Poznaj skutki stresu w ciąży!

Są różne hipotezy na temat tego, jak emocje i hormony wpływają na rozwój płodu. Pewne jest jednak to, że negatywnie oddziałuje na niego stres!

fot. Fotolia
Strach i niepokój są w gruncie rzeczy pożądanymi reakcjami, bo przygotowują nasz organizm do walki lub ucieczki. Właśnie wtedy serce zaczyna bić szybciej, jesteś czujna i pobudzona, twoje źrenice się rozszerzają, a do mięśni napływa więcej krwi, wydzielane są hormony, które powodują syntezę węglowodanów, zapewniając mózgowi i mięśniom niezbędną w takich sytuacjach energię. Zobacz, jakie są skutki stresu w ciąży!

Co mogą hormony stresu?

Płód jest wrażliwy na zmiany hormonalne w organizmie mamy, co nie zawsze jest szkodliwe. Hormony stresu krążą w jej krwioobiegu także w normalnych warunkach, ale problemy zaczynają się, gdy ich poziom staje się zbyt wysoki. Jeśli w czasie ciąży przeżywasz długotrwały stres, dziecko jest narażone na „zalew” kortykosterydów i katecholamin.

Występuje wówczas większe ryzyko poronienia (wysoki poziom adrenaliny może wywoływać skurcze macicy), noworodek ma małą masę ciała i może urodzić się przedwcześnie. Lekarze sądzą nawet, że w skrajnych sytuacjach stres mamy przyczynia się do powstania takich wad jak rozszczep wargi i zespół Downa.

Stres w ciąży - czy już cię dotknął?

Oczywiście każda kobieta w ciąży przeżywa jakieś stresy związane z życiem codziennym – to naturalne i nie ma wpływu na zdrowie dziecka. Ryzyko rośnie jedynie w pewnych sytuacjach. Czy dotyczą one także Ciebie?

Odpowiedz sobie na pytania:
1. Czy przeżyłaś w okresie ciąży jakieś bardzo stresujące wydarzenie, np. rozwód, utrata pracy, śmierć kogoś bliskiego?
2. Żyjesz w ciągłym silnym stresie wywołanym chorobą, brakiem oparcia w bliskich, pracą?
3. Jesteś z natury podatna na stres, łatwo wywołać u Ciebie niepokój?

Jeśli na któreś z tych pytań odpowiedziałaś „tak”, postaraj się zrelaksować i ukoić skołatane nerwy. Zrób to ze względu na dobro dziecka! Oto kilka metod, które na pewno pomogą Ci wyciszyć się i zdystansować od codziennych problemów.
Sprawdź! Przegląd bielizny dla kobiet w ciąży i karmiących

Jak poradzić sobie ze stresem w ciąży?

1. Porozmawiaj z przyjaciółką lub mężem – może Twoje problemy mają proste rozwiązanie?
2. Idź do kina, teatru, czytaj – rób to, co pomaga Ci się zrelaksować.
3. Weź prysznic i wyobraź sobie, że spłukuje on z Ciebie wszelkie stresy.
4. Idź do masażysty, poproś męża, żeby wymasował Ci plecy.
5. Nie poprawiaj sobie humoru słodyczami – chwilowo poprawią Ci nastrój, ale świadomość, że źle się odżywiasz, pogłębia stres. Pamiętaj, że papierosy i alkohol nie zmniejszą stresu!

Warto wiedzieć! Naturalna reakcją na napięcie albo niepokój jest zmiana sposobu oddychania na płytkie i nieregularne oddychanie górną częścią klatki piersiowej. Spokojne regularne oddechy zmniejszą napięcie.

Jak szybko pozbyć się stresu w ciąży?

1. Zrób sobie 5-10 minut przerwy. Wygodnie usiądź lub połóż się (nie kładź się na podłodze, gdy jesteś w ostatnich tygodniach ciąży). Zamknij oczy, zrób głęboki wdech przez nos, a potem wydech przez usta. Kolejno napinaj i rozluźniaj wszystkie części ciała, a następnie się odpręż. Staraj się o niczym nie myśleć.

2. Wystarczą dwie minuty – usiądź wygodnie i oddychaj głęboko, powoli, postaraj się być miękka, rozluźnij wszystkie mięśnie (wyobraź sobie, że wszystkie Twoje mięśnie są tak rozluźnione jakbyś była szmaciana lalką).

3. Jeśli nie masz czasu na przerwę, wykonaj kilka głębokich wdechów, unieś barki, utrzymaj tę pozycję przez kilka sekund, rozluźnij się, odchyl barki kilka razy do przodu i do tyłu. Zamknij oczy i zrób taki grymas, by cała twarz się zmarszczyła, a potem stopniowo rozluźnij mięśnie twarzy.
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
Basieńka21/6 lat temu
Artykół jest fajny i ciekawy ale oczekiwałam czegoś innego... Mam córeczkę która ma ponad 2 latka, jestem w 28 tygodniu ciąży i sama musze dać sobie rade bo na ojca dzieci nigdy nie mogę liczyc...