POLECAMY

Wapń w diecie kobiet w ciąży i karmiących piersią

Bardzo ważnym składnikiem mineralnym dla kobiet w ciąży i karmiących piersią jest wapń. Jest to pierwiastek szczególnie potrzebny do budowy organizmu powstającego w łonie matki. Jego źródłem są nie tylko produkty mleczne, ale i woda.

Wapń w diecie kobiet w ciąży i karmiących piersią

Niedobory wapnia

Wapń jest nie tylko podstawowym budulcem układu kostnego, którego przyrost w tym okresie jest imponujący, ale także uczestniczy w przekazywaniu impulsów bioelektrycznych w procesie budowy całego organizmu dziecka. Jego niedobór powoduje osteoporozę, która ujawnia się w późniejszym wieku i krzywicę, którą widać o wiele wcześniej u dzieci.

Często także u kobiet w czasie ciąży, przy niskiej podaży wapnia pojawiają się skutki jego niedoboru. Przyjmują one postać próchnicy. Kobiecie, która cierpi na niedobór tego pierwiastka psują się zęby, bo organizm czerpie z ich zasobów wapń do zaspokojenia zwiększonych potrzeb nie tylko w związku z tworzeniem się nowego organizmu, ale również dla prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych w organizmie matki. 

Przeczytaj: O czym świadczy hipokalcemia?

Wapń jest także niezbędny w procesie krzepnięcia krwi, działa przeciwobrzękowo, przeciwalergicznie i przeciwzapalnie.

Zapotrzebowanie na wapń

Przeciętne zapotrzebowanie organizmu na wapń wynosi od 600 do 1200 mg na dobę, ale w czasie ciąży podaż tego pierwiastka powinna dochodzić nawet do 2000 mg. Przeciętna dieta niestety nie zaspakaja w pełni tych potrzeb czego wynikiem są liczne choroby i schorzenia. Niedobory te zwiększają się u kobiet w okresie ciąży.

Woda mineralna a wapń

Dlatego tak ważne jest, by szczególnie w tym okresie pić wody z dużą zawartością wapnia. Zwraca na to uwagę prof. dr hab. Zofia Zachwieja z Komitetu Żywienia Człowieka Polskiej Akademii Nauk, podkreślając, że przyswajalność wapnia z wody jest bardzo duża. Dlatego jest to szczególnie ważne dla kobiet, które nie lubią lub nie mogą pić mleka. W ten sposób mogą uzupełniać podaż tego składnika odżywczego, z którego korzystać będzie także wzrastające w nim dziecko. Żeby zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na wapń, należy pić wody o jego dużej zawartości.

Przeczytaj: Woda - źródło magnezu w diecie kobiet w ciąży i karmiących piersią

Fragment artykułu: „Jakie wody powinny pić kobiety w ciąży i matki karmiące”

Autor: Tadeusz Wojtaszek - Członek Prezydium ZG PTMag

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)