Nacięcie krocza podczas porodu

Słyszałaś o tym zabiegu? Boisz się i nawet nie chcesz o nim myśleć? A powinnaś, bo masz na to wpływ!

Nacięcie krocza podczas porodu fot. Edipresse
Nacięcie krocza nie powinno być wykonywane rutynowo, bo małe pęknięcie goi się lepiej niż nacięcie. Jednakże bywa ono pomocne w przypadku trudnego porodu (gdy trzeba go przyspieszyć) lub jeśli pojawi się ryzyko poważnego pęknięcia krocza. Wówczas cięciem powiększa się średnicę kanału rodnego.

Jak zmniejszyć prawdopodobieństwo, że nacięcie będzie konieczne?

Ważne ćwiczenia
Mięśnie miednicy wzmacniają tzw. ćwiczenia Kegla. Napnij mięśnie wokół krocza i odbytu (jakbyś chciała wstrzymać strumień moczu) i wytrzymaj przez 10 sekund. Ćwicz w różnych pozycjach, przy różnych okazjach (także siedząc), nawet kilkadziesiąt razy dziennie. Pamiętaj, że im bardziej elastyczne krocze, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że nacięcie będzie potrzebne. Ćwiczenia zmniejszą również ryzyko nietrzymania moczu w późniejszych latach.

Sprawdź! Przegląd bielizny dla kobiet w ciąży i karmiących
Dobra forma
Znajdź czas na spacery, gimnastykę, basen. Mięśnie staną się dzięki temu mocniejsze. W czasie porodu nie zabraknie ci sił, a uelastycznione tkanki będą się łatwiej rozciągać.

Pomoc położnej
Dowiedz się, czy w wybranym przez ciebie szpitalu są doświadczone położne, które potrafią chronić krocze przed pęknięciem podczas porodu. Poproś wyraźnie o taką pomoc, jeśli to tylko możliwe! Położna pomoże ci wybrać zbliżoną do pionowej pozycję porodową. Łatwiej wtedy kontrolować parcie i tempo wychodzenia główki. Tkanki rozciągają się bardziej równomiernie, co zmniejsza ryzyko rozległego pęknięcia krocza.

W wodzie łatwiej
Postaraj się część porodu spędzić w wodzie. To złagodzi ból, rozluźni i uelastyczni tkanki krocza. W drugim okresie porodu, między skurczami, położna może ci robić ciepłe okłady na krocze.

Bądź ostrożna
Jeżeli nie uda ci się uniknąć nacięcia lub pęknięcia, to w okresie połogu:
- Nie dźwigaj i nie pochylaj się przez dłuższy czas (ta rada dotyczy także kobiet, które urodziły bez nacięcia). Gdy o tym zapomnisz, mięśnie miednicy i więzadła macicy mogą nie wrócić do stanu poprzedniej elastyczności, co grozi m.in. obniżeniem się macicy i wysiłkowym nietrzymaniem moczu.
- Chroń miejsce nacięcia. Kup dmuchane kółko lub poduszkę i siadaj na niej, aż rana się wygoi.
- Podmywaj się po każdej wizycie w toalecie. Osuszaj krocze ręcznikiem jednorazowym.
- Wietrz krocze jak najczęściej.
- Nadal też powinnaś regularnie wykonywać ćwiczenia Kegla, żeby uelastycznić rozciągnięte po porodzie tkanki.

Masaż
Klęknij na jednym kolanie lub stojąc, oprzyj nogę o krzesło. Rozgrzej w dłoniach trochę olejku. Posmaruj nim okolicę krocza i wargi sromowe. Wcieraj olejek okrężnymi ruchami, aż śluzówka go wchłonie. Wtedy włóż palec do pochwy, delikatnie ją uciskaj w kierunku odbytu i na boki, aż poczujesz lekkie mrowienie. Nie rób masażu, jeśli masz infekcję pochwy.


SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)