Jak sposób odżywiania wpływa na płodność?

To, w jaki sposób się odżywiasz ma wpływ na płodność – dotyczy to zarówno przyszłych mam jak i ojców. Co zmienić w diecie, aby dobrze przygotować się do ciąży?

dieta a płodność

fot. Fotolia

Katarzyna Bosacka opowiada o ciąży i zachciankach!

Jakich produktów unikać, aby zajść w ciążę?

Z diety należy wykreślić przede wszystkim:

  • węglowodany proste, tzw. cukry proste, występujące na przykład w sokach owocowych,
  • sztucznie wytworzone tłuszcze „trans”, stosowane powszechnie w przemyśle spożywczym,
  • produkty zawierające konserwanty.

Wystrzegajmy się więc: białego pieczywa, makaronów, cukrów, słodyczy, ciastek i wyrobów cukierniczych, utwardzonych tłuszczy pochodzenia roślinnego, tłustych mięs.

Zrezygnujmy również z owoców morza, ponieważ mogą zawierać trującą rtęć. Ograniczmy picie kawy, gdyż kofeina powoduje kurczenie się naczyń krwionośnych, co spowalnia przepływ krwi do macicy.

W przypadku trudności z zajściem w ciążę należy też całkowicie zrezygnować z alkoholu, który utrudnia zapłodnienie, a u mężczyzn dodatkowo obniża poziom testosteronu i upośledza plemniki.

Zobacz także: 8 nawyków, które musisz zmienić zanim zajdziesz w ciążę!

Chcesz zajść w ciążę? Uzupełnij dietę o te składniki!

Jest kilka składników, o których powinniśmy pamiętać, stosując dietę poprawiającą płodność. Należy do nich m.in. kwas foliowy, który odgrywa ważną rolę w działaniu układu krwiotwórczego oraz wpływa na rozwój komórek organizmu.

Niedobór kwasu foliowego u kobiet może spowodować osłabienie komórek jajowych lub też wstrzymanie owulacji. U mężczyzn z kolei zbyt mała jego ilość może obniżyć jakość i ruchliwość plemników.

Inny istotny składnik to nienasycone kwasy tłuszczowe, obecne głównie w tłustych rybach.  Dostarczają nie tylko energii i są nośnikiem witamin, ale również regulują ciśnienie tętnicze, wspomagają pracę przewodu pokarmowego, nerek oraz narządów rozrodczych. Badania  Erasmus University Medical Center w Rotterdamie udowodniły, że obecność nienasyconych kwasów tłuszczowych w organizmie pacjentów starających się o dziecko zwiększa szansę na zapłodnienie aż o 40%.

Kwas tłuszczowy omega-3 dodatkowo stabilizuje cykl menstruacyjny oraz poziom hormonów w organizmie kobiety. Jego obecność sprzyja również wytwarzaniu większej ilości śluzu szyjkowego oraz lepszemu ukrwieniu macicy, co ułatwia zagnieżdżenie się zarodka.

Nie bez znaczenia jest też zbawienny wpływ omega-3 na skutki stresu, jednego z największych wrogów płodności.

Ważne są tzw. „dobre białka”, głównie te pochodzenia roślinnego, które u kobiet regulują owulację. W diecie przed ciążą należy pamiętać również o pełnotłustym nabiale. Badania Brigham and Women's Hospital w Bostonie wykazały, że jedna porcja pełnotłustego produktu nabiałowego dziennie, najlepiej mleka, zmniejsza niepłodność owulacyjną o 22%., natomiast spożywanie takiej samej ilości nabiału niskotłuszczowego zwiększa ryzyko niepłodności o 11%.

Kolejnym ważnym składnikiem w diecie osób planujących ciążę jest żelazo, które wspiera ogólną kondycję oraz odporność organizmu. Żelazo korzystnie wpływa także na  funkcjonowanie komórki jajowej oraz zarodka. Z kolei w posiłkach panów powinien znaleźć się cynk, mający znaczenie dla odpowiedniego poziomu testosteronu oraz jakości plemników, a także pracy narządów rozrodczych.

Konsultacja: dr Kinga Ziółkowska, InviMed

Na podstawie materiałów prasowych Kliniki InviMed

Zobacz także: Jak zajść w ciążę przy niedowadze lub otyłości?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)