Jakie składniki odżywcze są niezbędne w czasie ciąży?

1000 pierwszych dni życia dziecka, czyli okres od momentu jego poczęcia do 2. urodzin, to bardzo ważny czas dla jego rozwoju. W tym czasie należy zwrócić szczególną uwagę na dietę – czy jest ona bogata niezbędne składniki odżywcze, czyli kwas foliowy, witaminę D, jod, żelazo i kwas DHA. Dlaczego właśnie te składniki są tak ważne dla zdrowia i prawidłowego rozwoju dziecka?

Kwas DHA

DHA (kwas dokozaheksaenowy) to najlepiej przebadany kwas z grupy omega-3. Jego korzystny wpływ na rozwój płodu oraz zdrowie kobiet w ciąży i karmiących piersią został potwierdzony w wielu badaniach naukowych. Odpowiednia dawka kwasu DHA zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu, wpływa na rozwój centralnego układu nerwowego, mózgu i siatkówki oka, a także może zapobiec rozwojowi cukrzycy, otyłości czy alergii. Zgodnie z polskimi zaleceniami, kobiety w ciąży powinny suplementować minimum 200 mg DHA dziennie, a jeśli spożywają mało ryb to 400-600 mg, a w przypadku ciąży o zwiększonym ryzyku przedwczesnego porodu nawet 1000 mg DHA dziennie.

– DHA ma zbawienny wpływ na rozwój dziecka w czasie ciąży i po porodzie. Odgrywa istotną rolę w procesie tworzenia silnego systemu immunologicznego, a przy okazji wspiera rozwój dziecka, jego inteligencji czy zdolności postrzegania – podkreśla prof. dr hab. n. med. Piotr Socha, kierownik Oddziału Gastroenterologii, Hepatologii i Zaburzeń Odżywiania w Instytucie "Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka".

Źródłami DHA w diecie są algi morskie, tłuste ryby morskie, mięso organów wewnętrznych zwierząt, np. wątroby, oraz olej rybi.

Niezwykle ważne jest zapewnienie DHA wysokiej jakości, bez ryzyka zanieczyszczenia metalami ciężkimi, takimi jak: rtęć, dioksyny. Wyjątkowo bezpiecznym, wolnym od zanieczyszczeń źródłem jest DHA z alg morskich, szczególnie polecany dla kobiet w ciąży, matek karmiących, niemowląt i dzieci.

Kwas foliowy

Kolejnym ważnym składnikiem jest kwas foliowy – niezbędny czynnik wzrostu i rozwoju płodu. Jego spożywanie w pierwszym okresie ciąży zmniejsza ryzyko rozwoju wad cewy nerwowej nawet o 70%. Okazuje się jednak, że w Polsce tylko 50% kobiet wie o konieczności jego suplementacji. W żywności kwas foliowy występuje m.in. w nasionach soi, drożdżach piekarniczych, zarodkach pszenicy, białej fasoli, grochu, szpinaku i natce pietruszki. Kobieta w ciąży powinna przyjmować 0,4 mg kwasu foliowego dziennie, niestety kwas foliowy występujący w diecie nie wystarcza na pokrycie dobowego zapotrzebowania, stąd konieczna jest suplementacja.  

Warto wiedzieć: Co jeść podczas ciąży?

Katarzyna Bosacka opowiada o ciąży i zachciankach!

Witamina D

Na prawidłowy przebieg ciąży korzystnie wpływa także witamina D, którą dostarczamy do organizmu poprzez syntezę skórną oraz z pożywieniem. Witamina D zapobiega zahamowaniom wzrostu płodu, wrodzonej krzywicy i osteopenii, opóźnieniom wzrastania w pierwszym roku życia oraz rozwojowi wczesnej próchnicy zębów u dzieci.

Według najnowszych zaleceń, aby zbudować odpowiednie zasoby witaminy D w organizmie swoim i dziecka, kobiety ciężarne powinny zażywać od 800 do 1000 IU witaminy D na dobę. Dawki poniżej 800 IU nie są wystarczające do pokrycia potrzeb mamy i dziecka.

Jod

Jod to czwarty zalecany składnik. Buduje on tarczycę i wchodzi w skład jej hormonów, zarówno u kobiety ciężarnej, jak i płodu. Spożywanie odpowiednich dawek jodu może zapobiec poronieniu, powstaniu wad wrodzonych, czy śmierci okołoporodowej. Według rekomendacji Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego każda ciężarna w Polsce powinna otrzymywać 150-200 ug/dobę jodu w tabletkach.

Żelazo

Kobietom ciężarnym zaleca się także suplementację żelaza, które odpowiada za transport tlenu w organizmie i jest niezbędne podczas powstawania czerwonych krwinek w szpiku. Jego niedobór może być przyczyną anemii u kobiet w ciąży oraz u ich potomstwa w 1. roku życia. Dlatego w okresie ciąży zaleca się suplementację 30 mg żelaza na dobę, a w przypadku niedoboru od 60 do 120 mg.

Polecamy: Co powinna jeść wegetarianka w czasie ciąży?

Źródło: materiał przesłany przez tkm.pr/ mk

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)