5 rad na kłopoty ze snem w ciąży!

Wiesz, że w ciąży musisz odpoczywać i porządnie się wysypiać. Tylko jak to zrobić, gdy leżenie przypomina koszmar? Podpowiadamy!

5 rad na kłopoty ze snem w ciąży! fot. Fotolia

1. Jest mi niewygodnie

Od kiedy brzuszek się zaokrąglił, nie czujesz się w łóżku swobodnie? To normalne - przez rosnącego malucha masz coraz mniej pozycji do wyboru. Z wiadomych powodów odpada leżenie na brzuchu. Dłuższe leżenie na plecach też nie jest wskazane - powoduje ucisk naczyń krwionośnych i dotlenienie dziecka.

Jak sobie pomóc? Układaj się na lewym boku. Krew bez przeszkód dotrze do łożyska. Lepiej też będą pracować nerki (usuną nadmiar płynów). Dla wygody możesz ugiąć prawą nogę i lekko unieść, wsuwając pod nią poduszkę. Na drugiej połóż swój brzuch. Jeśli masz ochotę spać na wznak – poduszki wsuń pod kolana, kark i klatkę piersiową, aby krew mogła dobrze krążyć.

2. Łapią mnie kurcze

Nie trzeba być w ciąży, by obawiać się nocnych kurczów. Około 15% przyszłych mam skarży się na tę przykrą dolegliwość. Jej przyczyną mogą być: niedobory magnezu, potasu lub wapnia, gromadzenie się płynów w nogach lub słabsze krążenie z powodu długiego siedzenia lub stania.

Ćwiczenia w pierwszym trymestrze ciąży
Jak sobie pomóc? Gdy złapie kurcz, wyprostuj nogę w kolanie, unieś ją wyżej i przygnij stopę w stawie skokowym – kurcz ustąpi, ale możesz czuć lekki ból. Spróbuj wstać i chwilę chodzić albo pomasuj bolące miejsce. Powiedz o kurczach lekarzowi – być może potrzebujesz preparatu z magnezem czy wapniem. Jedz banany, orzechy, migdały, jogurty i twarożki – są bogate w te pierwiastki.

3. Nie mogę usnąć

Z jednej strony nie możesz doczekać się dzidziusia, a z drugiej – rosnący brzuszek coraz bardziej cię ogranicza. Jeśli nie nadążasz ze wszystkim, ciągle jesteś zmęczona zastanów się, z czego możesz zrezygnować i kogo prosić o pomoc.

Jak sobie pomóc? Porozmawiaj z życzliwą osobą, która podpowie ci, jak się lepiej zorganizować. A tuż przed snem rozluźnisz się, biorąc kąpiel (nie dłuższą niż kwadrans i nie za gorącą) i pijąc szklankę ciepłego mleka (zawiera tryptofan, który wywołuje senność). Dobrym pomysłem jest również masaż stóp.

4. Mam czarne myśli i złe sny

Wizja porodu spędza sen z oczu niejednej mamie. Nic dziwnego, że gdy wreszcie uda ci się zasnąć, możesz mieć dziwne, a czasem nawet straszne sny. Choć w sennikach znajdziesz dla nich różne wyjaśnienia, traktuj je z przymrużeniem oka. W ten sposób ujawnia się twój niepokój.

Jak sobie pomóc? Choć nie jest to proste, staraj się myśleć pozytywnie. Zapisz się na zajęcia do szkoły rodzenia – gdy dobrze przygotujesz się do porodu i pielęgnacji dziecka, mniej będziesz obawiać się tego, co cię czeka.

5. Ciągle wstaję do toalety

Najpierw nie mogłaś usnąć, a kiedy wreszcie udało ci się - budzi cię potrzeba skorzystania z toalety. Nocne wędrówki to przypadłość, która daje się we znaki na początku ciąży. A potem powraca pod jej koniec.

Jak sobie pomóc? Wieczorem staraj się ograniczyć wypijane napoje. Ponieważ zbyt mała ilość płynów może wywoływać uczucie zmęczenia, dzień rozpoczynaj od wypicia szklanki wody.

napisane na podstawie artykułu Małgorzaty Mazurek-Wódź zamieszczonego w miesięczniku Twoje dziecko
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/2 lata temu
w ciazy nie mialam problemow ze snem, zaczely sie po, nawet nie tyle ze synek sie budzi, bo potrafi przespac 8 godzin, ja za to nie moge zasnac i budze sie w nocy, musze sprobowac destresan noc, kolezanka mowi, ze na nia zadzialal