Letni poradnik ciężarnej

To lato nie musi być gorsze od poprzednich. Trafiła ci się okazja, by przeżyć je w ciąży, więc będzie wyjątkowe. Figurą w tym roku nie zachwycisz, ale możesz zachwycać świetną formą.

fot. Panthermedia
Upał nie jest sprzymierzeńcem przyszłych mam, które do listy ciążowych dolegliwości latem mogą dopisać kolejne. Spocona, senna, rozgrzana i podenerwowana – wcale nie musi tak być. Są sposoby, które sprawią, że tego lata będziesz czuć się lepiej.

Lekka
Łatwiej zaakceptować coraz większy brzuch niż obrzmiałe nogi czy dłonie. Niewielkie obrzęki pod koniec dnia to normalne zjawisko w ostatnich tygodniach ciąży. Są efektem uciskania żył przez coraz większą macicę. Woda przenika z krwi do tkanek miękkich, powodując opuchnięcia. Upalna pogoda może ten proces nasilać. Aby problem nie narastał, staraj się wypoczywać z nogami uniesionymi w górę, a gdy siedzisz, np. przy biurku w pracy, nie krzyżuj nóg (to utrudnia odpływ krwi) i co godzinę wstań, by się przespacerować. Ulgę przyniesie kąpiel w chłodnej wodzie, smarowanie chłodzącym kremem z mentolem, a także zmiana diety – na lato wskazana jest lekka: potrawy gotowane zamiast smażonych, dużo owoców i warzyw oraz mała ilość soli (nadmiar zatrzymuje wodę w organizmie, powodując obrzęki).
To ważne: Jeśli obrzęki są spore, pojawiają się rano nie tylko na nogach i rękach, ale też np. na twarzy, powiedz o nich lekarzowi. Mogą być objawem gestozy (nazywanej też stanem przedrzucawkowym albo zatruciem ciążowym), które trzeba leczyć.

Świeża
Gdy jest gorąco, pocenie to spory problem, bo rozgrzane ciało poci się bardziej. Aby czuć się komfortowo, bierz prysznic kilka razy dziennie, w letniej wodzie. Jeśli spędzasz sporo czasu w biurze, używaj antyperspirantów. Przyszłym mamom poleca się hipoalergiczne (np. w kulce lub sztyfcie), które działają łagodnie i nie są perfumowane. Ostry zapach mógłby nie tylko podrażnić skórę, ale też cię denerwować. Hormony ciążowe zmieniają skład chemiczny potu, więc teraz perfumy mogą pachnieć na twym ciele inaczej.
To ważne: Znaczenie ma też dieta. Po pikantnych potrawach spocisz się bardziej. Ogranicz cukier, sól i mięso, jedz za to jak najwięcej warzyw i owoców.
Katarzyna Bosacka opowiada o ciąży i zachciankach!

W świetnej formie
Gdy na dworze jest gorąco, twoje ciało może wydzielać ponad litr potu. Rośnie więc zapotrzebowanie na wodę, bez której organizm nie jest w stanie dobrze pracować. Woda pomaga w usuwaniu toksyn, przyspiesza trawienie i poprawia samopoczucie. Aby zrównoważyć te straty staraj się pić 2–3 litry płynów (zupy, sałatki i owoce również zawierają wodę). Braki w nawodnieniu mogą objawiać się zmęczeniem, zawrotami głowy, osłabioną koncentracją, a nawet sprzyjać powstawaniu żylaków. Jeśli pijesz za mało, nasilają się również ciążowe dolegliwości – poranne nudności, wymioty, zaparcia.
To ważne: Nie czekaj, aż zachce ci się pić – brak pragnienia wcale nie oznacza, że twój organizm otrzymał wystarczającą porcję płynów.

Opalona
Ale tylko za sprawą samoopalaczy. Przyszła mama powinna obchodzić się ze słońcem ostrożnie. Podczas ciąży w twoim organizmie zwiększa się produkcja melaniny, barwnika skóry odpowiedzialnego za ciemnienie brodawek piersiowych i pojawienie się ciemnej, pionowej linii pod pępkiem. Pod wpływem słońca zamiast opalenizny na twojej skórze mogą wystąpić ciemne plamy wokół nosa i ust. To tak zwana ostuda, która pojawia się u 70 proc. ciężarnych w drugim trymestrze i znika po porodzie. Aby się przed nią ochronić, unikaj słońca, a przed wyjściem z domu w słoneczny dzień stosuj kremy z filtrem dopasowane do karnacji – im jaśniejsza, tym mocniejszy filtr.
To ważne: Opalanie w ciąży może także doprowadzić do omdlenia i przedwczesnych skurczów macicy.

Dobrze ubrana
Choć ubrań dla przyszłych mam nie brakuje i często zaskakują najróżniejszymi fasonami, ważniejsza od tego, jak w nich będziesz wyglądać, jest jakość materiałów, z których je uszyto. W odzieży z naturalnych tkanin, czyli bawełny, płótna, lnu, upał będzie ci mniej dokuczał. Ponieważ przepuszcza powietrze, mniej się w niej także spocisz. Rozsądnie wybieraj obuwie. Latem sprawdzą się lekkie sandałki z szerszymi paskami i zakrytą piętą (cienki pasek z tyłu może wrzynać się w nogę i hamować krążenie. Unikaj obuwia na całkiem płaskiej podeszwie – gdy je nosisz, garbią się plecy, a nogi uginają w kolanach. Z kolei wysokie obcasy sprawiają, że ciężar ciała rozkłada się nierównomiernie na stopach, od czego może zacząć cię boleć kręgosłup. Przyjrzyj się podeszwie buta – powinna być wyprofilowana, i materiałowi, z jakiego but wykonano – jeśli jest sztuczny stopa, nie będzie w nim oddychać.
To ważne: Wybieraj bieliznę uszytą z naturalnych materiałów – nie tylko zapewnia komfort w upalne dni, ale pozwala też uniknąć infekcji intymnych, które często atakują kobiety w ciąży z powodu zmienionego pH pochwy.    

konsultacja: Dr n. med. Bożena Kowalska ginekolog-położnik z Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie

O ciąży porozmawiaj również na ciazaporod.pl
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)