karotenu w organizmie człowieka zwiększa obecność tłuszczu w pożywieniu. Stąd wskazany dodatek oliwy z oliwek lub oleju do surówek. Natomiast do gotowania marchewki koniecznie należy dodać trochę masła, co zmniejsza straty karotenu i zwiększa jego wchłanianie. Dzięki marchewce i sokom marchwiowym będziesz miała naturalną, śniadą cerę.

Pamiętaj, aby nie wypijać soku z marchwi na pusty żołądek, gdyż karoten najlepiej przyswaja się w organizmie człowieka w obecności tłuszczu. Taki sok zaplanuj po posiłku.

Witamina E

W zielonych warzywach liściastych występuje też witamina E, która została okrzyknięta w końcu XX wieku witaminą młodości, piękna i płodności. Ma również ogromne znaczenie w walce z wolnymi rodnikami, odpowiedzialnymi za powstawanie komórek rakowych. Więcej witaminy E w formie naturalnej znajdziesz w kiełkach pszenicy, orzechach włoskich, migdałach oraz tłuszczach roślinnych.

Witamina K

Również w ciemnozielonych liściastych warzywach można znaleźć witaminę K, która między innymi warunkuje właściwą krzepliwość krwi. Występujący w zielonych warzywach kwas foliowy ma także zdrowotne właściwości. Kwas foliowy, o czym już pisałam, wpływa na prawidłowy przebieg płodu, wagę i rozwój noworodków, a także działa jako czynnik krwiotwórczy. Dlatego jest niezmiernie ważny dla kobiety zarówno przed zajściem w ciążę, jak i w okresie ciążowym.

Stosowanie przypraw

Do powszechnie stosowanych warzyw należą czosnek, cebula i chrzan, które są źródłem fitoncydów – substancji działających jak naturalny antybiotyk. Czosnek i cebulę warto dodawać do potraw mięsnych gotowanych, duszonych, gdyż w tej postaci są łatwiej trawione. Kobieta ciężarna powinna ograniczać spożywanie czosnku w postaci surowej, z uwagi na szczególną wrażliwość wątroby w tym okresie.

Zobacz też: Jak stosować zioła w kuchni?

Zapamiętaj!

  • Błonnik obecny w warzywach pobudza pracę jelit.
  • Planując jadłospis, korzystaj z warzyw i owoców sezonowych.
  • Zimą i wiosną sięgaj po warzywa i owoce mrożone, które zachowują wysoką wartość odżywczą.
  • Kwas foliowy w większych ilościach znajdziesz w ciemnozielonych warzywach.
  • Przyswajalność karotenu w organizmie człowieka zwiększa obecność tłuszczu w pożywieniu.
  • Z warzyw kapustnych spożywaj jarmuż, brokuły, kalafior oraz kapustę pekińską, która nie ma właściwości wzdymających i jest lekkostrawna.
  • Jedz dużo marchewki, zwłaszcza gotowanej z dodatkiem masła.
  • Nie wypijaj soku z marchwi na pusty żołądek.
  • Do potraw ze szpinaku lub szczawiu dodawaj produkty wysokowapniowe.
  • Wyeliminuj ze swojej diety rabarbar.

Polecamy: Kilka praktycznych rad dla przyszłych mam

Warzywa – dobry wybór dla całej rodziny

W bardzo ogólnym zarysie przedstawiono prozdrowotne aspekty warzyw, ale już z tych kilku powodów powinny się znaleźć w Twoim codziennym jadłospisie w różnych postaciach. Dzięki temu zachowasz nie tylko zdrowie i urodę, ale też młodą sylwetkę. Dostarczysz organizmowi swojemu i dziecka wielu cennych witamin i minerałów. W przyszłości unikniesz też chorób cywilizacyjnych, m.in. otyłości, miażdżycy, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy bądź raka jelita grubego. W naturalny i prosty sposób możesz wydłużyć swoje życie. Dobrze byłoby prawidłowe nawyki żywieniowe przenieść na całą rodzinę.

Fragment pochodzi z książki „Zdrowe odżywianie i higiena kobiety ciężarnej” Grażyny Tuchmacher (Impuls, 2010). Publikacja za zgodą wydawcy.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/7 miesięcy temu
A co z kwasem foliowym, kwasami dha, zelazem, witamina d? To przeciez je uwaza sie za niezbedne do stosowania podczas ciazy. Sama oprocz zdrowej zbilansowanej diety bralam dodatkowo pregne plus bo nie wszystkie witaminy w dobrej ilosci mozemy znalezc w pozywieniu...
/rok temu
Wiadomo, że najlepiej brać to co najlepsze z natury, ale nie zawsze mamy pewność, że dostarczymy odpowiednią dawkę witamin - dlatego ja wolę jednak chociażby kwas foliowy brać dodatkowo, a oprócz kwasu warto też łykać DHA oraz magnez i mam to w Foliku mama.
/rok temu
Jeśli chodzi o witaminy dla ciężarnej, to oczywiście na pierwszym miejscu odpowiednio zbilansowana dieta, ale warto też mieć pod ręka zestaw niezbędnych witamin jak kwas foliowy, jod ,dha - takie na pewno na początku ciaży. Póżniej warto dołączyć witaminę D oraz magnez. Ja mam to wszystko w Foliku Mama.