Witamina B6 – ważna w ciąży?

Witamina B6, podobnie jak inne witaminy oraz składniki mineralne, umożliwia prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Jaką rolę odgrywa witamina B6? Jakie produkty są w nią bogate? Czy mogą grozić ci niedobory tej witaminy?

Witamina B6 – do czego jest nam potrzebna?

Witamina B6 jest jedną z witamin z grupy B. Ma kluczowe znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i skóry. W naszym organizmie pełni ważną rolę enzymu katalizującego wiele procesów, takich jak metabolizm białek, w tym hemu i neurotransmitterów. Witamina B6 chroni także nasze neurony przed przedwczesnym starzeniem, a dzięki jej działaniu, w określonych obszarach naszego mózgu utrzymuje się stały skład aminokwasów. Co więcej witamina ta ma wpływ również na naszą psychikę – obniżenie jej poziomu w organizmie sprzyja pojawieniu się depresji.

Źródła witaminy B6

Witamina B6 występuje w wielu produktach spożywczych. Brak jest jednak jej dobrego źródła. Odpowiednią ilość tej witaminy w organizmie zapewnimy sobie poprzez spożywanie odpowiednio zbilansowanej i urozmaiconej diety.

Sprawdź! Przegląd bielizny dla kobiet w ciąży i karmiących

Do produktów, które zawierają najwięcej witaminy B6 zaliczyć możemy zarodki i otręby pszenne oraz drożdże. Bogate w tę witaminę są również mięso i jego przetwory, nasiona roślin strączkowych, ryby oraz kasze. Witamina B6 znajduje się także w produktach zbożowych oraz niektórych warzywach i owocach (brukselka, szpinak, papryka, banan).

Polecamy: Jak przygotować organizm do ciąży?

Od czego zależy zapotrzebowanie na witaminę B6?

Zapotrzebowanie na witaminę B6 wiąże się ściśle ze spożyciem białka. Im więcej białka jest w naszej diecie, tym więcej witaminy B6 będzie potrzebował nasz organizm. Należy też zwrócić uwagę na fakt, że większe zapotrzebowanie na witaminę B6, wiąże się ze zwiększonym zapotrzebowaniem na kwas foliowy.

Awitaminoza i niedobory

Obecnie awitaminoza B6 występuje bardzo rzadko, są jednak grupy ludności, które mogą być narażone na jej niedobory. Należą do nich kobiety w ciąży i kobiety karmiące, a także osoby starsze. Objawy niedoboru są niespecyficzne, gdyż często towarzyszą im niedobory innych witamin z grupy B.

Do najczęstszych z nich należą zmiany w obrębie układu nerwowego, zaburzenia czucia i zapalenia nerwów, a także zmiany skórne, takie jak zapalenie i łuszczenie się skóry, stany zapalne języka, kącików ust oraz spojówek.

Osobom, które nie spożywają odpowiedniej ilości tej witaminy grozi także anemia.

Nadmierne spożycie witaminy B6

Toksyczność witaminy B6 określana jest jako niska. Objawy nadmiernego spożycia tej witaminy (ospałość, zaburzenia neurologiczne, spadek napięcia mięśni) zaobserwować można tylko u tych osób, które przez wiele lat przyjmowały jej syntetyczne preparaty.

Zobacz też: Witaminy w żywieniu kobiety ciężarnej

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (4)
katerina/4 miesiące temu
no to kwas foliowy, witamina b6 i żelazo to zdecydowanie nie wszystko. Poza tym ważna jest też np. witamina b12, d3, jod (no chyba że mieszkasz nad morzem), cholina, która ma bardzo duży wpływ na rozwój mózgu dziecka i dha. To wszystko ma akurat prenatal więc jego brałam od jakiegoś II trymestru. Lekarz też popierał taką kompleksową suplementację
grzenka/4 miesiące temu
To co w takim razie oprócz witaminy b6 bierzesz, że się tego tyle uzbierało? Na myśl przychodzi mi jeszcze oczywiście kwas foliowy i ewentualnie żelazo, ale to już według zaleceń lekarza
katerina/4 miesiące temu
w ciąży trzeba przyjmować tyle tych wszystkich leków że w sumie chyba najlepiej postawić na jakiś kompleksowy suplement. Gdybym miała brać wszystko osobno, to przecież byłoby to ponad 5 tabletek dziennie
POKAŻ KOMENTARZE (4)