Pytania o tycie w ciąży

Jest wiele kobiet, które w ciąży zdrowo przybrały na wadze. I to właśnie im łatwiej wrócić do dawnej sylwetki. Bo zdrowo w tym wypadku znaczy tyle, ile trzeba.

Niedawno prof. John Hopkins z Uniwersytetu Columbia przeprowadził badania wśród mieszkanek Nowego Jorku. Okazało się, że ponad połowa głodziła się przed zajściem w ciążę, by później nie przybrać za dużo na wadze! Trzeba powiedzieć, że to zagraża zdrowiu dziecka (organizm mamy jest „zmęczony” ciągłym odchudzaniem).

Na szczęście ta moda na „szczupłą” ciążę już mija. Coraz więcej kobiet (także hollywoodzkich gwiazd) z dumą prezentuje swoje krągłości. Co nie znaczy, że tyją bez ograniczeń. Tyją tak, by bez kłopotu wrócić po porodzie do formy. Jeśli tobie też na tym zależy, oto, o czym musisz wiedzieć:

Czy utyję w ciąży tyle, co moja mama?

Niekoniecznie, ponieważ skłonność do tycia w ciąży nie jest zapisana w genach. Od nich może zależeć jedynie rozmiar dziecka (a zatem i twoja waga w ciąży). Jeśli ty lub ojciec smyka byliście okazali jako noworodki, to i wasz potomek zapewne będzie ponadprzeciętnie duży. Wbrew pozorom otyłe kobiety wcale nie rodzą większych dzieci. Wręcz odwrotnie! Często ich organizm jest tak złakniony pożywnych i zdrowych pokarmów, że w pierwszej kolejności bierze je dla siebie, a nie wzmacnia dziecka. Maluchy rodzą się wtedy mniejsze. Skoro kobiety w twojej rodzinie zbyt wiele przybierały na wadze podczas ciąży, to raczej sygnał dla ciebie, że trzeba zwracać szczególną uwagę na swoje nawyki żywieniowe i styl życia. Im jesteś aktywniejsza, tym lepiej.

Powrót do figury sprzed ciąży jest możliwy?

Oczywiście! Przecież podczas ciąży nie zachodzą w organizmie żadne procesy odkształcające na stałe sylwetkę. To, czy wrócisz do wagi, zależy od ciebie. Jedyne newralgiczne miejsce to brzuch – gdy kobieta przytyje zbyt dużo, skóra na nim nie obkurcza się już do wyjściowych rozmiarów.

Potworne tycie w ciąży - porozmawiaj na forum!

Czy wiek kobiety ma wpływ na to, ile utyje?

Tak. Z wiekiem u każdego człowieka przemiana materii zwalnia, co zwiększa ryzyko tycia. Dlatego trzydziestolatki łatwiej przybierają w ciąży na wadze niż dwudziestolatki. Zwykle dłużej też tracą nadwagę po porodzie. Jest jeszcze jeden czynnik, na który nie mamy wpływu – rodzaj komórek tłuszczowych. Każdy z nas rodzi się z określoną ich liczbą, kiedy tyjemy – komórki puchną, a gdy chudniemy – zmniejszają swą objętość. Niektórzy mają jeszcze tzw. komórki uśpione, które uaktywniają się pod wpływem zawirowań hormonalnych, np. spowodowanych ciążą. Wówczas komórki te puchną, ale nie wracają już do pierwotnego rozmiaru – dlaczego niektórym kobietom trudno wrócić do dawnej wagi.
Sprawdź! Przegląd bielizny dla kobiet w ciąży i karmiących

To ile w takim razie można przybrać na wadze?

To zależy od wagi wyjściowej. Przyrost masy ciała w pojedynczej ciąży wynosi średnio 12–13 kg, ale nie u wszystkich kobiet powinno być dokładnie tyle. Punktem odniesienia będzie dla ciebie tzw. rekomendowany przybór wagi podczas ciąży. Najpierw jednak określ BMI, czyli wskaźnik masy ciała. Podziel swoją wagę (w kilogramach) przez wzrost (w metrach) podniesiony do kwadratu. Jeśli zgodnie z BMI masz niedowagę (wynik poniżej 18,5), w ciąży powinnaś przytyć 14–20 kg. Gdy twój ciężar mieści się w normie (wynik 18,5–24,9), do końca ciąży możesz przybrać na wadze 12–18 kg. Jeżeli masz nadwagę (wynik 25–29,9), ideałem będzie wzrost wagi o 7–11 kg. U kobiet otyłych zaś (wynik powyżej 30) waga może się zwiększyć maksymalnie o 7 kg.

Trzeba pamiętać, że duża nadwaga w ciąży to nie jest tylko problem estetyczny. Zwiększa ona ryzyko pojawienia się nadciśnienia tętniczego i cukrzycy. Tusza zwiększa też skłonność do zakażeń – gorzej goją się rany po nacięciu krocza i cesarskim cięciu. Z drugiej jednak strony niedowaga także jest niebezpieczna, bo może zaburzyć rozwój płodu.

Jak zapanować nad apetytem?

Jedz więcej niewielkich posiłków: sześć czy siedem co 2–3 godziny. Gdy bardzo cię ssie w żołądku, wypij szklankę wody lub niesłodzonej zielonej herbaty. Zjedz jabłko, małego banana albo jogurt (bez cukru). I popatrz na to jeszcze z innej strony: jeśli przez dziewięć miesięcy będziesz regularnie i zdrowo jeść, to masz większą szansę, by stało się to twoim nawykiem. O wiele większą niż kobiety, które próbują przestawić się na taki styl życia tylko z powodu stosowanej właśnie diety odchudzającej czy zbliżającego się sylwestra.

Czy karmienie piersią odchudza?

Tak, ale tylko pod warunkiem, że będziesz jadła tylko o 500 kcal więcej niż przed ciążą. Wówczas będziesz gubić na wadze średnio kilogram tygodniowo, a przy tym nie stracisz pokarmu. Jeśli jednak będziesz jadła więcej, to karmiąc piersią, nie tylko nie schudniesz, ale możesz nawet przytyć!

Potworne tycie w ciąży - porozmawiaj na forum!

Kiedy można zacząć dietę odchudzającą?
Nie wcześniej niż po zakończeniu karmienia piersią. Jeśli natomiast karmisz butelką, nie wprowadzaj drastycznych ograniczeń w jedzeniu w trakcie połogu, czyli sześć tygodni po porodzie. Ten czas jest ci potrzebny, byś odzyskała siły.

Zasady dla ciebie:

1.
Pij dużo niegazowanej wody – tłumi apetyt i jest niezbędna do prawidłowej pracy organizmu (m.in. usprawnia transport wartościowych składników).
2. Jedz obfite śniadania – to pierwszy i najbardziej energetyczny posiłek w ciągu dnia, gdy go pominiesz, trudniej ci będzie uniknąć napadów wilczego głodu.
3. Bądź wybredna – w doborze menu kieruj się jakością, a nie ilością. Talerz kanapek z wędliną wygląda smakowicie, ale o wiele zdrowiej będzie, jeśli zastąpisz je gotowanymi warzywami. Możesz zjeść ich dużo!

Konsultacja: dr Leszek Lewandowski, ginekolog położnik, IMiD
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)