Sposoby na ciążowe dolegliwości

Ciąża to piękny stan. Podczas ciąży zdarzają się jednak dolegliwości, takie jak osłabienie, nudności, wymioty, zgaga, zaparcia, potrzeba częstego oddawania moczu czy niedokrwistość, które nie kojarzą się z komfortem. Czy ciąża może być komfortowa? Co zrobić, by zminimalizować występowanie dolegliwości w czasie ciąży?

fot. Fotolia

Sposoby na poranne mdłości

Wiele dolegliwości ciążowych związanych jest przede wszystkim ze zwiększoną ilością poziomu niektórych hormonów, takich, jak np. nudności i wymioty, czy poranne silne pragnienie.

  • Na te pierwsze może pomóc filiżanka herbaty z plasterkiem imbiru i mała przekąska w postaci sucharka - jeszcze zanim wstaniemy z łóżka.
  • Posiłki powinny być równomiernie rozłożone na 5-6  porcji i niewielkie objętościowo. Do tego: woda, herbatki owocowe, rozcieńczone wodą świeżo wyciskane soki.
  • Pomocne jest również zażywanie preparatów witaminowych, skierowanych do kobiet spodziewających się dziecka.
  • Uzupełnianie płynów i dbanie o regularne posiłki, unikanie stresu, kontaktu z silnym światłem i hałasem pomoże nam też w radzeniu sobie z bólami głowy spowodowanymi przez wysoki poziom estrogenu w organizmie.

Toaleta!

Powiększająca się stale macica, wraz ze zwiększonym ukrwieniem pęcherza  moczowego na skutek działania hormonów ciążowych może spowodować dużo częstszą potrzebę oddawania moczu. Jedynym wyjściem jest regularne popijanie małych ilości płynów, co sprawi, że potrzeba oddania moczu będzie mniej nagła i mniej dokuczliwa.

Katarzyna Bosacka opowiada o ciąży i zachciankach!

Migdały na zgagę

Towarzysząca ciąży zgaga to wynik działania w organizmie matki progesteronu (rozluźniającego zwieracz między przełykiem a żołądkiem, co prowadzi do cofania się treści żołądka) oraz powiększającą i przemieszczającą się macicę.

  • Pomocne jest picie mleka, gorącej herbaty lub zjedzenie kilku migdałów bez skórki.

Pamiętaj o błonniku

W przypadku zaparć – również powodowanych przez wysoki poziom progesteronu oraz przez ucisk macicy na przewód pokarmowy - warto zwiększyć ilość błonnika w menu (warzywa, produkty pełnoziarniste, owoce) oraz wypijanych płynów.

Na każdym etapie ciąży mogą się także pojawić skurcze łydek – wtedy pomocne jest  zażywanie magnezu oraz witamin z grupy B, najlepiej w ramach kompleksowego preparatu, który zapewni odpowiedni poziom wszystkich pierwiastków w okresie ciąży.

Ćwiczenia dla mam

Bóle okołokręgosłupowe, głównie w dolnej części pleców, są spowodowane rozciąganiem się mięśni i więzadeł. Zbawienne w tym przypadku może się okazać noszenie niskiego, ale nie całkiem płaskiego obuwia oraz gimnastyka. Coraz więcej klubów fitness oferuje już w tej chwili zajęcia skierowane do przyszłych mam. Warto z nich skorzystać, aby nauczyć się przybierać bezpieczne dla maleństwa, a także samej mamy pozycje i prawidłowo wykonywać ćwiczenia dla poprawy formy i relaksacji. Przy męczących bólach pleców dobrze jest zaopatrzyć się w długą poduszkę do spania, która pozwoli oprzeć na niej zgiętą nogę i podeprzeć ramię. Zapobiegnie to obciążeniom i napięciom mięśni około kręgosłupowych, miednicy i barków.

Czytaj więcej: Poradnik: sposoby na ból pleców w ciąży

Związane z ciążą ponad 2 litry więcej krwi krążącej w organizmie (jej przepływ jest utrudniony przez powiększoną macicę), może prowadzić do rozszerzenia żył a w efekcie do powstania nieestetycznych, bolesnych zgrubień – żylaków. Jedna z ich form - hemoroidy (żylaki odbytu) jest efektem zaparć i zwiększonej ilości krwi w obszarze łonowym. Konieczne jest wtedy zadbanie o regularne wypróżnienia oraz codzienna dawka ruchu. Warto też pamiętać, aby nie napinać okolic odbytu – przydatne jest siadanie na miękkiej poduszce lub specjalnym kółku, jakiego używają młode mamy po porodzie.

Więcej żelaza

W okresie ciąży w sposób naturalny dochodzi do rozcieńczenia krwi na skutek zwiększenia się jej ilości w organizmie, jednak są także rodzaje niedokrwistości (anemii) niebezpieczne zarówno dla dziecka jak i mamy. Ich przyczyną może być nagła utrata krwi (np. wskutek odklejenia łożyska), a także niedobór żelaza czy pewnych witamin. Oznaką tego jest zmęczenie, problemy z koncentracją, bladość twarzy, senność, bóle głowy.  Dlatego przestrzeganie zaleceń lekarza odnośnie diety i suplementacji żelaza, kwasu foliowego i witaminy B6, a także wykonywanie regularnie zleconych przez niego badań, to konieczność.

Uczucie słabości  – jeżeli jest wynikiem nagłego spadku ciśnienia krwi, nie powinno być powodem do nagłej interwencji lekarskiej i obaw, ale trzeba przy okazji najbliższej wizyty koniecznie wspomnieć o nich ginekologowi, szczególnie, jeśli zdarzyło się omdlenie, by wykluczyć wszelkie inne ewentualności, niż same wahania ciśnienia. W ich zapobieganiu pomocne są preparaty przeznaczone dla kobiet w ciąży, które uzupełniają dietę w witaminy i sole mineralne, w tym w wapń, magnez i potas odpowiedzialne przy okazji za zapobieganie występowaniu kurczy mięśni.

Polecamy: Seks w ciąży – kiedy lepiej z niego zrezygnować?

Jeśli nie ulegniemy, często nieprzyjemnym w wyrazie, komentarzom, żeby się nad sobą nie roztkliwiać, bo ciąża to przecież nie choroba, a racjonalnie i świadomie podejdziemy do niej jako stanu odmiennego, możemy sprawić, że 40 tygodni oczekiwania na maleństwo będzie naprawdę komfortowe.

Źródło: informacja prasowa /ah

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
~ala/4 lata temu
slyszałam, że na ból nóg, uczucie zmeczenia w dolnych partiach ktore szczególnie dokucza w końcowej fazie ciąży dobry jest veno spray pianka musująca która przyjemnie chłodzi i łagodzi ból