Twój słodki ciężar

Ile powinnaś przytyć? Lepiej mniej czy więcej? Czy istnieje coś takiego jak waga idealna dla przyszłej mamy?

Twój słodki ciężar fot. Edipresse
Czy wiesz, że groźniejsza jest w ciąży nadwaga niż niedowaga? I to nieprawda, że jeśli więcej przytyjesz, urodzisz większego bobasa.

Dzieci grubych kobiet bywają mniejsze. Czasem nawet rodzą się niedożywione, bo organizm otyłej osoby ma większe zapotrzebowanie na składniki odżywcze i czerpie je z pożywienia dla siebie, za mało zostawiając dziecku. Więc warto troszkę się pilnować...

Ile, kiedy?
Dodatkowe kilogramy masz oczywiście zagwarantowane. Powiększa się twoja macica, wykształca łożysko, rosną piersi. Pod skórą gromadzi się grubsza warstwa tłuszczu. W organizmie jest więcej krwi i innych płynów ustrojowych. Do tego dochodzi waga maleństwa i wód płodowych. Pod koniec ciąży na dodatkowe kilogramy składa się ciężar dziecka (około 3 kg), większa macica (1–2 kg), łożysko (1 kg), wody płodowe (2–3 kg), a także większe piersi (1–3 kg) i tłuszcz, który natura pomaga ci teraz zgromadzić „na wszelki wypadek”. Najlepiej, jeśli utyjesz 10–14 kg. Jeżeli spodziewasz się bliźniąt, twoja waga może jeszcze powiększyć się o ciężar drugiego dziecka (do 3 kg).

Na początku przyrost jest niewielki. Jeśli wymiotujesz, masz mdłości, możesz nawet schudnąć! Przeciętnie w pierwszym trymestrze kobiety tyją 3 kg, w drugim – 5–6 kg (1,5–2 kg na miesiąc), w ostatnim – 4–6 kg. Ale trzymanie się takich ścisłych zasad nie ma sensu, bo u każdej kobiety wygląda to nieco inaczej. Lepiej po prostu jeść z głową.

Kto szybciej?
Jeśli jesteś szczupła, możesz sobie pozwolić na kilka kilogramów więcej. Ale jeżeli przed zajściem w ciążę miałaś nadwagę, uważaj! Kobiety otyłe mają większą skłonność do tycia także podczas ciąży. Uważać musisz też wtedy, gdy rzuciłaś palenie tuż przed ciążą. Poza tym trudniej jest utrzymać właściwą wagę po 30. roku życia.

Lepiej mniej!
Bywa, że nadwaga prowadzi do nadciśnienia tętniczego i cukrzycy ciążowej, a to jest groźne i dla ciebie, i dla dziecka. Tusza osłabia układ mięśniowy i kostny, co może utrudniać naturalny poród. Zwiększa skłonność do zakażeń – gorzej goją się rany po nacięciu krocza i cesarskim cięciu. Rzadko za to się zdarza, by bardzo szczupła kobieta, która właściwie się odżywia, nie dostarczała maleństwu wszystkich potrzebnych składników odżywczych. Ale pamiętaj, że nie wolno ci się teraz głodzić ani stosować cudownych diet!
Sprawdź! Przegląd bielizny dla kobiet w ciąży i karmiących


Ciąża na wadze
To, ile ważyłaś przed zajściem w ciążę, jest punktem wyjścia do dalszych obliczeń. Do tego dochodzą jeszcze niewielkie wahania wywołane różnicami we wzroście (jeśli jesteś wysoka, to możesz przytyć trochę więcej, a jeśli niska – odrobinę mniej).


Waga przed ciążą    I trymestr  II trymestr  III trymestr  Suma    Max.
40–50 kg
                       4 kg           6 kg              4 kg         14 kg    18 kg
50–60 kg                       3 kg           6 kg              4 kg         13 kg    15 kg
pow. 60 kg                    2 kg           5 kg              4 kg         11 kg    12 kg
pow. 80 kg                    2 kg           4 kg              3 kg           9 kg    11 kg


Zdrowiej, a nie więcej!
Zapomnij o starej zasadzie, że w ciąży trzeba jeść za dwoje. Ale za to:
1. Nie wychodź z domu bez śniadania. Nie będzie cię wtedy kusiło, żeby coś ciągle podjadać.
2. Jedz częściej (5–6 razy dziennie), ale nie za duże porcje. Pilnuj, by przekąski nie były „pustymi kaloriami”.
3. Wybieraj potrawy lekkostrawne. Najlepiej gotowane na parze albo pieczone bez tłuszczu.
4. Pamiętaj: mniej kalorii, więcej składników odżywczych (białka, witamin, m.in. kwasu foliowego, mikroelementów, np. wapnia i żelaza) – to podstawowa zasada diety przyszłej mamy.
5. Nie zapominaj o mleku i jego przetworach (źródło wapnia i białka), ale jeśli masz skłonność
do tycia, wybieraj nabiał z niską zawartością tłuszczu.
6. Pieczywo białe zastępuj pełnoziarnistym, jedz razowy makaron i dziki ryż. Zawierają dużo błonnika.
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/7 lat temu
MĄDRE decyzje to PUENTA !! Jak sobie znajdziesz tabele z produktami sklasyfikowanymi wg tzw. __INDEKSU ŻYWIENIOWEGO, to sprawę otyłości opanujesz, jeśli nie TO pozostaniesz przy stanie wiedzy, która przekłada się na plagę otyłości, oraz cukrzycy typu 2. Ważny w diecie człowieka jest też, najzdrowszy dla naszego organizmu; __CHLEB typu KR-IRL. Dokonuj zdrowych wyborów. Pozdrawiam Ciebie i WSZYSTKICH __INDEKS ŻYWIENIOWY, tj. IŻ produktu. Wykaz produktów znajdziemy w tabelach. Książka; _pt_______: PORADNIK ŻYWIENIOWY człowieka w XXI wieku. Autor: INSTYTUT naukowo-badawczy im. Prof. Ryszarda Lorenca w Krakowie. Wydawca: Wydawnictwo Naukowe INSTYTUTU IRL KRAKÓW Skrót adresu strony w Internecie_______: MAGDALIRL
/8 lat temu
podobno nowe badania wykazały że stare rady picia mleka w ciąży są błędne?