Ryby w diecie kobiety ciężarnej

Ryby są źródłem witamin i składników mineralnych niezbędnych dla zdrowia. Zawierają także kwasy tłuszczowe omega-3, które stanowią ważny budulec układu nerwowego. W diecie kobiety ciężarnej powinny znaleźć się nawet trzy razy w tygodniu.

Ryby w diecie kobiety ciężarnej

Ryby w diecie kobiety ciężarnej

Ryby są źródłem witamin i składników mineralnych niezbędnych dla zdrowia. Zawierają także kwasy tłuszczowe omega-3, które stanowią ważny budulec układu nerwowego. W diecie kobiety ciężarnej powinny znaleźć się nawet trzy razy w tygodniu.

Ryby – smaczne i zdrowe

Ryby, zarówno słodkowodne, jak i morskie, należą do cennych pod względem wartości odżywczej źródeł pożywienia. Mimo że są zalecane przez lekarzy i dietetyków, nieczęsto goszczą na naszym stole. A szkoda. Swoje zdrowotne walory zawdzięczają zawartości pełnowartościowego białka (od ok. 12% węgorz do prawie 20% łosoś), wielu składnikom mineralnym oraz witaminom, zwłaszcza rozpuszczalnym w tłuszczach. Są znakomitym, niemalże idealnym produktem żywnościowym dla człowieka. Mięso ryb jest bardzo delikatne i łatwostrawne. Występujący w nich tłuszcz, zwłaszcza w morskich, ma duże walory zdrowotne, ze względu na obecność kwasów tłuszczowych Q3, które wpływają korzystnie na serce i układ krążenia. Ilość tłuszczu jest zróżnicowana. Do zdecydowanie tłustych, ale zdrowych ryb należą węgorz, halibut, łosoś, tuńczyk, makrela, sardynka, szproty oraz śledź. Ryby chude to głównie dorsz, morszczuk, pstrąg, sandacz, okoń oraz szczupak. W tłuszczu występują cenne witaminy A i D, a także (w małym stopniu) E i K.

Sprawdź! Przegląd bielizny dla kobiet w ciąży i karmiących

Zobacz też: Więcej omega-3 - większa odporność!

W mięsie ryb nie brakuje też witamin B1, B2, B12 oraz PP, która korzystnie wpływa na cerę, co powinno być ważne dla kobiety ciężarnej. Ze składników mineralnych najważniejsze są fosfor, wapń, magnez i potas. Ryby morskie zawierają dodatkowo spore ilości jodu, cynku i miedzi, a także wody (nawet 85%). Z tych względów są surowcem o krótkiej trwałości, co należy brać pod uwagę przy komponowaniu posiłków.

Pochodzenie ryb

Niezwykle istotne jest źródło pochodzenia ryb, zwłaszcza słodkowodnych. Jeżeli planujesz potrawę z pstrąga, szczupaka, karpia, to dobrze byłoby wiedzieć, czy na pewno pochodzą ze źródeł hodowlanych, ewentualnie z jakich jezior. Jak już pisałam, ryby pochodzące z brudnych akwenów kumulują między innymi metale ciężkie, co może mieć niekorzystny wpływ na Twoje zdrowie. Zatem kupując je, zwracaj na to szczególną uwagę.

Zaplanuj trzy razy w tygodniu potrawę z ryb.

Zapamiętaj!

  • Jedz trzy razy w tygodniu ryby, zwłaszcza morskie.
  • Ryby słodkowodne kupuj ze sprawdzonych źródeł.

Polecamy: Dieta w ciąży - co jeść

Fragment pochodzi z książki „Zdrowe odżywianie i higiena kobiety ciężarnej” Grażyny Tuchmacher (Impuls, 2010). Publikacja za zgodą wydawcy.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/3 lata temu
W ciąży nie powinno się jeść surowych ryb, w tym sushi